| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9125/dodgecalibersrt4_01.jpg',550,375) ) |
| --- | Podczas salonu samochodowego w Chicago DaimlerChrysler zaprezentował auto, które przybliża świat sportu samochodowego zwyczajnym zjadaczom chleba. Dodge Caliber SRT4 ma być najbardziej sportowym wśród samochodów kompaktowych i najbardziej funkcjonalny, wśród samochodów sportowych.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9125/dodgecalibersrt4_02.jpg',550,295) ) |
| --- | Dodge Caliber SRT4 stworzony został przez Street and Racing Technology (SRT), czyli pion sportowy grupy Chrysler. SRT może się pochwalić takimi autami, jak Chrysler Crossfire SRT6 Coupé i Roadster, Dodge Magnum SRT8 czy Dodge Viper SRT10, więc kwalifikacje do konstruowania aut sportowych wydają się być potwierdzone. „Wzięcie na warsztat” modelu Caliber świadczy o chęci powołania do życia sportowej wersji auta dość mieszczańskiego, statecznego. Geneza projektu przypomina więc nieco pomysł na Golfa GTI, choć wykonanie jest już całkiem inne, a efekt jeszcze nie przesądzony.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9125/dodgecalibersrt4_05.jpg',550,289) ) |
| --- | Sercem auta jest turbodoładowany ośmiocylindrowy motor o pojemności 2,4 litra, z którego wyciśnięto aż 300KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 351 Nm, co nie jest już rezultatem tak imponującym, bo przecież dwulitrowy Golf GTI (200KM) osiąga moment 280 Nm. Tak czy inaczej, Dodge Caliber SRT4 przyspiesza całkiem żwawo, bo sprint od 0 do 100 km/h osiąga w czasie zaledwie około 6 sekund (producent podaje, że od 0 do 96 km/h poniżej 6 sekund). Moc Dodge’a Caliber przenoszona jest za pośrednictwem sześcioprzekładniowej skrzyni automatycznej. Ciekawostką jest fakt, że podstawową wersję jednostki napędowej opracowała i wyprodukowała firma Global Engine Manufacturing Alliance, która jest spółką Chrysler Group, Hyundai Motor Company oraz Mitsubishi Motor Corporation.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Producent zachwala powierzchowność Dodge’a Caliber SRT4 pisząc o „efektownej muskulaturze nadwozia”. Nie przesądzając o tym, czy kształty rzeczywiście przywodzą skojarzenia z efektowną muskulaturą wyjaśniamy, że nadwozie podstawowej wersji modelu Caliber obudowano spojlerami. W rezultacie auto stało się jeszcze bardziej kanciaste, ale czy ładniejsze – to już kwestia gustu. Wewnątrz wprowadzono trochę sportowej stylizacji, m.in. poprzez profilowane fotele z tekstylnymi wstawkami, obszyte skórą koło kierownicy, oraz metalizowane wykończenie tablicy przyrządów.
Pamiętać trzeba, że marka Dodge – najsilniejsza amerykańska marka koncernu DaimlerChrysler – zadebiutuje w Europie już w tym roku. Jednym z jej pierwszych modeli proponowanych Europejczykom będzie właśnie Caliber, więc epatowanie trzystukonną wersją tego modelu ma mu wyrobić opinię samochodu z charakterem. Zabieg nie jest oczywiście pozbawiony sensu, ale wątpliwe, by Dodge Caliber SRT4 trafił kiedykolwiek do Europy. Tylko bowiem bardzo ekskluzywne i drogie marki mogą dzisiaj znaleźć amatorów na samochody tak paliwożerne, jakim musi być z pewnością benzynowy turbodoładowany ośmiocylindrowy Caliber.