Trwa ładowanie...

Test: Kia pro_cee'd - Kuszący Koreańczyk

Test: Kia pro_cee'd - Kuszący KoreańczykŹródło: WP.PL
d23p2kt
d23p2kt

Jeszcze kilka lat temu, nikt by się nie ośmielił powiedzieć, że <a href="https://moto.wp.pl/kia-6062003093316225c">Kia</a> może być ciekawa i dawać choć odrobinę przyjemności z jazdy. Po wprowadzeniu na rynek Sorento, tudzież całkowicie odmienionego Sportage'a, nikt już nie wątpi, że europejskie koncerny motoryzacyjne, zyskały poważnego konkurenta.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

W niezwykle popularnej klasie kompaktowej od kilkudziesięciu lat króluje Volkswagen Golf, ale koreański przedstawiciel depcze mu po piętach. Cee’d bierze górę nad rywalami przede wszystkim stosunkowo atrakcyjną ceną i gwarancją nie do przebicia. Z drugiej strony, oferuje do bólu nudną stylistykę i poprawną funkcjonalność, wystarczającą przeciętnemu Kowalskiemu do satysfakcjonującej, codziennej eksploatacji.

Na szczęście, dla ceniących oryginalność, przygotowano nieco odmienioną wersję trzydrzwiową. W tym przypadku, cena pozostała wciąż na zadowalającym poziomie, zaś design może się wreszcie podobać i z pewnością przyciąga ciekawskie spojrzenia innych użytkowników drogi.

<a href="http://moto.wp.pl/kia-pro_cee-d-1-6-crdi-xl-6062074311591041g">TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ TEGO SAMOCHODU</a>

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

W porównaniu do tradycyjnego hatchback'a, największym modyfikacjom poddano linię boczną oraz tył pojazdu. Kia znacznie zyskała na dynamice. Profil boczny z opadającą ku bagażnikowi linią dachu, a także niewielkimi szybami, sprawia dobre wrażenie i nadaje autu nieco sportowego wyrazu. Równie interesująco przedstawia się sytuacja z tyłu. Spojler nad szybą klapy bagażnika, wydatny zderzak i liczne przetłoczenia, nadają sylwetce zwartości i gotowości do boju. Całość wieńczy owalna, pojedyncza końcówka wydechu.

d23p2kt

Niestety wewnątrz pojazdu, konstruktorzy w porozumieniu z księgowymi, zdecydowali się na przeszczepienie deski rozdzielczej z bliźniaczego, 5-drzwiowego modelu i ograniczenia sportowych akcentów do aluminiowych nakładek na pedały i podstopnicę. To stanowczo za mało. Przydałyby się głębiej profilowane fotele i większa różnorodność jasnych plastików, mogących ożywić smutny klimat przedziału pasażerskiego.

Niemniej, jakość zastosowanych materiałów oraz ich spasowanie, nie wzbudza zastrzeżeń. W większości dominują miękkie w dotyku powierzchnie, chociaż lubiący jeździć palcem po kokpicie, natrafią również na twarde i wyglądające na tanie materiały. Sytuację z pewnością ratuje bardzo bogata opcja wyposażeniowa. Na pokładzie testowanego egzemplarza, odnajdziemy niemal wszystko, co dostępne we współczesnych kompaktach.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Dwustrefowa klimatyzacja, wielofunkcyjna kierownica, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby, czy rozbudowana jednostka multimedialna, to tylko niektóre pozycje z bogatej listy udogodnień. Zwłaszcza ostatnia rzecz, godna jest poświęcenia więcej uwagi. 6,5-calowy dotykowy ekran ciekłokrystaliczny, skrywa w sobie przyzwoitą nawigację, kamerę cofania i skuteczny system audio z wejściem USB. Do tego kosztuje 4500 złotych, co dla wielu powinno wydać się dość atrakcyjną ofertą.

d23p2kt

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ TEGO SAMOCHODU * Poza kompletem urządzeń uprzyjemniających codzienne podróżowanie, we wnętrzu Kii odnajdziemy także sporo przestrzeni dla czwórki dorosłych pasażerów. Z przodu dogodną dla siebie pozycję znajdzie każdy, nawet mocno przerośnięty osiłek, natomiast z tyłu narzekać będą jedynie wysokie osoby z uwagi na opadającą linię dachu.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Rozstaw osi równy 265 cm, gwarantuje naprawdę sporo miejsca. Gdy zechcemy wybrać się Koreańczykiem na wakacje, pomocny okaże się 340-litrowy bagażnik, który po złożeniu oparcia kanapy, zwiększy swoją pojemność do 1210 litrów. Jedynym utrudnieniem okaże się stosunkowo wysoki próg i ciut za wąski otwór załadunkowy.

d23p2kt

Młode i dynamiczne osoby, docenią z pewnością układ jezdny i zespół napędowy. Dzięki zastosowaniu z tyłu wielowahaczowego rozwiązania, Kia prowadzi się pewnie i pozwala niemal w 100 procentach wykorzystać pokłady mocy drzemiące pod maską. W prezentowanym egzemplarzu zastosowano wysokoprężny silnik o mocy dwóch litrów i mocy 140 KM. Niestety z uwagi na kilka czynników, wycofano go niedawno z oferty, dlatego nie będziemy rozpisywać się nad jego walorami.

Obecnie stara się go zastąpić najmocniejsza odmiana 1.6 CRDi, dysponująca 128 KM i 255 Nm dostępnymi już od 1900 obr./min. Nie jest może tak szybka i elastyczna jak większy odpowiednik, ale pozwoli poczynić większe oszczędności na stacji benzynowej. Wracając jednak do wrażeń z jazdy, warto zauważyć, iż ten koreański kompakt został zestrojony dość twardo.

<a href="http://moto.wp.pl/kia-pro_cee-d-1-6-crdi-xl-6062074311591041g">TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ TEGO SAMOCHODU</a>

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Na pewno nie bez znaczenia pozostaje fakt umieszczenia w nadkolach opcjonalnych 17-calowych obręczy ze stopów lekkich z niskoprofilowymi oponami. Na gładkim jak stół asfalcie, Kia prowadzi się niczym przyklejona do nawierzchni, ale na drodze usianej licznymi nierównościami, wkrada się łatwa do opanowania nerwowość. Niemniej należy być czujnym i nie dać wyprowadzić auta z obranego kierunku ruchu.

d23p2kt

Pro_cee'd w najbogatszej specyfikacji wyposażeniowej XL i najmocniejszym w ofercie, 128-konnym silnikiem Diesla, to wydatek 72 900 złotych. W zamian otrzymujemy niemal kompletną listę udogodnień pokładowych, niezłe właściwości jezdne, miłą dla oka stylistykę i najlepszą na rynku 7-letnią gwarancję. Jeszcze kilka dobrych lat temu, było to nie do pomyślenia. Dziś, Kia mocno depcze po piętach bardziej renomowanej europejskiej konkurencji.

Piotr Mokwiński

"Kia pro_cee’d 1.6 CRDi XL" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "turbodiesel, R4"
Pojemność silnika cm3 "1582"
Moc KM / przy obr./min "128 / 4000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "255 / 1900-2750"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "197"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "11"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "5,2 / 4,1 / 4,5"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,5 / 6,6 / 7,1"
Pojemność bagażnika min./max. / l "340 / 1210"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4520 / 1790 / 1450"
Cena wersji podstawowej w zł "72 900"
Cena testowanego modelu w zł "81 800"
Plusy null
Minusy null
d23p2kt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d23p2kt
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj