110 lat minęło - przeszłość i przyszłość Skody
Od 1899 roku fabryka w Mlada Boleslav produkuje jednostki napędowe, stosowane dziś nie tylko w modelach Skody, ale także w pojazdach innych marek, wchodzących w skład grupy VW.
Zobacz relację z wizyty w muzeum i fabryce Skody w Mlada Boleslav
Uroczyste otwarcie wystawy w Skoda Auto Museum było doskonałą okazją do tego, by świętować 110 rocznicę rozpoczęcia produkcji silników w Mlada Boleslav. Był to również idealny moment, by uczcić rocznicę oficjalnej przejażdżki pierwszym motocyklem Laurin & Klement.
"Na świecie jest zaledwie kilka firm, które produkują środki transportu ze swymi własnymi silnikami, i to nieprzerwanie od 110 lat. Mnóstwo firm, które powstawały w tamtych czasach, już dawno temu zakończyło swą działalność, lub zmieniły jej profil. Jeszcze inne po prostu przekształciły się w fabryki montażowe. Natomiast tutaj, w Mlada Boleslav, w produkcję i rozwój środków transportu jesteśmy zaangażowani już od 1895 roku. Początkowo tworzyliśmy rowery, a pierwsze zaprojektowane przez nas motocykle trafiły do produkcji od 1899 roku," powiedział Škoda Auto Archive Manager, Lukáš Nachtmann.
Produkcja obecnie stosowanych silników rozpoczęła się w fabryce w Mlada Boleslav 20 grudnia 2001 roku.
W hali zwanej nowym warsztatem silnikowym pracuje obecnie 600 osób. Każdego dnia z taśmy montażowej zjeżdża 2800 jednostek. Są to dwie jednostki: trzycylindrowa 1.2 HTP oferująca moc 60 i 70 KM, a od tego roku także jednostka 1.2 TSI o mocy 105 KM. W hali M6 odbywa się również końcowy montaż silników 1,4 MPI dysponujących mocą 80 i 86 KM oraz jednostek wysokoprężnych 1.4 TDI PD (70 i 80 KM), 2,0 TDI PD (136 i 140 KM) i 2,0 TDI CR (140 i 170KM).
Od 1 stycznia 2001 roku, również w hali M6 w Mlada Boleslav, Skoda Auto produkuje także skrzynie biegów - zdolność produkcyjna sięga 2900 sztuk dziennie, w co zaangażowanych jest 800 pracowników. Głównym produktem zjeżdżającym z taśmy jest ręczna pięciobiegowa przekładnia.
Silniki i skrzynie biegów wyprodukowane w Mladá Boleslav można znaleźć nie tylko w pojazdach marki Škoda - są stosowane także w samochodach innych marek wchodzących w skład grupy VW: Audi, Seat i Volkswagen.
Pod koniec 209 roku Skoda rozpoczęła w swojej fabryce w Mlada Boleslav produkcję zupełnie nowej jednostki napędowej. Skonstruowany całkowicie od nowa silnik to turbodoładowana, czterocylindrowa jednostka benzynowa TSI o pojemności 1,2 l i mocy 105 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Głównym założeniem przy budowie tego silnika było zmniejszenie zużycia paliwa i obniżenie emisji CO2. Wszystkie samochody wyposażone w ten silnik, będą oznaczone skrótem TSI.
Oszczędność zużycia paliwa osiągnięto dzięki wprowadzeniu koncepcji downsizingu, zastosowaniu aluminiowego kadłuba i głowicy, nowoczesnego rozrządu z napędem łańcuchem zębatym oraz regulowanej podciśnieniowo pompie wody. Silnik 1,2 TSI jest podstawową jednostką napędową modelu Škoda Yeti, montowaną wyłącznie w wersji z przednim napędem.