50 lat Alfa Romeo w wyścigach
50 lat temu powstała Autodelta, wydział Alfa Romeo zajmujący się przygotowaniem samochodów do startów w wyścigach. Powstał on w celu zaakcentowania powrotu do motosportu po wycofaniu się marki w w 1951 r. z Formuły 1.
W 1963 r. producent zdecydował się na stworzenie struktury skupionej na wyścigach, oddzielonej od zakładu produkcyjnego. Była ona suwerenna w działaniu i mogła podejmować samodzielne decyzje sportowe i techniczne. Główną osobą Autodelty był charyzmatyczny inżynier Carlo Chiti.
W dniach 22-24 lutego w Mediolanie odbył się salon "Milano Autoclassica", organizowany dla pasjonatów i koneserów pojazdów zabytkowych. Była to okazja, by podziwiać 5 cennych egzemplarzy z najlepszych lat Autodelty, należących do kolekcji "Centro Stoirico" - "Giulia TZ", "33/2 litra Daytona", "GTA 1300 Junior", "33 TT 12" oraz jednoosobowy pojazd eksperymentalny "179 F". Obok zabytkowych egzemplarzy znalazł się aktualny model - Giulietta Collezzione 2,0 JTDM 170 KM TCT.
Wyprodukowana w 1963 r. Giulia TZ była pierwszym autem wyścigowym opracowanym przez Autodeltę. Charakteryzowała się trójkątnym logo naklejonym na nadwoziu i unikalną ramą przestrzenną, od której wzięła się nazwa "Tubolare Zagato". W 1963 r. samochód wygrał "Puchar FISA" w Monzy zaś rok później "Coupe des Alpes" oraz "Tour de Corse". "Giulia TZ" świętowała też sukcesy na wielkich wyścigach międzynarodowych, takich jak Le Mans i Targa Florio.
"33/2 litry Daytona" został stworzony aby "wskoczyć" w kategorię prototypów, ówcześnie największej sceny wyścigów samochodowych. Model zadebiutował w efektownym stylu - zwycięstwem - w 1967 r. w belgijskim Fleron. Kolejnego roku pojazd zwyciężał w takich wyścigach jak Daytona 24h, Nurburgring (dystans 1 000 km), Imola (500 km) czy 24 h Le Mans. Samochód posiadał silnik V8 oraz dwie pary nałożonych na siebie reflektorów przednich. W następnych sezonach ośmiocylindrowiec powiększono do pojemności 3 litrów, zmieniona została też struktura ramy.
Z nazwą "Autodelta" kojarzy się najczęściej auto "Giulia GTA" z 1965 r. Pojazd ten posiadał dwa wałki rozrządu, podwójny zapłon i pojemność 1 570 cm sześc. W 1968 r. "Giulia GTA" przekształciła się w "GTA 1300 Junior" i zakończyła karierę jako "1750/2000 GT Am". Ostatnia wersja z 1972 r. "GTA 1300 Junior" przez 2 lata zwyciężała w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych. Warto zauważyć, że z silnika o pojemności 1 290 cm sześc. specjaliści potrafili wydobyć aż 170 KM.
1975 r. był prawdopodobnie najbardziej prestiżowym dla Autodelty - model "33 TT 12" zwyciężył w Markowych Mistrzostwach Świata. Wyróżniał się on przestrzenną ramą oraz 12-cylindrowym "boxerem" o pojemności 3 l i mocy ponad 500 KM. W następcy - "SC 12" który zdobył mistrzostwo w tym samym cyklu wyścigowym zadebiutował z kolei 12-cylindrowy "boxer" z turbodoładowaniem.
Pod koniec lat 60-tych Alfa Romeo zdecydowała się na opracowanie własnego pojazdu F1 zwanego "Alfa-Alfa". Projekt zespołu inżyniera Chiti sprawił, że w 1980 r. Autodelta mogła udowodnić swoją wartość, zaś do zespołu Bruno Giacomelliego dołączył mistrz z USA - Mario Andretti. W 1981 r. zmieniły się przepisy, które przełożyły się na zmiany w samochodzie. Przy okazji zdecydowano się po raz pierwszy wśród aut F1 na zastosowanie nadwozia z włókna węglowego.
Źródło: Alfa Romeo
ll/moto.wp.pl