25 lat Skody Forman
25 lat temu do pierwszych klientów trafiła absolutna nowość w ofercie Skody – model Forman. Auto bazujące na pokazanym światu w roku 1987 przednionapędowym Favoricie poszerzało jego gamę o odmianę proponującą znacznie więcej przestrzeni bagażowej.
Co ciekawe, prototyp modelu Forman był testowany na ulicach Pragi już w ostatnich tygodniach 1987 roku, zatem jeszcze przed rozpoczęciem regularnych dostaw egzemplarzy Favorit. Następnie wszelki rozgłos o pracach rozwojowych wyciszono na tyle, że premiera pojazdu w 1990 roku stanowiła prawdziwą niespodziankę. Niewielka seria aut powstała w tym roku trafiła wyłącznie do odbiorców instytucjonalnych, w tym istniejącej do połowy 1991 czechosłowackiej milicji. Forman wpisywał się w okres ustrojowych przemian dokonujących się w Czechosłowacji, skutkujących odrodzeniem indywidualnej działalności gospodarczej i turystyki zagranicznej. Wytwarzany w Vrchlabi samochód otrzymał wewnętrzne oznaczenie Typ 785 i z technicznego punktu widzenia stał się swego rodzaju światowym unikatem. Wykorzystano w nim bowiem kompletną tylną część nadwozia wersji hatchback (Favorit) – drzwi bagażnika i lampy tylne.
Pojazd oferował 400-litrowy bagażnik z możliwością powiększenia przestrzeni bagażowej do 1 340 litrów po złożeniu oparcia i siedziska kanapy tylnej (w wersji LS – także asymetrycznie dzielonej). Kanapę tylną można było też w łatwy sposób zdemontować. Samochód pozycjonowany pomiędzy segmentem B i C pod względem walorów użytkowych był w stanie zagrozić najbardziej renomowanym konkurentom klasy kompakt. Wkrótce okazało się, że nie ma się również czego wstydzić w dziedzinach trwałości i parametrów eksploatacyjnych – zagraniczne rynki eksportowe przyjęły go bardzo ciepło.
W pierwszej serii auto oferowano z silnikiem 1,3 OHV w odmianach zasilanych gaźnikiem (58 lub 62 KM) lub jednopunktowym wtryskiem paliwa (54 KM – z katalizatorem) oraz w dwóch alternatywnych poziomach wykończenia – standardowym L oraz podwyższonym LS. Ten drugi zawierał anatomiczne fotele przednie z miękkimi zagłówkami, welurową tapicerkę, obrotomierz, lampy przeciwmgielne i regulator interwału pracy wycieraczek szyby przedniej. W stosunku do modelu Favorit, Forman oferował dodatkowe 35 cm długości wycenione na 35 000 koron ekstra.
W styczniu 1993 roku, pod okiem nowego właściciela Skody - Volkswagena - rodzina modeli Favorit/Forman przeszła szeroko zakrojoną modernizację, skupioną głównie na rozwiązaniach technicznych. Pakiet obejmował 548 zmian - wzmocniono strukturę karoserii, zmodernizowano wnętrze, ulepszono hamulce, poprawiono jakość montażu, wyciszenie nadwozia i jego ochronę antykorozyjną. Pastelowe, przygaszone lakiery zastąpiono nową gamą, opartą na soczystych barwach, a poziomy wyposażenia L/LS zastąpiono przez LX/GLX. Silnik 1.3 OHV zasilany był układem wtrysku paliwa Bosch Monomotronic i dysponował mocą 54 KM lub 68 KM. Wersje gaźnikowe kierowano odtąd jedynie na wybrane rynki eksportowe. Wraz z modernizacją zaprezentowano nowe logo marki, wykorzystywane przez nią aż do roku 2011. Macierzysty zakład modelu – Vrchlabi – kompletował także liczne edycje specjalne (np. Komfort, Excellent czy Prima), kierowane głównie do odbiorców zagranicznych. Wyposażano je często w okno dachowe, aluminiowe obręcze kół, elektrycznie sterowane
szyby drzwi przednich czy też centralny zamek – era ABS-u i poduszek bezpieczeństwa nastała dopiero wraz z następcą, modelem Felicia.
Ostatnie egzemplarze Formanów zbudowano w 1995 roku, zatem już po oficjalnej prezentacji modelu Felicia hatchback. Łączna produkcja typoszeregu Favorit/Forman/Pick-Up przekroczyła 1 mln egzemplarzy – o tym imponującym wyniku przypominała specjalna krótka seria modelu Forman, nazwana Million Edition.
Źródło: Skoda
ll