Trwa ładowanie...
02-09-2013 16:20

420 KM w Toyocie Yaris Hybrid-R concept

420 KM w Toyocie Yaris Hybrid-R conceptŹródło: zdjęcie producenta
d2xqs7l
d2xqs7l

Stoisko Toyoty podczas tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie będzie zdominowane przez technologię i produkty hybrydowe. Koncern już teraz ujawnia detale zespołu napędowego sportowego Yarisa Hybrid-R concept.

Pod maską sportowej hybrydy znajdzie się 4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka Global Race Engine o pojemności 1,6 l oraz dwa mocne silniki elektryczne. Moc na koła przednie jest dostarczana przez 4-cylindrowy motor benzynowy (300 KM) opracowany przez Toyota Motorsport GmBH zgodnie ze specyfikacją FIA dla jednostek Global Race Engine, natomiast na koła tylne - silniki elektryczne o mocy 120 KM i konstrukcji identycznej jak w seryjnym Yarisie Hybrid. Łącznie zespół napędowy Yarisa Hybrid-R conept rozwija maksymalnie 420 KM mocy.

Identycznie jak w wyczynowym bolidzie TS030, energia odzyskiwana z hamowania jest magazynowana w kondensatorach. W porównaniu z akumulatorami niklowo-metalowymi dają one większą gęstość i szybkość przyjmowania oraz oddawania energii. Rozwiązanie to sprawdza się w pojeździe sportowym, dostarczając natychmiastowego wzrostu mocy. W trybie drogowym kondensatory przez 10 s oddają moc 40 KM odzyskaną z hamowania. W trybie sportowym, w którym odzyskuje się więcej energii z częstszych i intensywniejszych hamowań, kondensatory dają dodatkowych 120 KM przez 5 s.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Trzeci, 60-konny silnik elektryczny działa jako generator podczas wytracania prędkości (oddając energię do kondensatora, by następnie podczas przyspieszania zasilać dwa tylne silniki elektryczne). Ta druga sytuacja będzie miała miejsce jedynie w przypadku, gdy moc przekazywana na koła będzie zbyt duża by przednia oś pojazdu utrzymała przyczepność. Generator zadziała jak kontrola trakcji, w chwili przekazania momentu obrotowego na koła tylne wyraźnie zwiększając przyspieszenie auta i jego przyczepność, pozwalając w pełni wykorzystać moc hybrydowego zespołu napędowego.

d2xqs7l

Dwa silniki elektryczne - każdy napędzający tylne koła niezależnie - przyczyniają się także do zaawansowanego prowadzenia Yarisa Hybrid-R concept poprzez zróżnicowanie mocy, która przekazywana jest na każde z kół. Każdy z silników może przenosić moc na tylne koła niezależnie, dając ten sam efekt co inteligentny dyferencjał. W zależności od ciasności skrętu system może oddać więcej mocy na koło zewnętrzne (zakręty średnio szybkie), zwolnić koło wewnętrzne (szybkie zakręty) lub nawet hamować i przyspieszać oba koła niezależnie (wolne zakręty).

Źródło: Toyota

ll/moto.wp.pl

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj