100 lat słynnej muszki Chevroleta
Znana na całym świecie muszka Chevroleta świętuje w tym roku setną rocznicę istnienia. Symbol przyozdobił przez ten czas ponad 215 mln samochodów osobowych i użytkowych.
W 1913 r. współzałożyciel Chevroleta, Wiliam C. Durant, po raz pierwszy umieścił symbol w kształcie charakterystycznej muszki na środku przedniego pasa modeli Chevrolete H-2 Royal Mail i H-4 Baby Grand z roku modelowego 1914. Niestety, początki logo i jego geneza owiane są wciąż zagadką. Przyjmuje się, że tworząc logo Durant zainspirował się wzorem tapety ozdabiającej ścianę jednego z paryskich hoteli. Według innego źródła inspiracją była reklama w gazecie, którą twórca zobaczył podczas wakacji w Hot Springs w stanie Wirginia.
Zarówno wdowa po Durancie, jak i jego córka podają różne wersje tej historii. W 1929 r. Margery Dunant opublikowała książkę "Mój ojciec". Opisała w niej, jak czasami ojciec, siedząc przy stole, na kawałku papieru rysował wzory logo. "Myślę, że wykorzystywane do dziś w samochodach Chevroleta logo naszkicował któregoś wieczora między zupą a pieczonym kurczakiem" - napisała w książce.
W wywiadzie z 1968 r. żona Duranta, Catherine, stwierdziła, że wzór logo mąż dostrzegł w czasie wakacji w Hot Springs w 1912 r. Czytając gazetę w hotelowym pokoju, Wiliam dostrzegł wzór i wykrzyknął: "Myślę, że byłby to bardzo dobry symbol Chevroleta!". Niestety nie wyjaśniła dokładnie, jak wyglądał ten motyw ani w jaki sposób został on wykorzystany.
Informacja ta zainspirowała historyka Kena Kaufmanna do rozpoczęcia badań nad jej prawdziwością. Udało mu się ustalić, że w opublikowanym 12 listopada 1911 r. wydaniu gazety "The Constitution" Durant natknął się na ogłoszenie firmy Southern Compressed Coal Company, reklamujące wytwarzane przez nie brykiety do kominków o nazwie Coalette. Logo Coalette stanowiła pochylona muszka, bardzo podobna kształtem do symbolu, który stał się ikoną marki. Data wydania gazety poprzedza zaledwie o 9 dni oficjalną datę założenia firmy Chevrolet Motor Company. Logo pojawiło się po raz pierwszy w reklamie 2 października 1913 r. w "The Washington Post". "Szukajcie tej tabliczki" - głosi napis nad emblematem.
W ciągu ostatnich 100 lat słynne logo przyozdobiło 215 Chevroletów, z których 60 mln nadal jeździ po drogach. Nowy samochód osobowy, użytkowy lub crossover marki znajduje kolejnego nabywcę co 6,39 s w jednym ze 140 krajów. Przez pierwsze 6 miesięcy br. sprzedano 2,5 mln aut, ustanawiając tym samym nowy rekord.
Źródło: Chevrolet
ll/moto.wp.pl