15 samochodów rozbitych w najnowszych testach EuroNCAP. Są dwa auta z Polski
Siódma w tym roku odsłona testów zderzeniowych EuroNCAP przyniosła wyniki aż dla 15 nowych modeli. 11 z nich zgarnęło komplet 5 gwiazdek, dwóm przyznano po 4 gwiazdki, jeden zdobył trzy, a najgorszy samochód w zestawieniu zaledwie dwie. Wśród rozbijanej piętnastki znalazły się dwa modele produkowane w polskich fabrykach – Opel Astra i Lancia Ypsilon.
Niemal wszystkie testowane samochody standardowo dysponują systemem autonomicznego, awaryjnego hamowania przed przeszkodą (AEB), który ma bezpośredni wpływ na ocenę przyznawaną przez organizację.
Michiel van Ratingen, sekretarz generalny NCAP, powiedział: „Zaledwie 2 lata po tym, jak rozpoczęliśmy kampanię na rzecz AEB, już niemal wszyscy znaczni producenci montują ten system w swoich autach. Co więcej, niektóre z nich są już przystosowane do kolejnej ewolucji, jaką jest układ rozpoznawania i hamowania przed pieszymi. Ocenę tego elementu wprowadzamy do testów EuroNCAP od 2016 r.”.
Na kolejnych stronach prezentujemy wszystkie 15 testów zderzeniowych ostatniej w tym roku sesji. Organizacja przyznaje oceny zbiorcze za każdą próbę w pięciostopniowej skali: zły, słaby, średni, odpowiedni i dobry.
Mercedes Benz GLC – 5 gwiazdek
SUV niemieckiego producenta zebrał bardzo dobre oceny, wyjątkiem jest - sklasyfikowana jako średnia - ochrona klatki piersiowej pasażerów tylnych siedzeń podczas zderzenia czołowego. Siły działające przez pasy na korpus manekina określono tu jako znaczące.
Test ochrony dzieci przeprowadza się w dwóch klasach – dziecko 18-miesięczne w foteliku zamontowanym tyłem do kierunku jazdy i dziecko 36-miesięczne w foteliku zamontowanym przodem do kierunku jazdy. Mercedes uzyskał w kolejności notę dobrą i odpowiednią. W próbie zderzenia z pieszym, dzięki aktywnej masce (unoszącej się, w momencie kolizji, by zamortyzować upadek ciała i odseparować je od sztywnych elementów komory silnikowej), Mercedes zdobył najwyższe noty. Wyjątkiem jest jednak strefa bioder (pas przedni tuż nad grillem i reflektorami) gdzie zabezpieczeni otrzymało najniższą notę. To niestety niemal standardowa sprawa w przypadku samochodów o nadwoziu SUV.
Ochrona dorosłych pasażerów: 95 proc.
Ochrona dzieci: 89 proc.
Ochrona pieszych: 82 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 71 proc.
Jaguar XF – 5 gwiazdek
Brytyjski sedan zebrał bardzo dobre oceny za ochronę pasażerów podczas zderzeń czołowych i bocznych. Najniższą ocenę (średni) otrzymał za zabezpieczenie odcinka szyjnego kręgosłupa pasażerów siedzących z tyłu. Tu brane jest pod uwagę ryzyko urazu podczas uderzenia w tył samochodu, a także efekt tzw. whiplash (strzału z bata), oddziałujący na tę część ciała podczas kolizji. Uwagę zwrócono też na fakt, że po teście zderzenia bocznego z barierą, zakleszczeniu uległy drzwi po stronie kolizji. Ochronę dzieci w wieku 18 i 36 miesięcy oceniono na dobrą i odpowiednią. W teście zderzenia z pieszym, najniższą ocenę przyznano za ochronę strefy głowy na podszybiu i przednich słupkach. XF standardowo jest tez wyposażony w aktywną maskę.
Ochrona dorosłych pasażerów: 92 proc.
Ochrona dzieci: 84 proc.
Ochrona pieszych: 80 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 83 proc.
Renault Talisman – 5 gwiazdek
Francuska nowość w segmencie D bardzo dobrze poradziła sobie w tej sesji prób zderzeniowych. Następca Laguny uzyskał bardzo dobre wyniki w testach zderzenia czołowego (pełny przód, offset), na średnie oceniono naotmiast zabezpieczenie korpusu kierowcy podczas zderzenia bocznego ze słupem. Pojawiły się tu znaczne siły oddziałujące na strefę żeber. Auto nie jest wyposażone w system AEB, co znalazło swoje odbicie w ocenie finalnej. W przypadku kolizji z pieszym, najniższą ocenę przyznano za zabezpieczenie strefy bioder (przednia krawędź maski) oraz głowy (przednie słupki).
Ochrona dorosłych pasażerów: 86 proc.
Ochrona dzieci: 84 proc.
Ochrona pieszych: 68 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 76 proc.
BMW X1 – 5 gwiazdek
Bawarski SUV klasy mini w pełni zasłużył na komplet gwiazdek. Jedynie w offsetowym teście zderzeniowym (zderzenie czołowe, częściowo w odkształcalną barierę), na ocenę średnią zasłużyła ochrona korpusu kierowcy. W reszcie prób przyznano oceny dobre i odpowiednie. Na średnie oceniono także zabezpieczenie kręgosłupa pasażerów kanapy przed efektem whiplash. Ochronę najmłodszych pasażerów w obu przypadkach oceniono na dobrą. Tradycyjnie dla SUV-ów, najniższa ocena została przyznana za ochronę strefy bioder (przód maski) oraz głowy (podszybie i słupki przednie). X1 jest wyposażone w aktywną maskę.
Ochrona dorosłych pasażerów: 90 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 74 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 77 proc.
Opel Astra – 5 gwiazdek
Polska Astra bez problemu zaliczyła swoje pierwsze testy zderzeniowe EuroNCAP. We wszystkich próbach otrzymała wyłącznie oceny dobre i odpowiednie. Po teście bocznego zderzenia z barierą, zakleszczeniu uległy jednak drzwi pod stronie uderzenia. Ochronę dzieci w fotelikach także uznano za dobrą oraz odpowiednią. W teście zderzenia z pieszym bardzo dobrze wypadła ochrona strefy nóg oraz bioder, a także głowy na wysokości podszybia. Najniższą ocenę przyznano jedynie za ochronę głowy w okolicy słupków przednich. Brak standardowo montowanego układu AEB obniżył finalną ocenę.
Ochrona dorosłych pasażerów: 86 proc.
Ochrona dzieci: 84 proc.
Ochrona pieszych: 83 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 75 proc.
Jaguar XE – 5 gwiazdek
Drugi ze sprawdzanych tym razem modeli Jaguara także zgarnął komplet gwiazdek. W testach zderzeniowych najniższą notę w kwestii ochrony pasażerów – średni - przyznano w kwestii zabezpieczenia klatki piersiowej kierowcy oraz kręgosłupa szyjnego pasażerów tylnych siedzeń. Test ochrony dzieci w fotelikach zakończył się oceną dobrą i odpowiednią (18 i 36 mies.). Próba zderzenia z pieszym dała niezłe wyniki, chociaż strefę podszybia i słupków przednich w całości oceniono jako złą i to pomimo systemu aktywnej maski. Jaguar standardowo wyposażany jest w system AEB.
Ochrona dorosłych pasażerów: 92 proc.
Ochrona dzieci: 82 proc.
Ochrona pieszych: 81 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 82 proc.
Kia Sportage - 5 gwiazdek
Nowa odsłona koreańskiego SUV-a wejdzie do sprzedaży w Polsce w przyszłym roku i będzie mogła legitymować się kompletem gwiazdek z testów EuroNCAP. Ocenę średnią przyznano jedynie za ochronę kręgosłupa przed efektem whiplash u pasażerów tylnych siedzeń. Poza tym, w zderzeniach bocznych i czołowych przyznano wyłącznie ocenę dobry i odpowiedni. System AEB jest dostępny w modelu jedynie jako opcja, więc nie był oceniany. Ochronę małych pasażerów oceniono, w zależności od wieku, na dobrą i odpowiednią. Najsłabiej Sportage wypadł w testach ochrony pieszych. Tu jedynie środek zderzaka, przód maski i jej centrum otrzymały najwyższa notę. Notę zły przyznano za ochronę strefy bioder w okolicy reflektorów, podszybie i przednie słupki. Reszta powierzchni otrzymała oceny odpowiedni, średni oraz słaby.
Ochrona dorosłych pasażerów: 90 proc.
Ochrona dzieci: 83 proc.
Ochrona pieszych: 66 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 71 proc.
Infiniti Q30 – 5 gwiazdek
Japoński klon Mercedesa klasy A także wypracował sobie komplet gwiazdek EuroNCAP. Najpoważniejsze zastrzeżenia wzbudziła jednak ochrona kręgosłupa szyjnego u pasażerów kanapy i klatki piersiowej kierowcy podczas zderzenia bocznego ze słupem. W pierwszym przypadku przyznano notę słaby, w drugim średni. W teście zderzenia z pieszym, ochronę głowy w okolicach podszybia i przednich słupków oceniono na najniższą notę. Najwyższe przyznano za ochronę w strefie pasa przedniego, centrum maski i jej przodu.
Ochrona dorosłych pasażerów: 84 proc.
Ochrona dzieci: 86 proc.
Ochrona pieszych: 91 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.
Renault Megane - 5 gwiazdek
Druga francuska nowość także wyjechała z Belgii z kompletem gwiazdek. W kwestii ochrony podróżnych, we wszystkich próbach zderzeniowych, przyznano wyłącznie ocenę dobry i odpowiedni. System AEB nie jest w Megane dostępny. W przypadku bezpieczeństwa dzieci testowano jedynie foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy i dwukrotnie przyznano maksimum punktów. Ochrona pieszych zebrała średnie oceny, jako zły oceniono tylko stopień zabezpieczenia w okolicy przednich słupków.
Ochrona dorosłych pasażerów: 88 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 71 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 71 proc.
Kia Optima - 5 gwiazdek
Koreański sedan także przyzwoicie poradził sobie w testach, zapewniając sobie komplet gwiazdek. W testach zderzeniowych najsłabiej wypadła ochrona kręgosłupa szyjnego i to zarówno pasażerów siedzących z tyłu, jak i na przednich fotelach. W obu przypadkach przyznano notę średni. AEB nie jest standardowym wyposażeniem, więc nie był uwzględniany w punktacji. Pod względem ochrony dzieci Optima dostała ocenę dobry i odpowiedni. Ochrona pieszych, to tak jak w przypadku Sportage, to nie najmocniejszy element modelu. Ocenę zły otrzymały naturalnie okolice słupków przednich, ale także podszybie i przód maski, nad reflektorami. Najwyższą ocenę przyznano za zabezpieczenie przedniego zderzaka, centralnej części przodu maski oraz jej środek. Opcjonalny system AEB w Optimie ma możliwość rozpoznawania pieszych na drodze, co od przyszłego roku będzie wchodziło w skład oceny testu EuroNCAP.
Ochrona dorosłych pasażerów: 89 proc.
Ochrona dzieci: 86 proc.
Ochrona pieszych: 67 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 71 proc.
Lexus RX - 5 gwiazdek
Japoński SUV jako jedyny z czołówki otrzymał ocenę słabe za zabezpieczenie klatki piersiowej pasażera podczas zderzenia czołowego. Nacisk wywierany przez pasy na korpus był wyraźnie większy niż w pozostałych przypadkach, pomimo sprawnie działających napinaczy i ograniczników napięcia. Ochronę dzieci oceniono jako dobrą i wystarczającą. Nieźle Lexus wypadł pod względem ochrony pieszych podczas kolizji. Tu najniższą ocenę przyznano jedynie za dół przednich słupków i sąsiadującą z nimi okolicę podszybia.
Ochrona dorosłych pasażerów: 91 proc.
Ochrona dzieci: 82 proc.
Ochrona pieszych: 79 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 77 proc.
Mini Clubman – 4 gwiazdki
Kompakt z rodowodem BMW wypracował sobie cztery gwiazdki w teście EuroNCAP. Ochrona podróżnych wypadła bardzo dobrze, a najniższą ocenę - średni – przyznano za ochronę klatki piersiowej pasażera, podczas pełnego zderzenia czołowego. Ochrona dzieci (testy tylko w fotelikach zwróconych tyłem do kierunku jazdy) otrzymała odpowiednio ocenę dobry i wystarczający. Przy czym, ochronę głowy trzylatka, w teście zderzenia bocznego i zamontowaniu fotelika na siedzeniu pasażera, uznano za niewystarczającą.
Ochrona dorosłych pasażerów: 90 proc.
Ochrona dzieci: 89 proc.
Ochrona pieszych: 82 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 71 proc.
Nissan Navara – 4 gwiazdki
Pickup Nissana nie jest aż tak zaawansowaną konstrukcją jak inne, testowane teraz pojazdy, zatem jego wyniki pozwoliły mu na zdobycie 4 gwiazdek. Dwukrotnie w testach zderzeniowych przyznano ocenę zły - za ochronę klatki piersiowej pasażera siedzącego z tyłu (pełne zderzenie czołowe), a także za ochronę kręgosłupa szyjnego siedzących na tylnej kanapie. Ochronę korpusu kierowcy oceniono w obu zderzeniach czołowych jako średnią. Zabezpieczenie dzieci w obu grupach wiekowych sumarycznie oceniono na dobrą i odpowiednią. Źle wypadła próba montażu fotelika tyłem do kierunku jazdy w systemie ISOFIX. Z racji małej przestrzeni za fotelami nie mógł być poprawnie zamocowany. Bardzo dobrze masywna Navara wypadła w próbach kolizji z pieszym, gdzie jedynie środkowy fragment przednich słupków otrzymał ocenę zły.
Ochrona dorosłych pasażerów: 79 proc.
Ochrona dzieci: 78 proc.
Ochrona pieszych: 78 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 68 proc.
BMW Z4 – 3 gwiazdki
Jedyny „trzygwiazdkowiec” w teście i jedyny roadster. To także najstarsza konstrukcja spośród całej piętnastki. Auto nie jest wyposażone w takie systemy jak AEB, asystent pasa czy limiter prędkości, co miało znaczny wpływ na finalna ocenę. Ochronę pasażerów oceniono jako odpowiednia i dobra w każdym z testów zderzeniowych. Na najwyższa ocenę zasłużyła ochrona dzieci w fotelikach montowanych tyłem do kierunku jazdy. Najniższy stopień ochrony w testach kolizji z pieszym przyznano tylko dolnym partiom przednich słupków.
Ochrona dorosłych pasażerów: 69 proc.
Ochrona dzieci: 61 proc.
Ochrona pieszych: 91 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 46 proc.
Lancia Ypsilon – 2 gwiazdki
Produkt tyskiej fabryki niestety nie ma powodów do dumy. Jako jedyny w tej serii testów otrzymał zaledwie 2 gwiazdki. Powodem jest mizerne wyposażenie w systemy bezpieczeństwa (silnie promowane przez EuroNCAP) oraz same wyniki testów. Najgorszą ocenę otrzymała ochrona głowy, korpusu i nóg pasażera, a także głowy kierowcy, podczas pełnego zderzenia czołowego. Za ten test nie przyznano punktów. Co więcej, po teście pod maską samochodu pojawił się ogień, wywołany spięciem elektrycznym. Sprawa jest badana przez producenta, a rozwiązanie ma zostać przedstawione jeszcze w tym miesiącu. Najwyższą ocenę przyznano za ochronę dzieci w obu grupach wiekowych. Słabo za to wypadła ochrona pieszych przy kolizji i - jako zła - została zakwalifikowana w strefach przodu maski, podszybia i przednich słupków.
Ochrona dorosłych pasażerów: 44 proc.
Ochrona dzieci: 79 proc.
Ochrona pieszych: 64 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 38 proc.