208 GTi 30th: najbardziej ekstremalny Peugeot
*Podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood Peugeot zaprezentował model 208 GTi 30th. 30 lat po debiucie 205 GTi francuska marka proponuje nową edycję kultowego auta, opracowaną na bazie modelu 208 GTi. *
Choć wielu zmotoryzowanych zdaje się o tym nie pamiętać, firmy motoryzacyjne z Francji mają w swojej historii niejedno dokonanie z dziedziny sportu. Jedną z marek, które mogą pochwalić się taką przeszłością jest Peugeot. Lew znad Sekwany, który zdaje się odzyskiwać siły dzięki udanym modelom 208 i 308, zaprezentował coś wyjątkowego. Najbardziej sportowa wersja modelu 208 – Gti 30th, dzięki poprawionemu silnikowi 1.6 THP (Euro 6) rozwijającemu moc 208 KM, o momencie obrotowym zwiększonym do 300 Nm, 208 GTi 30th zapewnia intensywne doznania z jazdy. Auto jest wyposażone w 6-biegową skrzynię manualną, samoblokujący mechanizm różnicowy Torsen i zmodyfikowane zawieszenie, zapewniające lepszy napęd i spektakularne osiągi.
Usportowiony charakter tego modelu podkreśla również jego wygląd, a zwłaszcza nadwozie pokryte dwoma odmiennymi powłokami lakierniczymi, odcinających się wyraźną linią. Nowa wersja zostanie zaprezentowana publiczności na tegorocznym salonie samochodowym w Paryżu, a jej sprzedaż rozpocznie się w listopadzie 2014 roku.
- Podobnie jak w przypadku RCZ R, do opracowania tej bardziej ekstremalnej wersji 208 GTi marka wykorzystała know-how techniczny Peugeot Sport – mówi Maxime Picat, Dyrektor Generalny Peugeot.
Charakter 208 GTi 30th jest radykalniej sportowy. Obniżone o 10 mm zawieszenie, szerszy o 22 mm rozstaw kół z przodu i o 16 mm z tyłu, okazałe, szerzej rozstawione koła nadają mu bardziej przysadzisty wygląd. Błyszczący chrom z regularnego 208 GTi w wersji 30th ustępuje miejsca czarnym, matowym elementom. Z przodu pojawiają się czarne obramowania grilla, świateł przeciwmgielnych i obudowy lusterek bocznych. Obniżone nadwozie podkreślają z profilu matowoczarna dolna część nadwozia oraz nakładki na nadkola, eksponujące nowe 18-calowe koła, których czarne matowe obręcze pozwalają dojrzeć czerwone zaciski hamulcowe. Z tyłu o sportowym zacięciu świadczy zaokrąglona, chromowana końcówka wydechu nadająca modelowi charakterystyczne brzmienie. Zmieniony został również układ wydechowy.
Wnętrze 208 GTi 30th jest utrzymane w bardziej sportowej konwencji. Elementy ozdobne, których kolor w 208 GTi przechodził od czerwonego do czarnego, w nowej edycji zwracają uwagę fortepianową czernią. Czarne elementy drzwi z czerwonym wykończeniem nawiązują do kolorów pasów bezpieczeństwa. Kubełkowe siedzenia przednie o unikalnym kształcie i czerwone dywaniki są sygnowane przez Peugeot Sport. Pokrycie foteli stanowi unikalne połączenie różnych materiałów - alkantary z czarną skórą ekologiczną i czerwonymi przeszyciami oraz czarnej dzianiny z drobnymi czerwonymi akcentami.
Numerowana tabliczka z napisem „208 GTi 30th”, umieszczona nad lampką sufitową stanowi dopełnienie wystroju wnętrza tej rocznicowej edycji.
Producent obiecuje intensywne wrażenia z jazdy dzięki zdecydowanie sportowemu zachowaniu na drodze. - Wyszliśmy od 208 GTi, które już było bardzo dynamicznym samochodem z doskonałym silnikiem. Naszą ambicją było uzyskanie jeszcze bardziej sportowego zachowania poprzez dalszą poprawę osiągów. Dlatego też poprawiliśmy napęd i przyczepność, koncentrując się głównie na przednim zawieszeniu. Udało się nam poprawić prędkość zmiany biegów, wrażenia z jazdy i wyczucie drogi – mówi Pierre Budar – Kierownik projektu 208 GTi 30th
Nowy silnik 1.6 THP, spełniający wymagania normy Euro 6, jest wyposażony w system Stop & Start. Jego maksymalny moment obrotowy został zwiększony do 300 Nm, a moc do 208 KM, co wyraźnie wskazuje na powiązania z kultowym modelem sprzed 30 lat. Jeśli chodzi o napęd, moc i moment obrotowy silnika są przenoszone na koła za pomocą specjalnie zestopniowanej, 6-przełożeniowej manualnej skrzyni biegów i samoblokującego mechanizmu różnicowego marki Torsen – przejętych z modelu RCZ R - umożliwiających pełne wykorzystanie potencjału mocy. Zmieniono również ustawienia systemu ESP i ASR, aby mniej ingerowały w prowadzenie samochodu, uwalniając napęd i dając okazję do wykazania się mechanizmowi różnicowemu. Działanie mechanizmu Torsena i zmniejszonego stabilizatora poprzecznego jest szczególnie wyczuwalne podczas przyspieszania na zakrętach. Pozwala na utrzymanie dużego skrętu, a w fazie hamowania
znacznie poprawia stabilność.
Obniżony środek ciężkości i zmodyfikowana geometria zawieszenia (rozstaw kół, kąt pochylenia kół, zbieżność kół, szersze o pół cala obręcze) oraz opony Michelin Pilot Super Sport 205/40 ZR 18 mają zapewnić optymalną przyczepność i gwarantują doskonałe trzymanie się drogi.
Dużo pracy poświęcono również na zmianę i dopracowanie ustawień układu kierowniczego, zarówno na torze jak i na drodze. Chodziło o zapewnienie płynnej zmiany siły wspomagania zgodnej ze sportowym charakterem samochodu z uwzględnieniem działania mechanizmu różnicowego Torsena. W połączeniu z nowymi nastawami zawieszenia i sztywniejszymi sprężynami oraz cofniętym stabilizatorem poprzecznym kierowca ma mieć zapewniona doskonałe wyczucie drogi. Kierowca 208 GTi 30th może liczyć na układ hamulcowy, odpowiedni do osiągów tego auta. Przednie tarcze o średnicy 323 mm i grubości 28 mm są wyposażone w stałe 4-tłoczkowe zaciski Brembo.
Sportowy temperament 208 GTi 30th jest widoczny w osiągach - wersja ta przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 6,5 s i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 26,5 s. Auto ma również doskonałe przyspieszenie - z 80 do120 km/h w 6 s na przedostatnim biegu. Te osiągi i sportowe zachowanie zostały uzyskane przy jednoczesnym zapewnieniu niespotykanej w tym segmencie wydajności energetycznej z emisją CO2 w wysokości 125g/km.
tb, moto.wp.pl