40 lat obecności Mitsubishi w Europie
W październiku Mitsubishi rozpocznie obchody 40-lecia nieprzerwanej obecności na rynku europejskim. Oficjalna prezentacja marki odbyła się podczas Londyńskiego Salonu Samochodowego w 1974 r.
Mimo, że nieliczne pojazdy Mitsubishi można było spotkać na drogach kilku państw Starego Kontynentu (od 1956 r. Hiszpania, od 1963 r. Grecja), decyzja o oficjalnym eksporcie produktów firmy do Europy została podjęta w wyniku porozumienia zawartego w lutym 1970 r. pomiędzy Mitsubishi Heavy Industries oraz Chrysler Corporation, na mocy którego MHI wydzieliło istniejący już dział samochodowy i połączyło siły z firmą Chrysler, tworząc Mitsubishi Motors Corporation.
W maju 1971 r. podpisano kolejną umowę pomiędzy MMC oraz Chrysler International, która umożliwiała dystrybucję pojazdów marki Mitsubishi poprzez globalną sieć sprzedaży Chrysler International. Porozumienie nie obejmowało terytorium Japonii, USA oraz Kanady. Z własnej inicjatywy we wrześniu 1971 r. MMC otrzymało status spółki joint venture, w której MHI i Chrysler Corporation posiadały odpowiednio 85 i 15 proc. udziałów.
Postanowienia umowy znacznie ograniczały jednak liczbę pojazdów Mitsubishi sprzedawanych w Europie (łącznie 4 861 sztuk w latach 1971 - 1975). W tym samym okresie wyniki sprzedaży japońskich producentów na Starym Kontynencie poszybowały w górę, od 16 458 sztuk w 1965 r. do 126 275 sztuk 1970 r. i 528 486 sztuk w 1975 r. Wreszcie, w 1974 r. MMC i Chrysler International doszły do porozumienia w sprawie rozwoju działań marketingowo-sprzedażowych MMC na terenie Europy.
Od tamtej chwili prawa dystrybucyjne były przyznawane niezależnym spółkom, najpierw w Belgii i Luksemburgu (sierpień 1974 r.), a kilka tygodni później w Holandii oraz Wielkiej Brytanii, czyli kraju, w którym Mitsubishi Motors oficjalnie zadebiutowało w Europie podczas londyńskiego salonu w 1974 r. Podczas imprezy zaprezentowano modele Lancer i Galant, które w 1975 r. zostały wprowadzone do sprzedaży na czterech wymienionych rynkach. Inne kraje stanęły otworem później - Niemcy w 1977 r. za sprawą otwarcia rynku natomiast Francja w 1978 r. na mocy postanowień o ograniczonej sprzedaży. Gdy w sierpniu 1982 r. umowa z Chrysler International dobiegła końca, MMC posiadało już pierwsze biuro w Rotterdamie, które później przekształcono w firmę Mitsubishi Motors Europe B.V., mającą po dziś dzień siedzibę w Holandii.
Przez 40 lat Mitsubishi zanotowało w Europie znaczny wzrost sprzedaży - od skromnej w 1975 r. do wyniku 92 411 sztuk zanotowanego w ubiegłym roku finansowym (bez Rosji, Ukrainy i Kazachstanu. Trzy największe rynki zbytu to Niemcy (22 138 sztuk), Wielka Brytania (12 349 sztuk) oraz Norwegia (5 697 sztuk), jednak najwyższy wynik zanotowano w Rosji (80 000 sztuk), gdzie MMC oraz jej lokalny partner byli obecni jako jeden z nielicznych koncernów zachodnich już od sierpnia 1991 r. Dobra sprzedaż zaowocowała utworzeniem niezależnego regionu zbytu.
Przez 40 lat MMC prowadził też w Europie produkcję. Najpierw w fabryce NedCar (1995-2012) a następnie w Rosji jako PCMA Rus, wspólnie z PSA Peugeot Citroen (uruchomienie produkcji w kwietniu 2010 r.). Innym przykładem działań na Starym Kontynencie są prace projektowe (1989-2009) oraz rozwojowo-badawcze (od 1989 r.).
Źródło: Mitsubishi
ll/moto.wp.pl