387,5 mln zł kosztować będzie budowa części obwodnicy Olsztyna
We wtorek w Olsztynie prezes Intercor Piotr Jurczyk i dyrektor oddziału olsztyńskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Mirosław Nicewicz podpisali umowę na budowę pierwszego odcinka obwodnicy.
Nicewicz powiedział podczas konferencji prasowej, że realizowana trasa będzie drogą dwujezdniową z węzłami drogowymi. Budowa obwodnicy połączona będzie z budową dróg serwisowych, przejść dla zwierząt i remontem dróg lokalnych.
Inwestycja będzie realizowana w systemie "Projektuj i zbuduj"; wykonawca oprócz prac budowlanych będzie musiał wykonać dokumentację węzłów komunikacyjnych oraz projekt ewentualnej zmiany sposobu wzmocnienia podłoża i umocnienia skarp. Będzie musiał także uzyskać wszelkie niezbędne uzgodnienia i decyzje - podkreślił Nicewicz.
Jurczyk przyznał, że budowa 10-kilometrowego odcinka obwodnicy będzie należeć do trudnych, ale - jak zastrzegł - podobne budowy firma już realizowała, więc temu wyzwaniu też sprosta.
Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz obecny przy podpisaniu umowy podkreślił, że cieszy się, iż budowa obwodnicy staje się faktem.
"Ta droga pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z drogi nr 16 (z kierunku Ostródy-PAP) oraz drogi nr 51 (od strony Olsztyna w kierunku polsko-rosyjskiego przejścia granicznego w Bezledach-PAP). Dziś tiry przejeżdżające przez miasto degradują ulice miasta, dzięki budowie obwodnicy zmniejszy się poziom hałasu, którego poziom jest w wielu miejscach Olsztyna przekroczony, poprawią się także wskaźniki emisji spalin" - ocenił prezydent Olsztyna.
W ocenie marszałka województwa warmińsko-mazurskiego Gustawa Brzezina budowa obwodnicy przyczyni się do rozwoju gospodarczego Warmii i Mazur. "Drogi to podstawa rozwoju regionu. W ostatnich latach na modernizacja dróg wojewódzkich wydano 1 mld zł. Żyjemy także nadzieją, że droga krajowa nr 16 (w kierunku wschodnim - Wielkich Jezior Mazurskich-PAP) będzie kontynuowana.
Odcinek obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16 ominie miasto od południowego zachodu. Przebiegać będzie od drogi nr 16 w okolicach miejscowości Kudypy, poprzez okolice Gronit i Tomaszkowa do drogi nr 51.
Drugi odcinek obwodnicy Olsztyna liczący 14,7 km połączy drogę krajową nr 51 z drogą krajową nr 16 w kierunku wschodnim. Obecnie trwa przetarg na wykonawcę budowy.
Jak powiedział dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA Mirosław Nicewicz teraz komisja przetargowa analizuje oferty firm, które chcą wybudować tę trasę.
Obwodnica Olsztyna o długości 24,7 km budowana będzie w dwóch odcinkach: Olsztyn Zachód - Olsztyn Południe (10 km) i Olsztyn Południe - Olsztyn Wschód (14,7 km). Nowa droga ominie stolicę Warmii i Mazur od południa, przejmując ruch samochodów jadących drogą krajową nr 16 od strony Ostródy w kierunku Wielkich Jezior Mazurskich. Wyprowadzi także z Olsztyna ruch aut jadących od strony Wielkich Jezior Mazurskich do drogi krajowej nr 51 i dalej nr 7 w kierunku Gdańska i Warszawy.