Trwa ładowanie...

TEST: Fiat Bravo - gromkie brawa

TEST: Fiat Bravo - gromkie brawaŹródło: Piotr Mokwiński
drywg3o
drywg3o

<a href="https://moto.wp.pl/fiat-6062003008488577c">Fiat</a> w segmencie aut kompaktowych nigdy nie potrafił zdominować Volkswagena Golfa, czy Opla Astry. Każdy włoski produkt był dobrze postrzegany w środowisku motoryzacyjnym, a mimo wszystko nie osiągał spektakularnego sukcesu. Podobnie jest z najnowszym wcieleniem Bravo, które jedynie depcze po piętach czołówce segmentu. W Europie bezsprzecznie króluje w rankingach sprzedaży Golf i Focus, zaś Fiat pozostaje w ich cieniu. Czy słusznie? Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie wersji z turbodoładowanym silnikiem Multiair.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Stylistyka popularnego przedstawiciela segmentu C praktycznie nie zmieniła się od momentu wprowadzenia w 2007 roku. Łagodne i obłe kształty trafiają w gusta nie tylko konserwatywnie nastawionych klientów. Włoski koncern upatruje również potencjalnych nabywców w młodych i dynamicznie nastawionych małżeństwach, czego dowód stanowi szeroka paleta jednostek napędowych.

Niestety brakuje w ofercie godnego rywala dla Golfa GTI, czy chociażby Megane RS, ale za to ci nieco mniej wymagający mogą skłonić się ku jednostce napędowej o pojemności 1.4 wspomaganej turbosprężarką. 4-cylindrowy agregat rozwija 140 koni mechanicznych i 230 Nm momentu obrotowego dostępnego już od 1750 obr./min. W praktyce powyższe parametry w zupełności wystarczają do dość dynamicznej eksploatacji, ale należy wziąć poprawkę na ostatnią przytoczoną wartość.

<a href="http://moto.wp.pl/test-bravo-1-4-multiair-6062063244944513g">TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ FIATA BRAVO</a>

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Mimo, iż na papierze niutonometrów mamy do dyspozycji sporo w dolnym zakresie skali obrotomierza, to rzeczywistość wcale aż tak różowo się nie przedstawia. Co prawda, możemy jeździć Fiatem jak turbodoładowanym Dieslem, ale będzie to wymagać od nas wiele cierpliwości. Bravo najlepiej się czuje powyżej 3 tysięcy obr./min. Benzynowy motor żywiołowo reaguje na operowanie pedałem przyspieszacza, zaś wskazówka prędkościomierza agresywnie wspina się po kolejnych szczeblach swojej skali.

drywg3o

Całkiem nieźle wypada też kwestia elastyczności. W przypadku konieczności wyprzedzania ciężarówki z naczepą, warto zredukować jeden bieg w dół, aby cieszyć się pełnią mocy jednostki napędowej. Zwolennicy intensywnego ścierania opon docenią również górny zakres prędkości obrotowej. Chcąc pokazać innym użytkownikom drogi pazurki, wystarczy utrzymywać wskaźnik powyżej 4 tys. obr./min.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Niestety taka jazda będzie skutkowała dość znacznym zużyciem paliwem. Agresywnie pokonany odcinek obfitujący w częste manewry wyprzedzania i szybkości ocierające się o autostradowe limity, może nawet przekroczyć 9 l/ 100 km. Zdecydowanie mniejsze wyniki pokazuje komputer pokładowy przy oszczędniejszym nastawieniu prowadzącego. Jeśli nie spieszymy się zanadto, stosunkowo łatwo zejść poniżej granicy 7 jednostek. Podobnie ma się rzecz podczas eksploatacji miejskiej. Ostro traktowany pojazd w tempie nawet 12 l/100 km wysuszy wysokooktanową ciecz w baku. Delikatne obchodzenie natychmiast obniży powyższą wartość nawet o 4 jednostki.

Bardzo istotnym czynnikiem warunkującym rozszerzający się uśmiech podczas jazdy jest układ trakcyjny. Włoscy inżynierowie nastawili się przede wszystkim na komfort, chociaż nie można odmówić temu kompaktowi duszy sportowca. Potrafi wejść dynamicznie w ciasny zakręt, a w razie wystąpienia utraty przyczepności, zainterweniuje sprawny system ESP. Szkoda tylko, że pracę zawieszenia da się czasem usłyszeć w przedziale pasażerskim. Sytuacja występuje w chwili, gdy napotkamy na drodze kilka poprzecznych nierówności. Wówczas mogą dojść do uszu podróżujących nieśmiałe odgłosy pracy zawieszenia.

<a href="http://moto.wp.pl/test-bravo-1-4-multiair-6062063244944513g">TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ FIATA BRAVO</a>

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Skoro już mowa o głośności wewnątrz pojazdu, to warto się tu na dłużej zatrzymać. Bravo zostało zaprojektowane z myślą o czwórce dorosłych osób. Miejsca odnajdą sporo zarówno z tyłu jak i z przodu. Komfortowa kanapa oferuje wystarczającą przestrzeń nad głowami i przed kolanami. Nieco gorsze opinie zbierają dwa niezależne fotele. O ile na krótkich trasach nie męczą, tak w długim dystansie może przeszkadzać brak odpowiedniego wyprofilowania. Receptą na tę niedogodność jest najwyższa wersja Sport wyposażona w odpowiednie do nazwy siedziska wraz z oparciami.

drywg3o

Za drugim rzędem siedzeń odnajdziemy całkiem pokaźną przestrzeń bagażową. Fiat wygospodarował dla podróżujących ze sporym bagażem aż 400 litrów ustawnego przedziału załadunkowego, który można łatwo powiększyć do 1 175 jednostek. Poza tym, znajdziemy także kilka praktycznych schowków w kabinie, w których każdy będzie mógł schować swój drobiazg.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Jeśli rozejrzymy się po wnętrzu samochodu i podtykamy tworzyw wykończeniowych, łatwo się zorientujemy, że ich jakość jest różna. Na szczęście większość z nich ma miękką fakturę, jednak występują też zbyt twarde plastiki, które nie powinny mieć racji bytu w segmencie aut kompaktowych. Sytuację poprawia nieco design deski rozdzielczej. Atrakcyjna dla oka stylizacja podnosi temperaturę panującą wewnątrz i pozwala cieszyć się intuicyjną obsługą wszelkich urządzeń pokładowych.

drywg3o

Bravo w specyfikacji wyposażeniowej Emotion z turbodoładowanym silnikiem Multiair, wyceniono na 71 990 złotych. To niemało, ale samochód nadrabia przyzwoitym wyposażeniem standardowym i zaletami, których nie powstydziłyby się inne zachodnie kompakty. Jeśli nie jesteś zwolennikiem motorów zasilanych benzyną, możesz zawsze skierować swą uwagę na dopracowane jednostki wysokoprężne montowane nie tylko w autach koncernu Fiata.

"Fiat Bravo 1.4 MultiAir Emotion" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy, turbo"
Pojemność silnika cm3 "1 368"
Moc KM / przy obr./min "140/ 5 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "230/ 1 750"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "204"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,9"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "9,3/ 5,8/ 7,1"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "9,5/ 6,8/ 8,2"
Pojemność bagażnika min./max. / l "400/ 1 175"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 336/ 1 792/ 1 498"
Cena wersji podstawowej w zł "71 990"
Cena testowanego modelu w zł "82 800"
Plusy null
Minusy null
drywg3o
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
drywg3o
Więcej tematów