208 GTi 30th: najbardziej ekstremalny Peugeot

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

*Podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood Peugeot zaprezentował model 208 GTi 30th. 30 lat po debiucie 205 GTi francuska marka proponuje nową edycję kultowego auta, opracowaną na bazie modelu 208 GTi. *

Choć wielu zmotoryzowanych zdaje się o tym nie pamiętać, firmy motoryzacyjne z Francji mają w swojej historii niejedno dokonanie z dziedziny sportu. Jedną z marek, które mogą pochwalić się taką przeszłością jest Peugeot. Lew znad Sekwany, który zdaje się odzyskiwać siły dzięki udanym modelom 208 i 308, zaprezentował coś wyjątkowego. Najbardziej sportowa wersja modelu 208 – Gti 30th, dzięki poprawionemu silnikowi 1.6 THP (Euro 6) rozwijającemu moc 208 KM, o momencie obrotowym zwiększonym do 300 Nm, 208 GTi 30th zapewnia intensywne doznania z jazdy. Auto jest wyposażone w 6-biegową skrzynię manualną, samoblokujący mechanizm różnicowy Torsen i zmodyfikowane zawieszenie, zapewniające lepszy napęd i spektakularne osiągi.

Usportowiony charakter tego modelu podkreśla również jego wygląd, a zwłaszcza nadwozie pokryte dwoma odmiennymi powłokami lakierniczymi, odcinających się wyraźną linią. Nowa wersja zostanie zaprezentowana publiczności na tegorocznym salonie samochodowym w Paryżu, a jej sprzedaż rozpocznie się w listopadzie 2014 roku.

- Podobnie jak w przypadku RCZ R, do opracowania tej bardziej ekstremalnej wersji 208 GTi marka wykorzystała know-how techniczny Peugeot Sport – mówi Maxime Picat, Dyrektor Generalny Peugeot.

Charakter 208 GTi 30th jest radykalniej sportowy. Obniżone o 10 mm zawieszenie, szerszy o 22 mm rozstaw kół z przodu i o 16 mm z tyłu, okazałe, szerzej rozstawione koła nadają mu bardziej przysadzisty wygląd. Błyszczący chrom z regularnego 208 GTi w wersji 30th ustępuje miejsca czarnym, matowym elementom. Z przodu pojawiają się czarne obramowania grilla, świateł przeciwmgielnych i obudowy lusterek bocznych. Obniżone nadwozie podkreślają z profilu matowoczarna dolna część nadwozia oraz nakładki na nadkola, eksponujące nowe 18-calowe koła, których czarne matowe obręcze pozwalają dojrzeć czerwone zaciski hamulcowe. Z tyłu o sportowym zacięciu świadczy zaokrąglona, chromowana końcówka wydechu nadająca modelowi charakterystyczne brzmienie. Zmieniony został również układ wydechowy.

Wnętrze 208 GTi 30th jest utrzymane w bardziej sportowej konwencji. Elementy ozdobne, których kolor w 208 GTi przechodził od czerwonego do czarnego, w nowej edycji zwracają uwagę fortepianową czernią. Czarne elementy drzwi z czerwonym wykończeniem nawiązują do kolorów pasów bezpieczeństwa. Kubełkowe siedzenia przednie o unikalnym kształcie i czerwone dywaniki są sygnowane przez Peugeot Sport. Pokrycie foteli stanowi unikalne połączenie różnych materiałów - alkantary z czarną skórą ekologiczną i czerwonymi przeszyciami oraz czarnej dzianiny z drobnymi czerwonymi akcentami.
Numerowana tabliczka z napisem „208 GTi 30th”, umieszczona nad lampką sufitową stanowi dopełnienie wystroju wnętrza tej rocznicowej edycji.

Producent obiecuje intensywne wrażenia z jazdy dzięki zdecydowanie sportowemu zachowaniu na drodze. - Wyszliśmy od 208 GTi, które już było bardzo dynamicznym samochodem z doskonałym silnikiem. Naszą ambicją było uzyskanie jeszcze bardziej sportowego zachowania poprzez dalszą poprawę osiągów. Dlatego też poprawiliśmy napęd i przyczepność, koncentrując się głównie na przednim zawieszeniu. Udało się nam poprawić prędkość zmiany biegów, wrażenia z jazdy i wyczucie drogi – mówi Pierre Budar – Kierownik projektu 208 GTi 30th

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Nowy silnik 1.6 THP, spełniający wymagania normy Euro 6, jest wyposażony w system Stop & Start. Jego maksymalny moment obrotowy został zwiększony do 300 Nm, a moc do 208 KM, co wyraźnie wskazuje na powiązania z kultowym modelem sprzed 30 lat. Jeśli chodzi o napęd, moc i moment obrotowy silnika są przenoszone na koła za pomocą specjalnie zestopniowanej, 6-przełożeniowej manualnej skrzyni biegów i samoblokującego mechanizmu różnicowego marki Torsen – przejętych z modelu RCZ R - umożliwiających pełne wykorzystanie potencjału mocy. Zmieniono również ustawienia systemu ESP i ASR, aby mniej ingerowały w prowadzenie samochodu, uwalniając napęd i dając okazję do wykazania się mechanizmowi różnicowemu. Działanie mechanizmu Torsena i zmniejszonego stabilizatora poprzecznego jest szczególnie wyczuwalne podczas przyspieszania na zakrętach. Pozwala na utrzymanie dużego skrętu, a w fazie hamowania
znacznie poprawia stabilność.

Obniżony środek ciężkości i zmodyfikowana geometria zawieszenia (rozstaw kół, kąt pochylenia kół, zbieżność kół, szersze o pół cala obręcze) oraz opony Michelin Pilot Super Sport 205/40 ZR 18 mają zapewnić optymalną przyczepność i gwarantują doskonałe trzymanie się drogi.

Dużo pracy poświęcono również na zmianę i dopracowanie ustawień układu kierowniczego, zarówno na torze jak i na drodze. Chodziło o zapewnienie płynnej zmiany siły wspomagania zgodnej ze sportowym charakterem samochodu z uwzględnieniem działania mechanizmu różnicowego Torsena. W połączeniu z nowymi nastawami zawieszenia i sztywniejszymi sprężynami oraz cofniętym stabilizatorem poprzecznym kierowca ma mieć zapewniona doskonałe wyczucie drogi. Kierowca 208 GTi 30th może liczyć na układ hamulcowy, odpowiedni do osiągów tego auta. Przednie tarcze o średnicy 323 mm i grubości 28 mm są wyposażone w stałe 4-tłoczkowe zaciski Brembo.

Sportowy temperament 208 GTi 30th jest widoczny w osiągach - wersja ta przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 6,5 s i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 26,5 s. Auto ma również doskonałe przyspieszenie - z 80 do120 km/h w 6 s na przedostatnim biegu. Te osiągi i sportowe zachowanie zostały uzyskane przy jednoczesnym zapewnieniu niespotykanej w tym segmencie wydajności energetycznej z emisją CO2 w wysokości 125g/km.

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy