Zbliża się najgorszy okres dla alergików. Co robić, by w samochodzie odczuwać jak najmniejszy dyskomfort?
Wiosna to najgorsza pora dla alergików. Duże stężenie pyłów ma negatywny wpływ na osoby, których organizm źle toleruje kontakt z różnymi substancjami unoszącymi się w powietrzu. Jak się przed tym bronić?
Materiał powstał przy współpracy z Partnerem Bosch
Reakcje alergików bywają różne. Przeważnie cieknący katar, kichanie, kaszel czy zaczerwienione oczy. Czasami pojawia się wysypka. Alergia może też skutkować biegunką, skokami ciśnienia albo kołataniem serca. A w skrajnych przypadkach wstrząsem anafilaktycznym.
Według statystyk na choroby alergiczne uskarża się 15 mln Polaków. A od 12 do 16 proc. cierpi na astmę, która też zwiększa negatywny wpływ na duże stężenie pyłów w powietrzu. Są wśród nich obecne także inne substancje, m.in. pozostałości po niespalonym paliwie, czyli węglowodory, tlenki azotu, tlenek węgla oraz cząstki stałe.
Spośród tych ostatnich za jedne z najbardziej szkodliwych substancji uważane są pyły zawieszone PM 2,5, które wchodzą w skład smogu. Cząstki te są tak małe, że przenikają przez płuca do krwi.
Alergicy odczuwają wiosenne dolegliwości nie tylko spacerując po ulicy czy spędzając czas w domu, ale też podczas podróży samochodem. Badania donoszą, że w ciągu godziny, przez wnętrze poruszającego się auta przepływa kilkaset litrów powietrza.
Co to oznacza? Ano, że podczas jazdy, zwłaszcza ruchliwymi ulicami dużych miast, do kabiny samochodu przedostają się wszelkie zanieczyszczenia z atmosfery. Wystarczy stanąć w korku pośród innych aut, aby znaleźć się w kłębowisku spalin. Skażone powietrze przedostaje się do samochodowej kabiny.
Większość samochodów jest wyposażona w filtr kabinowy. Jednakże kierowcy zwykle zapominają o jego regularnej wymianie i podczas jazdy oddychają zanieczyszczeniami znajdującymi się w powietrzu.
Na rynku są dostępne różne filtry kabinowe. Standardowe filtry kabinowe usuwają do 100 proc. zanieczyszczeń stałych takich jak sadza, pył i cząstki brudu. Filtr kabinowy z węglem aktywnym dodatkowo zapewnia ochronę przed szkodliwymi gazami oraz nieprzyjemnymi zapachami.
W ofercie Boscha znajdują się także najwyższe jakościowo filtry serii Filter +. Filtry kabinowe Filter + składają się z czterech warstw. Pierwsza – antybakteryjna z jonami srebra – zatrzymuje i unieszkodliwia bakterie. Druga – z węglem aktywnym – pochłania nieprzyjemne zapachy i zatrzymuje szkodliwe gazy np. tlenki azotu. Trzecia składa się z mikrowłókien, które zatrzymują najdrobniejsze cząstki zanieczyszczeń, w tym cząstki stałe PM 2,5. Ostatnia – włóknina nośna – zapewnia wytrzymałość filtra.
Nieprzepuszczanie pyłów i bakterii pozwala zachować w samochodzie czyste powietrze, przy czym nie wpływa niekorzystnie na eksploatację auta. Filtry kabinowe ponadto chronią wentylator klimatyzacji i zapobiegają parowaniu szyb. Należy wymieniać je raz do roku, na przykład podczas serwisowania klimatyzacji lub co 15 tys. przejechanych kilometrów.
Materiał powstał przy współpracy z Partnerem Bosch