15 lat Skody Superb
Mija 15 lat od debiutu współczesnej Skody Superb. Od tego czasu czeski producent sprzedał 900 000 egzemplarzy swojego flagowego samochodu.
Historia dużych limuzyn Skody sięga początku ubiegłego wieku. W 1907 r. model Laurin & Klement FF stał się pierwszym automobilem napędzanym silnikiem ośmiocylindrowym w całej Europie Środkowej. W latach 20. luksusowa Skoda Hispano-Suiza była jednym z wozów wożących pierwszego prezydenta Czechosłowacji Tomasza Garrigue’a Masaryka.
W latach 30. duże wrażenie robiła ośmiocylindrowa Skoda 860, do czasu gdy w 1934 na rynek wkroczył 640 Superb. Od strony konstrukcyjnej przedwojenny Superb był oparty na modelu Popular, a jego 2,5-litrowy, sześciocylindrowy silnik generował moc 55 KM. Napęd w formie wału Cardana był poprowadzony przez ramę rurową. Zamiast nadal popularnych wtedy amortyzatorów ciernych wykorzystano znacznie bardziej zaawansowane zawieszenie niezależne przedniej i tylnej osi. Zastosowane rozwiązania przyczyniły się do uzyskania znacznie sztywniejszej konstrukcji przy ograniczeniu sił działających na nadwozie. Hale produkcyjne opuściło jednak zaledwie około 200 egzemplarzy tego modelu.
Nazwa Superb powróciła w 2001 r. z autem zaprezentowanym podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Auto oparto na bazie przedłużonej płyty podłogowej VW Passata. Wśród oferowanych silników benzynowych znalazły się 1,8 T (150 KM), 2,0 (115 KM) i 2,8 (193 KM), a wśród diesli, zależnie od okresu produkcji - 1,9 TDI (101, 105, 116 lub 130 KM) i 2,0 TDI (140, 155 lub 163 KM).
Druga generacja Superba zadebiutowała w trakcie Salonu Samochodowego w Genewie w 2008 r. Przez 7 lat produkcji dostępnych było aż 15 wersji napędowych, w tym po raz pierwszy z napędem 4x4. Dostępna obecnie w salonach Skoda Superb została po raz pierwszy zaprezentowana publiczności podczas genewskich targów w 2015 r. Gamę silników otwierają 125-konny benzyniak 1,4 TSI i 120-konny turbodiesel 1,6 TDI, a zamykają 2,0 TSI 4x4 (280 KM) i 2,0 TDI (190 KM).
ll/Wirtualna Polska
Źródło: Skoda