115 lat pierwszego samochodu Renault
24 grudnia minie 115 lat od chwili, gdy Louis Renault zaprezentował pierwszy samochód własnej konstrukcji. Było to duże wydarzenie w historii rodzącej się wówczas motoryzacji. Kilka miesięcy później powstała firma Societe Renault Freres.
Historia pierwszego samochodu skonstruowanego przez Francuza i jego braci zaczęła się w Billancourt pod Paryżem, gdzie znajdowała się wiejska posiadłość rodziny Renault. W drewnianej szopie Louis rozbierał i naprawiał różne mechanizmy. Zasady działania i szczegóły budowy silnika spalinowego oraz innych mechanizmów poznał podczas stażu w zakładach Delaunay-Belleville w St. Denis. W ręce Louisa trafiały tam uszkodzone silniki używane do napędu urządzeń rolniczych. 21-letni wówczas Renault podjął decyzję o budowie samochodu własnej konstrukcji w 1898 r.
Konstruktor zakupił 1-cylindrowy, dolnozaworowy, 4-suwowy silnik de Dion Bouton o pojemności 198 ccm, który ważył 23 kg. Louis zbudował pierwszą na świecie manualną trzybiegową skrzynię przekładniową z bezpośrednim przełożeniem trzeciego biegu i biegiem wstecznym. To dzięki niej mimo niewielkiej mocy udało się pokonać strome wzniesienie paryskiej rue Lepic, na której odbyła się prezentacja pojazdu. Ulica ta znajduje się na wzgórzu Montmarte. Znane jest ono ze słynnej na całym świecie bazyliki Sacre-Coeur oraz z kościoła Saint-Jean-de Montmarte. Kąt nachylenia jezdni wynosi 13 stopni.
Skrzynia z przesuwnymi kołami zębatymi była ogromnym przełomem technologicznym. Napęd na tylne koła był przekazywany za pomocą wału umieszczonego pod podłogą co również oznaczało rewolucję - wcześniej odbywało się to za pomocą łańcuchów, jak w ówczesnych bicyklach.
Auto o nazwie Voiturette miało solidną ramę nośną ze stalowych kształtowników. Zawieszenie przednie składało się z belki nośnej i półeliptycznych resorów piórowych, które zastosowano również przy sztywnej tylnej osi. Hamulce ręczny i główny - sterowany za pomocą pedału - działały wyłącznie na tylną oś.
Pierwszy pojazd konstrukcji Louisa Renault miał długość 1,8 m, szerokość 1 m i wysokość 1,38 m. W stanie gotowym do jazdy ważył ok. 230 kg, zaś prędkość maksymalna wersji z 1899 r. wynosiła 32 km/h. Zamiast kierownicy pierwsze Renault posiadało wychylany w odpowiednim kierunku drążek sterowy, natomiast otwarte nadwozie określano mianem "Phateon". Budowa trwała 2,5 miesiąca. Co ciekawe, w drodze na paryską prezentacje Louis Renault musiał odwiedzać...apteki. Kupował tam ligroinę, ciężką frakcję benzyny, która pomimo dramatycznie niskiej liczby oktanowej napędzała proste silniki spalinowe.
Seryjne Voiturette były mocniejsze niż prototyp. Wczesne wersje posiadały benzynowy, chłodzony powietrzem 1-cylindrowy silnik o pojemności 273 ccm i mocy 1,8 KM. POtem zastąpiła go 2-cylindrowa jednostka chłodząca wodą. 12 czerwca 1899 r. w Paryżu zaprezentowano model Voiturette Type A i większy Type B. Wg różnych źródeł do końca 1899 r. zbudowano 71 lub 76 egzemplarzy.
Źródło: Renault
ll/moto.wp.pl