Trwa ładowanie...
11-02-2015 13:02

63. Rajd Szwecji: drugi w sezonie sprawdzian na lodzie i śniegu

63. Rajd Szwecji: drugi w sezonie sprawdzian na lodzie i śnieguŹródło: AFP
d6y8xdh
d6y8xdh

W czwartek rozpoczyna się 63. Rajd Szwecji, druga runda mistrzostw świata w sezonie 2015. Samochodami Ford Fiesta WRC pojada dwaj polscy kierowcy - Robert Kubica i Michał Sołowow.

Rajd Szwecji jest drugą i ostatnią w kalendarzu mistrzostw świata imprezą zimową, podczas której kierowcy używają kolcowanych opon i jadą po śniegu i lodzie. Pierwszą był Rajd Monte Carlo, wygrany przez broniącego tytułu Francuza Sebastiena Ogiera (VW Polo WRC).

Kubica imprezy nie ukończył. Krakowianin wygrał cztery odcinki specjalne, ale na przedostatnim wypadł z trasy z powodu awarii hamulców. Auto zostało poważnie uszkodzone i jazdy nie można było kontynuować.

Sołowow w Rajdzie Szwecji wystartuje już po raz dziesiąty. Najlepszy wynik wraz z pilotem Maciejem Szczepaniakiem załoga uzyskała w 2013 roku zajmując w klasyfikacji generalnej 12. miejsce.

d6y8xdh

Kubica w ubiegłym roku uplasował się na 24. pozycji. Początkowo mistrz świata WRC-2 zajmował miejsce w czołowej "10", ale późniejsze "przygody", spotkania z zaspami spowodowały, że wypadł w klasyfikacji generalnej z czołówki.

W WRC-2 zgłoszony jest Jarosław Kołtun (Ford Fiesta R5). W sumie na liście startowej jest ponad 50 załóg.

Trasa rajdu będzie miała 1441 km, w tym 308 km prób sportowych podzielonych na 21 odcinków specjalnych. W poprzedniej edycji triumfował Fin Jari-Matti Latvala, późniejszy mistrz świata Ogier był szósty. W czołowej czwórce klasyfikacji generalnej byli wyłącznie kierowcy ze Skandynawii.

W tym sezonie Kubica i Sołowow mają już pierwsze starty za sobą. Były kierowca F1 nie ukończył Monte Carlo z powodu awarii układu hamulcowego, natomiast Sołowow zajął 8. miejsce w Arctic Lapland Rally 2015, pierwszej rundzie mistrzostw Finlandii. Był najlepszym kierowcą zagranicznym w stawce.

d6y8xdh

Tegoroczną edycję 63. Rajdu Szwecji rozpocznie w czwartek wieczorem superoes w Karlstad na Faerjestadstravet - torze wyścigów kłusaków. W piątek kierowcy będą walczyli na trasach w Norwegii, dwa kolejne dni to rywalizacja w rejonie Hagfors, gdzie na miejscowym lotnisku będzie się mieścił park serwisowy.

Najdłuższy odcinek w rajdzie Vargasen - 24,6 km ze słynną hopą, będzie w sobotę przejeżdżany dwa razy. Za najdłuższy skok skok przyznawana jest specjalna nagroda - Colin's Crest Award.

W ubiegłym roku Fin Juha Hanninen miał 36 m, ale rekordowe osiągnięcie - jak twierdzi Volkswagen Motorsport wynosi... 41 m i należy do Ogiera.

W Szwecji wystartują prawie wszyscy czołowi kierowcy świata. Zabraknie tylko Hiszpana Daniego Sordo (Hyundai I20 WRC), który na początku lutego podczas jazdy na rowerze górskim miał wywrotkę i załamał dwa żebra.

Rajd zakończy się w niedzielę, pierwsza załoga na mecie w Karlstad spodziewana jest o 14.29.

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj