5. Ford Escort
Escort kojarzy nam się z praktycznym przednionapędowym hatchbackiem, ale pierwsza generacja była daleka od takiej charakterystyki mimo, że konkurencja miała już takie modele. Niezbyt nowocześnie wyglądający sedan debiutując w 1968 roku podbił głównie jeden rynek: Wielką Brytanię. Escort to bardzo utalentowany uczestnik rajdów, znakomite wyniki kontynuowała druga generacja, w dużej mierze korzystająca z rozwiązań technicznych poprzednika. Rewolucja pojawiła się w 1980 roku, kiedy zamiast przestarzałego sedana z tylnym napędem w salonach pojawił się nowoczesny hatchback. Auto okazało się na tyle udanym projektem, że nagrodzono je tytułem Car Of The Year na rok 1981. Ostatnia generacja nie miała tak dobrych not, co przyczyniło się do decyzji Forda o zmianie nazwy modelu. W 1999 Escorta zastąpił Focus, zaś ostatnie sztuki zjechały z taśm montażowych w Argentynie w 2004 roku.
Escort podbił też Amerykę Północną, początkowo planowano produkcję europejskiej wersji z 1980 roku, ale dyrekcja uznała, że auto jest za małe i amerykański Escort powstawał na podzespołach Mazdy 323 - wszystkie trzy generacje. Produkcję zakończono w 2003 roku, następcą był model Focus. W sumie powstało ok. 18 mln sztuk Escortów różnej maści, ale na tym nie koniec historii tego modelu. Kompaktowy Ford może utrzymać miejsce w rankingu, gdyż w Chinach w 2014 roku rodzinny sedan z granatowym owalem na masce otrzymał doskonale znaną nam nazwę - Escort.