Trwa ładowanie...

Toyota Land Cruiser 150 CC: Toyota wysokich lotów

Toyota Land Cruiser 150 CC: Toyota wysokich lotówŹródło: Igor Kohutnicki/ autoswiat.pl
d4n762f
d4n762f

Rajd Dakar rozpoczyna się za niespełna miesiąc. Tymczasem Polska załoga już teraz przygotowuje samochód do startu w 2013 roku.

(fot. Igor Kohutnicki/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Igor Kohutnicki/ autoswiat.pl)

Zasada budowy aut klasy T1 (o praktycznie nieograniczonej liczbie przeróbek) jest prosta: rama przestrzenna, stanowiąca zazwyczaj jednocześnie klatkę bezpieczeństwa, i mocne, sprawdzone podzespoły, takie jak silnik, skrzynia biegów, zawieszenie. Wszystko to powinno być zgrabnie obudowane lekkim nadwoziem, często jedynie nieznacznie przypominającym auto znanego producenta.

Nie inaczej jest w przypadku konstrukcji, którą we współpracy z Toyotą Motor Poland chce zgłosić w rajdzie Dakar katowicki diler tej marki. Plan jest ambitny: start w Dakarze 2013 roku. Data wydaje się odległa, ale jeśli poważnie myśli się o najtrudniejszym rajdzie terenowym świata, dwa lata poświęcone na budowę, testy i stworzenie zespołu rajdowego to nie tak dużo. W chwili obecnej samochód jest właściwie poligonem doświadczalnym - testowane są w nim różne rozwiązania techniczne pozwalające ukończyć tę morderczą imprezę.

d4n762f
(fot. Igor Kohutnicki/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Igor Kohutnicki/ autoswiat.pl)

Pierwszy poważny sprawdzian auto przeszło podczas tegorocznej edycji najdłuższego rajdu terenowego w Europie: Drezno - Wrocław. Załoga nim startująca dojechała praktycznie bezawaryjnie do mety i zajęła doskonałą, 7. lokatę. Auto, które wystartuje w Dakarze, ma być wierną kopią prezentowanej konstrukcji, ale zbudowaną z nowych części i pozbawioną "chorób wieku dziecięcego".

Land Cruiser 150 CC bazuje na sprawdzonych elementach wielu modeli Toyot. Podstawą konstrukcji jest nieco zmodyfikowana rama z Hiluksa. Zawieszenie zastąpiono o wiele mocniejszymi (w porównaniu z modelem fabrycznym LC 150) mostami sztywnymi. Połączono je z ramą wahaczami pchanymi (przód) i wleczonymi (tył), dołożono też dodatkowy podzespół zawieszenia, tzw. sierżanta. Głównym elementem resorującym są cztery amortyzatory uznanej w off-roadowym świecie marki Fox Racing. Każdy o skoku 400 mm oraz z możliwością dowolnej regulacji (odbicie, dobicie, twardość).

(fot. Igor Kohutnicki/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Igor Kohutnicki/ autoswiat.pl)

Silnik V8 o pojemności 4 litrów i mocy około 300 KM bardzo sprawnie napędza auto. Skrzynia biegów oraz nieodzowny w prawdziwej terenówce reduktor pochodzą z różnych modeli Land Cruisera. Przeróbce uległy także wały napędowe, z tyłu z podwójnym krzyżakiem. Wykonany na zamówienie układ chłodzenia przeniesiony został do tylnej części
pojazdu, co ma zapobiegać jego uszkodzeniom oraz dać lepsze wyważenie nadwozia.

d4n762f

Auto musi przejść jeszcze wiele modyfikacji związanych z dostosowaniem go do rajdów maratonów, w których liczy się głównie wytrzymałość podzespołów. Wiele elementów zamontowanych obecnie zostanie zamienionych na bardziej odpowiadające warunkom pustynnym, np. opony. Załoga Dominik Bugajski i Kamil Nowak (planują jako jedyni Polacy wystartować w prywatnym aucie w klasie T1) będzie się mierzyć z takimi konstrukcjami jak VW Race Touareg. Powodzenia!

d4n762f
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4n762f
Więcej tematów