420 KM w Toyocie Yaris Hybrid-R concept
Stoisko Toyoty podczas tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie będzie zdominowane przez technologię i produkty hybrydowe. Koncern już teraz ujawnia detale zespołu napędowego sportowego Yarisa Hybrid-R concept.
Pod maską sportowej hybrydy znajdzie się 4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka Global Race Engine o pojemności 1,6 l oraz dwa mocne silniki elektryczne. Moc na koła przednie jest dostarczana przez 4-cylindrowy motor benzynowy (300 KM) opracowany przez Toyota Motorsport GmBH zgodnie ze specyfikacją FIA dla jednostek Global Race Engine, natomiast na koła tylne - silniki elektryczne o mocy 120 KM i konstrukcji identycznej jak w seryjnym Yarisie Hybrid. Łącznie zespół napędowy Yarisa Hybrid-R conept rozwija maksymalnie 420 KM mocy.
Identycznie jak w wyczynowym bolidzie TS030, energia odzyskiwana z hamowania jest magazynowana w kondensatorach. W porównaniu z akumulatorami niklowo-metalowymi dają one większą gęstość i szybkość przyjmowania oraz oddawania energii. Rozwiązanie to sprawdza się w pojeździe sportowym, dostarczając natychmiastowego wzrostu mocy. W trybie drogowym kondensatory przez 10 s oddają moc 40 KM odzyskaną z hamowania. W trybie sportowym, w którym odzyskuje się więcej energii z częstszych i intensywniejszych hamowań, kondensatory dają dodatkowych 120 KM przez 5 s.
Trzeci, 60-konny silnik elektryczny działa jako generator podczas wytracania prędkości (oddając energię do kondensatora, by następnie podczas przyspieszania zasilać dwa tylne silniki elektryczne). Ta druga sytuacja będzie miała miejsce jedynie w przypadku, gdy moc przekazywana na koła będzie zbyt duża by przednia oś pojazdu utrzymała przyczepność. Generator zadziała jak kontrola trakcji, w chwili przekazania momentu obrotowego na koła tylne wyraźnie zwiększając przyspieszenie auta i jego przyczepność, pozwalając w pełni wykorzystać moc hybrydowego zespołu napędowego.
Dwa silniki elektryczne - każdy napędzający tylne koła niezależnie - przyczyniają się także do zaawansowanego prowadzenia Yarisa Hybrid-R concept poprzez zróżnicowanie mocy, która przekazywana jest na każde z kół. Każdy z silników może przenosić moc na tylne koła niezależnie, dając ten sam efekt co inteligentny dyferencjał. W zależności od ciasności skrętu system może oddać więcej mocy na koło zewnętrzne (zakręty średnio szybkie), zwolnić koło wewnętrzne (szybkie zakręty) lub nawet hamować i przyspieszać oba koła niezależnie (wolne zakręty).
Źródło: Toyota
ll/moto.wp.pl