22 konsorcja i firmy z kraju i zagranicy chcą startować w przetargach na budowę odcinka drogi S8 Warszawa Białystok od Wyszkowa do Ostrowi Mazowieckiej (Mazowieckie) - poinformowała we wtorek PAP Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak powiedział PAP rzecznik GDDKiA w Białymstoku Rafał Malinowski, odcinek Wyszków - Ostrów Maz. został podzielony na dwa pododcinki: od Wyszkowa do węzła "Poręba" (razem z budową węzła, ok. 13 km) oraz od węzła "Poręba" do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej (ok. 16 km).
Wnioski do GDDKiA o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym w tej sprawie złożyły firmy z Polski, ale też z Austrii, Czech, Hiszpanii i Włoch.
Przetarg będzie dwustopniowy - poinformował Malinowski. Wnioski będą teraz sprawdzane pod względem formalnym, a firmy poddane ocenie, czy spełniają określone kryteria i czy mogą być dopuszczone do udziału w przetargu. Po ocenie GDDKiA zaprosi do przetargu firmy spełniające warunki. Firmy te będą przedstawiać konkretne oferty finansowe, za ile są gotowe zrealizować inwestycję.
W miniony piątek GDDKiA ogłosiła przetarg na ostatni mazowiecki odcinek S8 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do granic województwa podlaskiego. Zamówienie dotyczy m.in. budowy dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 9,4 km, węzłów drogowych, różnych obiektów inżynierskich, dróg serwisowych.
Przetarg ma charakter ograniczony, a wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu firmy mogą składać do 5 marca. Malinowski poinformował, że w toku postępowania GDDKiA wyłoni spośród chętnych firm te, które spełniają kryteria techniczne, kadrowe i ekonomiczne i wtedy zaprosi je do udziału w przetargu.
Droga S8 to kluczowa trasa w województwie podlaskim. Dokończenie jej budowy jest zapisane wśród najważniejszych priorytetów w podpisanym jesienią 2014 r. z rządem przez władze regionu Kontraktu Terytorialnego do 2023 roku.
Pod koniec stycznia została podpisana umowa na ostatni podlaski odcinek S8 na odcinku od granicy województw podlaskiego i mazowieckiego do już istniejącej obwodnicy Zambrowa. Odcinek za 454,9 mln wybuduje hiszpańskie konsorcjum: Rubau Polska oraz Construcciones Rubau SA z Hiszpanii. Budowa ma się zakończyć latem 2017 r.
Oprócz hiszpańskiego konsorcjum, dwie inwestycje (o łącznej długości ok. 30 km) realizuje włoska firma Astaldi. Włosi budują cały odcinek od Obwodnicy Zambrowa do Jeżewa, który jest podzielony na dwa pododcinki: od obwodnicy Zambrowa do Mężenina (15 km - koszt inwestycji 434,8 mln zł) i od Mężenina do Jeżewa (14 km - koszt 440,7 mln zł).
Dotychczas w Podlaskiem na trasie S8 gotowy jest 23-kilometrowy odcinek Białystok-Jeżewo oraz 11-kilometrowa obwodnica Zambrowa i Wiśniewa.