| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12100/0702306_loeb-550.jpeg',550,366) ) |
| --- | Citroën przez ostatnie trzy lata niepodzielnie panował na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata. Sébastien Loeb bez większych trudności zwyciężał na śniegu, lodzie, szutrze asfalcie oraz błocie. Kierowcy innych zespołów mogli jedynie bezradnie spoglądać na wyniki uzyskiwane przez czerwoną Xsarę prowadzoną przez byłego gimnastyka. Nietypowa kombinacja była poza zasięgiem kogokolwiek... Nawet złamana ręka Sébastiena Loeba i opuszczenie ostatnich rajdów ubiegłego sezonu nie przeszkodziło w zdobyciu mistrzowskich po raz trzeci. W tym sezonie przyszła kolej na nową broń – model C4 WRC.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12100/0701322_loeb-550.jpeg',550,366) ) |
| --- | Citroën C4 nie różni się wiele od pozostałych samochodów klasy WRC. Posiada nadwozie o długości ponad 4 metrów, permanentny napęd na cztery koła, 6-biegową, sekwencyjną skrzynię biegów oraz masę w granicach 1230 kg. Został również wyposażony w dwulitrowy, turbodoładowany silnik. Zgodnie z przepisami, powinien mieć nie więcej niż 300 KM. Szacuje się jednak, że osiąga o 15-30 KM ponad normę. Niemniej zasadniczy wpływ na doskonałą dynamikę pojazdu ma moment obrotowy, wynoszący w zależności od ustawień komputera sterującego silnikiem około 570 Nm! | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12100/0701318_sordo-550.jpeg',550,366) ) |
| --- | Potężna siła jest w stanie katapultować zatrzymane auto do 100 km/h w czasie poniżej 4 sekund oraz rozpędzić je do 160 km/h po kolejnych czterech. Prędkość maksymalna ulega zmianie w zależności od zastosowanej skrzyni biegów. Zazwyczaj wynosi około 200 km/h. Podczas przygotowywania samochodów na trasy wyjątkowo wyniszczających rajdów (np. Cypru), obniża się nieco wysilenie jednostki napędowej. Co prawda osiągi wówczas spadają, ale zawody mogą wygrać jedynie załogi, które dotrą do mety...
Zniszczenie maszyny wartej kilkaset tysięcy dolarów nie jest jednak proste, o ile kierowca albo pilot nie popełni błędu... Każdy, najdrobniejszy nawet szczegół konstrukcyjny został bowiem wzmocniony, by podołać trudom rywalizacji w najcięższych warunkach. Zarówno terenowych, jak i klimatycznych. Opony są wypełnione specjalnymi musami, które umożliwiają jazdę nawet po utracie powietrza. Grube płyty pod silnikiem oraz innymi ważnymi mechanizmami sprawiają, że po większych kamieniach Xsara po prostu się prześlizguje, bez jakichkolwiek usterek.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12100/0702319_loeb-550.jpeg',550,366) ) |
| --- | Budowa rajdówki klasy WRC nie polega na wstawieniu klatki bezpieczeństwa do seryjnego pojazdu oraz tuningu silnika. Praktycznie jedynym łącznikiem między wyczynowym bolidem oraz kompaktem sprzadawanym w salonach jest kształt karoserii, skutecznie wykorzystywany do celów marketingowych. Reklamy nie wspominają natomiast ani słowem, iż auto WRC ma się do sprzedażnego odpowiednika niemal jak prom kosmiczny do promu, który można spotkać na rzece... Dość powiedzieć, że w celu ograniczenia masy samochodu rajdowego, do wytłoczenia karoserii użyto blachy o tak niewielkiej grubości, iż jej wgniecenie jest możliwe pod naporem kciuka. Za sztywność samochodu odpowiada przede wszystkim rozbudowana klatka bezpieczeństwa.