6 mln silników 1,3 MultiJet z fabryki w Bielsku-Białej
Z taśmy produkcyjnej fabryki Fiat Powertain w Bielsku-Białej zjechał sześciomilionowy egzemplarz silnika 1,3 MultiJet. Jego produkcja rozpoczęła się tam w 2003 r.
Egzemplarz 1,3 MultiJet EURO-6 Start&Stop o numerze 6 mln i mocy 95 KM zostanie zamontowany w produkowanym w Tychach Fiacie 500. W szesnastozaworowej jednostce 1,3 po raz pierwszy powszechnie zastosowano technologię Multijet - rozwojową wersję powszechnego w silnikach wysokoprężnych systemu bezpośredniego wtrysku paliwa common rail.
Silnik obecnie produkowany jest w nowszej wersji tej technologii opatrzonej liczbą II i w trzech wariantach: EURO-4, EURO-5, EURO-6. Dostępny jest w wersjach o mocy: 75 KM z turbosprężarką o stałej geometrii oraz 85 KM i 95 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii. 1.3 Multijet 16v ma cztery cylindry w rzędzie i łączną pojemność skokową 1248 cm3. Zastosowany w nim łańcuch rozrządu ma - według producenta - gwarantować wydłużenie okresu serwisowego do 250 000 km, a okresu między wymianami oleju - do 35 000 km.
Motor jest montowany w wielu modelach grupy FCA, m.in. Fiatach Panda, 500, czy Punto, Lanciach Ypsilon i Alfach Romeo MiTo (pod nazwą JTDM). Koncern sprzedaje ją również innym producentom - m.in. pod nazwą CDTi trafia do Opli Corsa i Astra, a pod TDCi - do Fordów Ka.
W zakładzie FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej powstaje również silnik benzynowy 0,9 TwinAir.