3,11 l/100 km
Supertest Ekonomii ma na celu wskazanie najmniej paliwożernych samochodów. W czwartej edycji tej imprezy zwyciężyła Toyota Prius.
Na starcie zawodów przygotowanych przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich stanęło osiem samochodów: Citroen C1 1,0 l/68 KM, Fiat Panda 1,3 l Multijet/75 KM, Fiat Grande Punto 1,3 l Multijet/90 KM, Opel Corsa 1,3 l CDTI/75 KM i 1,4 l/90 KM, Peugeot 407 1,6 l HDi/109 KM, Renault Megane 1,5 l dCi/105 KM oraz hybrydowa Toyota Prius 1,5 l/75 KM + elektryczny 68 KM.
Tegoroczna trasa, na której poddawano auta próbie, wiodła z Warszawy drogami krajowymi i wojewódzkimi przez Płock, Kutno i Łęczycę oraz autostradę A2 do Poznania, a jej łączna długość wynosiła 492 km.
Zwycięska Toyota Prius prowadzona przez Macieja Kaczmarka zużywała na trasie średnio 3,11 litra benzyny na 100 km. Koszt paliwa (15,09 litra po 4,49 zł/litr) na całej trasie wyniósł tylko 67 zł 75 gr. Rok wcześniej Prius prowadzony przez mniej wprawnego kierowcę, na mniej wymagającej trasie i przy niższej przeciętnej spalał przeciętnie 3,96 litra benzyny na 100 km.
Wśród diesli najlepiej wypadł tym razem Renault Megane 1.5 dCi ze spalaniem 4,26 litra/100km, wyprzedzając o setne części litra oba Fiaty. Najsłabsze rezultaty uzyskane w fabrycznie nowych egzemplarzach Opla Corsy (poniżej 40 km na licznikach w momencie startu) zapewne zadowoliłyby każdego: 5,53 litra/100km w wersji 1.3 CDTI i 6,14 litra/100km w benzynowej 1.4 Twinport.
Największy w stawce i wyposażony w silnik o największej pojemności (1560 cm3) Peugeot 407 1.6 HDi przejechał trasę zużywając 5,16 litra/100km.
W klasyfikacji „Najtańszy w eksploatacji” po raz czwarty triumfował Fiat Panda. Koszt eksploatacji 1 km przy założeniu, że kupiony za 38 900 zł samochód przejedzie 100 tys. km, zużywając średnio 4,33 litra oleju napędowego na 100 km (po 3,79 zł/litr), wyniósł 55 groszy.
Źródło: Auto Klub Dziennikarzy Polskich, Samar