131 mln dolarów na fabrykę produkującą Corvette
Chevrolet zainwestował 131 mln dolarów w fabrykę Bowling Green Assembly. Wytwarzany jest w niej model Corvette.
Środki zostały przeznaczone przede wszystkim na nowe technologie. Zaliczają się do nich m. in. wiertła termiczne. Rama Corvette Stingray zawiera 188 punktów łączenia klejem konstrukcyjnym. Wiertło o wysokiej prędkości wytłacza materiał ramy, tworząc integralny kołnierz wykonany pod kątem łączników typu śrubowego. Nowa metoda jest wykorzystywana do łączenia zamkniętych sekcji, gdzie tylko jedna strona ma tylko otwarty dostęp, i w przypadku których spawanie łukowe mogłoby spowodować odkształcenia lub osłabić materiał.
Inną nowością technologiczną jest proces punktowego spawania aluminiowych elementów. Jest to metoda łączenia dwóch części wykonanych z aluminium z dostępem z obu stron. Proces sprawdza się głównie w przypadku grubszych materiałów (do 4 mm), wykorzystywanych w ramie nowego Chevroleta Corvette. Metodę wykorzystuje się do spawania profili aluminiowych otrzymanych metodą wyciskania, odlewów oraz blach aluminiowych. W Corvette Stingray znajduje się 439 punktowych spawów tego typu.
W przypadku tunelu ramy do przytwierdzania do jej struktury paneli z aluminium stosuje się spawanie laserowe. Pozwala ono na przeprowadzanie szybkiego spawania w sposób ciągły w momencie, gdy możliwy jest dostęp tylko z jednej strony. Dodatkowo strumień energii minimalizuje rozprzestrzenianie się ciepła poza spawany obszar, co zapewnia większą precyzję strukturalną. W fabryce znajdują się dwa zrobotyzowane stanowiska spawania laserowego.
Laser znalazł też inne zastosowanie - do kontroli jakości. Lasery monitorują newralgiczne punkty w nadwoziu każdego samochodu zjeżdżającego z linii produkcyjnej, dzięki czemu jeszcze w fabryce możliwe jest wychwycenie wszelkich odstępstw od norm i natychmiastowe ich wyeliminowanie. W samym nadwoziu z kompozytów mierzonych jest 39 punktów, co trwa ok. 2,5 min. a wszystkie pomiary są wykonywane z dokładnością do 0,25 mm. Standardy jakościowe wzrosły o ok. 25 proc. względem poprzedniej generacji Corvette.
Źródło: Chevrolet
ll/moto.wp.pl