9-7X: SUV marki Saab?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7819/97x-01.jpg',600,470) ) |
| --- | Firma Saab Automobile AB informuje w swym komunikacie prasowym o największej ofensywie produktowej w historii swej marki, której istotnym elementem ma być wprowadzenie na rynek (wyłącznie amerykański!) pierwszego Saaba kategorii SUV: modelu 9-7X. Jakkolwiek ciekawie by aut się nie zapowiadało, jego przynależność do szwedzkiej marki budzi sporo kontrowersji.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7819/97x-02.jpg',600,391) ) |
| --- | Na amerykańskim i kanadyjskim rynku zadebiutował już Saab 9-2X - najtańszy, bo kosztujący około 25 tys dolarów, a więc najbardziej masowy model tej szwedzkiej marki sprzedawanym za wielka wodą. Saab 9-2X jest jednak w istocie dziełem Fuji Heavy Industries Ltd – firmy tak samo jak Saab Automobile kontrolowanej przez General Motors. O ile Saab 9-2X jest właściwie kopia Subaru Imprezy (nawet produkowany jest w Japonii!), o tyle pokazany właśnie Saab (?) 9-7X jest powinowatym modeli amerykańskich marek należących do koncernu General Motors.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7819/97x-03.jpg',600,398) ) |
| --- | Produkcja Saaba 9-7X rozpocznie się w styczniu 2005 r. a odbywać się będzie w zakładach w Moraine w stanie Ohio, gdzie produkuje się już samochody Chevrolet TrailBlazer, GMC Envoy, Buick Rainier i Isuzu Ascender. Trzy z owych czterech samochodów napędzanych jest tymi samymi silnikami, które przeznaczono dla Saaba 9-7X, wolno więc przypuszczać, że fabryka produkująca bardzo podobne jeśli nie takie same auta marek Chevrolet, GMC, Buick i Isuzu, zacznie teraz przytwierdzać jeszcze jeden znaczek: Saab. Nic bowiem nie wskazuje, by 9-7X nosił jakieś znamiona odrębności technicznej od przedstawionych powyżej, a już produkowanych amerykańskich samochodów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7819/97x-04.jpg',600,418) ) |
| --- | Debra Kelly – Ennis, Prezes i Dyrektor Generalny Saaba w USA powiedziała „Samochód ten (9-7X) wprowadzi nas w segment rynkowy samochodów SUV - w jeden z najprężniej i najszybciej rozwijających się obecnie segmentów samochodów klasy premium. Segment ten wzrósł w latach 1997-2003 z 45.000 do 401.424 samochodów! A do końca roku 2005 przewiduje się, że ich produkcja wyniesie 470 000 sztuk.”
Nic dziwnego, że GM oczekuje, że Saab będzie się dynamicznie rozwijał i wprowadzał modele w nowych dla siebie segmentach. Nic też dziwnego, że przygotowując nowe modele, korzysta się z dorobku innych firm skupionych w tym samym koncernie. ...Jednak przytwierdzanie znaczka Saab, symbolizującego niegdyś całkiem indywidualny styl, do całkiem obcych modeli amerykańskich i nazywanie tego ofensywą produktową Saaba zakrawa na robienie klientom wody z mózgu.