A1 do Torunia zbuduje GTC
Budowa odcinka autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia, o długości 62 km, wraz z mostami, będzie kosztować 3 mld 145 mln zł - poinformował w środę na konferencji prasowej szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Lech Witecki.
Średni koszt budowy to 11,7 mln euro za kilometr, bez uwzględnienia budowy lub rozbudowy trzech dużych mostów - dwóch na Wiśle i jednego na Drwęcy. Mosty mają kosztować 191 mln euro.
Jak powiedziała Anna Tomczak z Gdańsk Transport Company (GTC), inwestycja obejmuje budowę 51,7 km drogi od Nowych Marz do Lubicza oraz modernizację i dostosowanie do standardów autostrady kolejnych 10,7 km drogi.
Budowa pochłonie m.in. 1,3 mln ton mas bitumicznych, 225 tys m. sześc. betonu, przewiduje też 114,5 tys. nasadzeń drzew i krzewów - poinformował resort infrastruktury w materiałach dostarczonych dziennikarzom.
Według ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, przejazd tą drogą będzie kosztować 20 groszy za kilometr dla samochodu osobowego.
Wiceminister infrastruktury Zbigniew Rapciak powiedział, że cała A1 będzie kosztować 25 mld zł. Istnieją już dwa jej odcinki: Rusocin - Swarożyn 25 km oraz Głuchów - Piotrków Trybunalski 18 km. W budowie jest 101 km, a jeszcze w bieżącym roku powinna rozpocząć się budowa kolejnych 120 km. Na etapie przetargów jest 238,5 km.
Zdaniem Grabarczyka, "na poważne potraktowanie" zasługuje propozycja jednego z wiceprzewodniczących sejmowej komisji infrastruktury dot. utrzymania systemu winietowego w ciągu najbliższych kilku lat. Zgodnie z tą propozycją, z jednej strony mają wzrosnąć ceny winiet; z drugiej - zostaną zmniejszone stawki rekompensat płacone koncesjonariuszom.
Projekt ustawy znoszący winiety i wprowadzający opłaty za przejazd autostradami jest obecnie przedmiotem prac parlamentarnych. (PAP)