A3 Sportback g-tron uzupełnia genewskie premiery Audi
Kompaktowy pięciodrzwiowy samochód, który zadebiutuje pod koniec 2013 roku, do napędu wykorzystuje Audi e-gaz, paliwo neutralne pod względem emisji CO2. Będzie ono produkowane w wytwórni e-gazu w Werlte, przetwarzającej prąd elektryczny w gaz. Dzięki temu, nowe auto połączy w sobie w pionierski sposób ekologię, ekonomię i najnowocześniejsze rozwiązania techniczne.
Audi A3 Sportback g-tron zawiera w sobie najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne Audi, od technologii ultralekkiej konstrukcji, przez elementy infotainment, aż po systemy informacji kierowcy. Przede wszystkim jednak zastosowano w nim najnowsze rozwiązania dotyczące napędu na gaz. Obejmują one nawet nowatorską konstrukcję zbiorników paliwa. Każdy z umiejscowionych pod podłogą bagażnika zbiorników, może zmieścić siedem kilogramów wtłoczonego pod ciśnieniem 200 barów gazu. Dzięki zastosowaniu zasady ultralekkiej konstrukcji, pojedynczy zbiornik waży 27 kilogramów mniej niż jego konwencjonalny odpowiednik.
Obudowa zbiorników składa się z materiału wielowarstwowego. Wewnętrzną warstwę tworzy nieprzepuszczający gazu poliamid. Środkowa, wykonana z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, zapewnia możliwie wysoką wytrzymałość, a trzecia, również bardzo wytrzymała warstwa tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym, skutecznie chroni zbiornik przed zewnętrznymi uszkodzeniami.
Wlew benzyny i zawór gazu znajdują się pod wspólną pokrywą. Po tankowaniu i przy niskich temperaturach, silnik odpala wykorzystując zasilanie benzynowe i tak szybko, jak to możliwe, przełącza się na zasilanie gazowe.
Bazą techniczną tej jednostki napędowej jest nowo skonstruowany silnik 1.4 TFSI. Znaczącym zmianom poddano w nim głowicę, turbosprężarkę, układ wtryskowy i katalizator. Dzięki mocy 110 KM i momentowi obrotowemu 200 Nm, Audi A3 Sportback g-tron osiąga prędkość maksymalną 190 km/h, a sprint od zera do 100 km/h trwa 11 sekund. Na 100 km ten pięciodrzwiowy samochód zużywa poniżej 3,5 kg gazu ziemnego lub Audi e-gazu.
Dzięki e-gazowi z Werlte, 1500 egzemplarzy nowego Audi A3 Sportback g-tron będzie mogło przejechać nawet 15 tys. kilometrów w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Koncepcja Audi e-gas project może przynieść korzyści także branży energetycznej, ponieważ stanowi rozwiązanie otwartej ciągle kwestii metod gromadzenia w dowolnym miejscu, a potem przesyłu dużych ilości prądu.
sj, moto.wp.pl