13 mld zł na drogi krajowe w woj. śląskim do 2012 r.
Około 13 mld zł pochłonie w woj. śląskim rządowy program budowy dróg krajowych do 2012 r. Kluczowe inwestycje w tym regionie nie są zagrożone opóźnieniami - zapewniali w środę w Sosnowcu przedstawiciele GDDKiA.
Jak mówił podczas konferencji "Śląski Węzeł Transportowy" wicedyrektor katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowej i Autostrad (GDDKiA) Marian Sobula, największą część planowanych wydatków - ok. 9,5-10 mld zł - pochłonie budowa 166,8 km autostrady A-1 od granicy z Czechami w Gorzyczkach po granicę woj. łódzkiego.
Inne inwestycje w woj. śląskim obejmą: fragmenty drogi ekspresowej S-69 na odcinku Bielsko-Biała-Zwardoń (ok. 2,5 mld zł), obwodnice Lublińca, Krzepic i Siewierza (ok. 500 mln zł) oraz budowę drugiej jezdni S-1 od węzła w Podwarpiu i przedłużenie tej trasy do węzła na powstającej autostradzie A-1 (450 mln zł).
W sierpniu tego roku ruszyły prace na ostatnim z trzech etapów liczącego 48 km odcinka autostrady A-1, od granicy z Czechami do węzła z A-4 w Sośnicy. Łączna wartość tych kontraktów to 3,6 mld zł. 855 mln zł będzie kosztował największy w Polsce węzeł autostradowy w Sośnicy - ok. 33 km dróg dojazdowych i łącznic - który ma powstać do końca 2009 r.
W najbliższych tygodniach GDDKiA podpisze umowę z wykonawcą 74,5- kilometrowego koncesyjnego odcinka A-1 od Pyrzowic do granicy z woj. łódzkim. Roboty mają tam ruszyć wiosną 2009 r. i potrwać do 2011 r. Trwa przetarg na wykonawcę środkowego, 44-kilometrowego odcinka A-1 przez centralne miasta aglomeracji katowickiej, m.in. Piekary Śląskie i Bytom.
Według Sobuli, nie ma zagrożeń opóźnień dla budowy odcinka A-1 od granicy z Czechami do węzła A-4 w Sośnicy. Drogowcy obawiają się tylko trudności przy budowie odcinka A-1 z Sośnicy do Pyrzowic. "Przechodzimy tam przez ok. 12 km pustek po płytkiej eksploatacji górniczej, co skutkować będzie m.in. znacznymi kosztami, nieporównywalnymi np. z budową autostrady w Warszawie" - wskazał.
Jak wyjaśnił, prawdopodobnie zastosowana zostanie tam technologia sprawdzona już na istniejącym odcinku A-4 między węzłami Batory w Chorzowie i Mikołowska w Katowicach. To tzw. materace kamienne owinięte geosiatkami, które izolują nasyp i podbudowę autostrady od ruchów górotworu spowodowanych szkodami górniczymi.
Sobula zapewnił, że budowa A-1 od Gorzyczek do Sośnicy, łącznie z węzłem, jest zabezpieczona finansowo m.in. środkami unijnymi. Dla odcinka od Sośnicy do Pyrzowic przygotowywane są wnioski do Komisji Europejskiej - wykonawcy powinni wejść na tę budowę w drugim kwartale 2009 r. i ukończyć ją w trzecim kwartale 2011 r.
Z pozostałych inwestycji w regionie, do 2011 r. w Bielsku-Białej budowana będzie droga S-69, stanowiąca północno-wschodnią obwodnicę tego miasta. Przetarg na wart blisko 1,2 mld zł 13- kilometrowy miejski odcinek został już rozstrzygnięty. Budowa kolejnego odcinka do Żywca - 15 km za ok. 980 mln zł - ma ruszyć w drugiej połowie przyszłego roku.
Fragmenty jednopasmowej S-69 między Żywcem i Zwardoniem są już gotowe. Według planów GDDKiA, pozostałe prace - wzmacnianie istniejącej drogi na odcinku z Węgierskiej Górki do Milówki oraz drążenie 670-metrowego tunelu drogowego w Lalikach - potrwają do końca 2009 r.
W przyszłym roku ma ruszyć budowa 9,5-kilometrowego odcinka drugiej jezdni przy istniejącym fragmencie S-1 od węzła w Podwarpiu do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także - w rejonie lotniska - węzła podłączającego S- 1 do przyszłej autostrady A-1. Całość będzie kosztować ok. 450 mln zł.
Na 2011 r. planowany jest początek prac na nowym, 40-kilometrowym odcinku dwupasmowej S-1 między Kosztowami a Bielskiem-Białą. Niedawno władze UNESCO zaleciły zmianę planowanego przebiegu trasy przy obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu-Brzezince. Choć inne warianty naruszają obszary chronione Natura 2000, GDDKiA deklaruje pokonanie trudności i rozpoczęcie dwuletnich prac w terminie.
Jeszcze przed końcem tego roku, obok powstającego już obejścia Krzepic, powinny ruszyć budowy obwodnic Lublińca i Siewierza za łącznie ok. 500 mln zł. W 2011 r. na drodze krajowej nr 78 z Siewierza w stronę granicy z woj. świętokrzyskim rozpocznie się budowa kolejnych obwodnic, m.in. Poręby, Zawiercia, Kroczyc i Szczekocin.
Średnie dobowe natężenie ruchu na drogach międzynarodowych w woj. śląskim wynosi - według ostatnich pomiarów - 23,6 tys. samochodów w ciągu doby, przy średniej krajowej 13,4 tys. samochodów. Śródmiejski odcinek A-4 w Katowicach to najruchliwsza trasa w całej Polsce, z natężeniem 105 tys. samochodów w ciągu doby.