Trwa ładowanie...
10-10-2005 15:28

100EX – eksperymentalny Rolls-Royce

100EX – eksperymentalny Rolls-Royce
d4ihb41
d4ihb41

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7686/100ex-rolls-01.jpg',600,381) ) |
| --- | 100EX – takim kryptonimem opatrzono rewolucyjny i jednocześnie bardzo zachowawczy projekt marki Rolls-Royce, który wystawiono podczas salonu samochodowego w Genewie. 100EX jest zachowawczy - bo jak rzadko który model RR wiernie naśladuje wzorce sprzed kilku dekad, rewolucyjny – bo… jak przystało na auto eksperymentalne, mieści w sobie nowinki techniczne.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7686/100ex-rolls-02.jpg',600,471) ) |
| --- | 100EX ma zademonstrować światu pokorę i wierność wobec tradycji marki, jaką przejawiają jej nowi właściciele, to jest koncern BMW AG. 100EX ma uspokoić struchlałych snobów, którzy obawiali się zatracenia wyjątkowego charakteru samochodów, których atrapę zdobi „Spirit of Ecstasy”. 100EX ma godnie uczcić stulecie firmy, stąd tez w jego stylistyce tak wiele można dostrzec z rozwiązań stosowanych w przeszłości. …zwłaszcza gdy ma uchylone „do przodu” drzwi, 100EX od razu przywodzi na myśl przepiękne kabriolety produkowane w latach 30. i 40. ubiegłego stulecia. Choć lampy przednie zdradzają niestety estetykę nowych właścicieli (takie kółeczko i prostokącik mogli zaprojektować chyba tylko Niemcy!), 100EX z pewnością nie próbuje na nowo określać estetyki właściwej marce RR.

d4ihb41

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7686/100ex-rolls-03.jpg',600,381) ) |
| --- | Jeśli chodzi o technikę, to 100EX stanowi pokaz możliwości i ambicji niemieckiego koncernu. Jego nadwozie zbudowano na lekkiej przestrzennej aluminiowej ramie, co uzewnętrzniono stosując ten sam materiał do zbudowania pokrywy silnika i ramy przedniej szyby. Ta lekkość ma szczególne wrażenie jeśli zważyć, że 100XC ma ponad 5,6 metra długości, blisko dwa metry szerokości i ponad 1,5 metra wysokości. ...a to przecież nie są wymiary dla RR niespotykane – wszak produkowany model Phantom jest jeszcze większy.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7686/100ex-rolls-04.jpg',600,381) ) |
| --- | Zawieszenie i układ kierowniczy nie jest już tak unikatowy, bo pochodzi z produkcyjnego modelu Phantom. Amatorzy ekstrawagancji z pewnością zachwyca się za to silnikiem, w jaki wyposażono 100EX – nieczęsto bowiem zdarzają się jednostki o szesnastu cylindrach i 64 zaworach! Silnik RR 100EX ma pojemność skokową 9 litrów, która dzięki owym szesnastu cylindrom pozbawionym turbosprężarki, czy jakiegokolwiek innego dziwactwa, daje ponoć niewiarygodnie miarowe brzmienie i łatwą do przewidzenia elastyczność (parametrów mocy i momentu producent nie zdradza). Silnik współpracuje z sześcioprzekładniową automatyczną skrzynią biegów.

d4ihb41

Producent nawet nie bierze pod uwagę produkcji modelu 100EX, który powstał jako auto eksperymentalne, na co wskazuje choćby oznaczenie “EX” często stosowane przez tą markę w latach 1919 – 1957 dla aut eksperymentalnych właśnie, a nie studyjnych. Samochody te budowano nie jako propozycje mające być może trafić do produkcji, ale modele próbne, w których testowano całkiem nowe rozwiązania techniczne. Dziś inaczej oczywiście przebiega proces testowania nowych technologii i z pewnością tym chętniej producent posługuje się nomenklaturą przywołującą tradycję w jej czystej postaci.

d4ihb41
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ihb41
Więcej tematów