Trwa ładowanie...
11-06-2014 15:09

25 lat BMW serii 8

25 lat BMW serii 8Źródło: zdjęcie producenta
d4jdngl
d4jdngl

Bawarska marka ma na swoim koncie wiele wspaniałych samochodów i kojarzy się dziś ze sportowymi ambicjami mniejszych modeli i reprezentacyjną dostojnością tych większych. Są jednak w historii BMW takie auta, które były czystym spełnieniem marzeń konstruktorów. Jednym z nich jest seria 8, która powstała w 1989 roku.

BMW serii 8 to dla bawarskiej marki pojazd symboliczny i wyjątkowy nawet wśród modeli coupe produkowanych przez firmę od lat trzydziestych. Kiedy model o oznaczeniu E31 pojawił się na rynku w 1989 r. Klinowate nadwozie zwracało uwagę długą maską z chowanymi reflektorami, brakiem słupków środkowych i stromo zakończonym tyłem, kontrastującym z miękkimi liniami bocznymi. Był demonstracją możliwości monachijskiego koncernu. BMW 850i było drugim po luksusowej limuzynie BMW 750i, która weszła na rynek dwa lata wcześniej, powojennym niemieckim samochodem z dwunastocylindrowym silnikiem. Motor V12 o pojemności 5,0 l rozwijał moc 300 KM i oferował maksymalny moment obrotowy o wartości 450 Nm. Dzięki temu ważące 1790 kg, czteroosobowe coupe rozpędzało się do 100 km/h w czasie 6,8 s.

Moc była przenoszona na tylne koła za pośrednictwem albo specjalnie opracowanej dla tego auta 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów, albo 4-biegowego automatu. Pionierska integralna tylna oś 5-wahaczowa nie tylko debiutowała w BMW, ale w ogóle w luksusowym coupe. Na pokładzie zastosowano automatyczną kontrolę stabilności i trakcji ASC+T, układ kierowniczy o wspomaganiu uzależnionym od prędkości jazdy oraz system elektronicznie kontrolowanych amortyzatorów EDC.

Wśród innych elementów wyposażenia BMW 850i wymienić należy również pasy bezpieczeństwa zintegrowane w oparciach foteli, elektryczną regulację położenia kierownicy z pamięcią ustawień, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, centralny zamek sterowany zdalnie pilotem i wysokowydajny – jak na tamte lata - komputer pokładowy. Po raz pierwszy zastosowano też wówczas multipleksowy elektryczny system pokładowy, transmitujący dane z różnych systemów za pośrednictwem wspólnego „kręgosłupa” informatycznego, poprawiając precyzję sterowania i informacji i zarazem redukując masę. Przednie i tylne boczne szyby można było całkowicie opuścić i schować w burtach, a szyby w drzwiach automatycznie obniżały się lekko podczas otwierania i zamykania drzwi, by potem się podnieść – w efekcie ułatwiając uszczelnianie i rozszczelnianie kabiny i obniżając podatność na szumy aerodynamiczne.

d4jdngl
(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W roku 1993 w serii 8 pojawił się do wyboru drugi silnik. Jednostka w układzie V12 miała pojemność 5,6 l i napędzała wariant 850 CSi mocą 381 KM i 550 Nm – pozwalając na przyspieszenie 0-100 km/h poniżej 6 s. Ale nowy wariant modelowy wyróżniał się także na innym polu: jego tylna oś miała aktywną kinematykę. Był to system elektrohydrauliczny, wychylający tylne koła w tym samym kierunku co przednie podczas np. zmiany pasa przy bardzo dużej prędkości, by podnieść stabilność kierunkową. Dzisiejszy system zintegrowanego sterowania aktywnego (dostępny w BMW serii 5, 6 i 7) to bezpośredni następca tamtego rozwiązania.

Wraz z wprowadzeniem BMW 850 CSi dotychczasowy model, który przesunął się na pozycję bazowego, otrzymał oznaczenie Ci. Standardowe wyposażenie każdego BMW serii 8 obejmowało od tego momentu m.in. czołowe airbagi dla kierowcy i pasażera, zdalne sterowanie pilotem odbywało się za pomocą podczerwieni, tylna kanapa była składana, w opcji zaś można było nabyć dynamiczną kontrolę stabilności, a automatyczna skrzynia biegów otrzymała zdolność uczenia się. Jesienią 1994 r. pod maskę 850 Ci zawędrował nowy silnik: 5.4 V12 o mocy 326 KM, który można było łączyć z nową, 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Do palety dołączył także nowy bazowy wariant: 840 Ci z 4,0-litrowym silnikiem V8 o mocy 286 KM.

d4jdngl

Łącznie do końca produkcji w 1999 r. wyprodukowano 30,6 tys. sztuk BMW serii 8., spośród których 24 sztuki zmontowano ręcznie w fabryce BMW w Rosslyn w Republice Południowej Afryki (było to trzykrotnie tańsze niż gdyby importowano kompletne auta z Niemiec). Przeszło dwie trzecie spośród wyprodukowanych aut serii 8 miało silniki V12, a tylko jeden samochód na sześć wyposażono w manualną skrzynię biegów. Jednak topowy wariant 850 CSi – dla podkreślenie jego supersportowego charakteru – był dostępny tylko z przekładnią ręczną. Wyprodukowano 1510 sztuk tego modelu.

BMW serii 8 było produkowane od 1989 do 1999 r. w niemieckim Dingolfing

tb/

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj