Trwa ładowanie...
09-03-2015 10:39

49,1 mld złotych - tyle kosztują zdarzenia drogowe

49,1 mld złotych - tyle kosztują zdarzenia drogoweŹródło: Materiały prasowe
d6y8xdh
d6y8xdh

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego to cel, wokół którego gromadzi się energia wielu zaangażowanych podmiotów. Działania skoncentrowane są przede wszystkim na ograniczeniu ilości wypadków, a realizacja tego celu nie tylko uchroni ludzkie życia, ale także spowoduje zmniejszenie kosztów związanych z wypadkami.

Światowa Organizacja Zdrowia ocenia, że wypadki drogowe są na 8 miejscu w rankingu przyczyn śmierci mieszkańców globu. Do roku 2030 mają już być na piątym miejscu. Oprócz tragedii związanej ze śmiercią, wypadki drogowe generują straty finansowe. W samej Unii Europejskiej szacuje się, że koszty wypadków wynoszą ponad 200 mld Euro rocznie.

W Polsce koszty wszystkich zdarzeń drogowych w 2013 roku Instytut Badawczy Dróg i Mostów wycenił na 49,1 mld złotych i stanowiły one 2,99% PKB.

- Bardzo ważnym elementem w działaniach poprawiających bezpieczeństwo ruchu jest zarządzanie informacjami o zdarzeniach drogowych. Taką konieczność dostrzegły państwa europejskie zaangażowane w projekt SafetyNet. Doprowadziły one do powstania w 2004 roku Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Celem działania powołanego podmiotu jest zmniejszenie liczby ofiar wypadków. Najważniejszym jego zadaniem jest zarządzanie bezpieczeństwem poprzez gromadzenie danych, opisywanie ich oraz określanie zmian w nich zachodzących. Na tej podstawie ERSO – European Road Safety Observatory - ma tworzyć skuteczne działania prewencyjne - wyjaśnia Radosław Jaskulski, instruktor ŠKODA Auto Szkoła.

Powołanie Europejskiego Centrum to początek drogi. Docelowo, projekt zakłada powstanie sieci obserwatoriów krajowych we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Dodatkowo w każdym kraju działać ma sieć obserwatoriów regionalnych, które będą zasilać danymi obserwatoria krajowe.

d6y8xdh

Bardzo ważnym zadaniem obserwatoriów jest przetwarzanie uzyskanych i przeanalizowanych informacji na zrozumiałe komunikaty skierowane do społeczeństwa. Nie mają mieć one charakteru naukowego, mają być tak sformułowane, by były zrozumiałe dla każdego uczestnika ruchu drogowego. Takie działanie obserwatoriów ma pomóc w rozpowszechnianiu informacji i zwiększeniu skuteczności prowadzonych działań prewencyjnych.

W Polsce, w oparciu o zalecenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego utworzył Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W 2012 roku powstało z inicjatywy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego - Regionalnego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Olsztynie - pierwsze obserwatorium regionalne – Warmińsko–Mazurskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Obserwatoria ruchu drogowego dają nadzieję na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ich rozbudowana sieć będzie w stanie zebrać i przeanalizować wszystkie zdarzenia drogowe w regionie, w kraju czy na europejskim kontynencie i co bardzo istotne, na ich podstawie przygotowywać nowoczesne, skuteczne działania prewencyjne. Ważne jest, by zdobyta w ten sposób wiedza nie miała tylko charakteru teoretycznego, ale była systemowo wdrożona w drogową rzeczywistość tak, by cel ograniczenia ofiar wypadków został osiągnięty.

Źródło: Skoda

d6y8xdh

mp/moto.wp.pl

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj