Trwa ładowanie...

Tak będzie wyglądał nowy egzamin na prawo jazdy

Tak będzie wyglądał nowy egzamin na prawo jazdyŹródło: PAP/Piotr Polak
d4chpks
d4chpks

Osoby ubiegające się o prawo jazdy czekają wielkie zmiany. 19 stycznia 2013 roku wchodzą w życie nowe przepisy, które wprowadzają zmienioną część teoretyczną egzaminu na prawo jazdy. Będzie trudniej i bardziej nerwowo. Na kolejnej stronie prezentujemy przykładowe zestawy testów przygotowane przez firmę Liwona, które pokazują jak będą wyglądać nowe egzaminy. Na końcu artykułu znajdują się odpowiedzi na pytania testowe.

Jeszcze dzisiaj wystarczy nauczyć się na pamięć nieco ponad 400 dość schematycznych pytań, a na egzaminie zdający ma aż 25 minut, aby odpowiedzieć na 18 z nich. Kandydat na kierowcę może popełnić dwa błędy. Od lat głównym zarzutem dla takiej formy egzaminowania jest fakt, że kierowca na drodze ma znacznie mniej czasu na podjęcie prawidłowej decyzji i nie może jej już zmienić. Aby zmusić zdającego do szybszego analizowania sytuacji na drodze, będzie on miał dużo mniej czasu na odpowiedź. Również sama forma pytań się zmieni.

Nowe przepisy przewidują egzamin złożony z zestawu pytań generowanych w czasie rzeczywistym. Składa się on z 20 pytań z wiedzy podstawowej oraz 12 pytań z wiedzy specjalistycznej, w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy. W przypadku pytań podstawowych będą się one dzielić na grupy - 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 6 pytań o średnim znaczeniu i 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa. Podobny podział będzie miał miejsce w przypadku zagadnień specjalistycznych - tutaj odpowiednio 6 pytań będzie najważniejszych, 4 średnie i 2 najmniej znaczące.

(fot. PAP/Piotr Polak)
Źródło: (fot. PAP/Piotr Polak)

Zarówno pytania z wiedzy podstawowej, jak i specjalistycznej będą jednokrotnego wyboru. Pytania z wiedzy podstawowej mają polegać na wyborze między dwoma wariantami – „TAK” lub „NIE”. Zdający będzie miał 20 s na zapoznanie się z pytanie i 15 na udzielenie odpowiedzi. Pytania z wiedzy specjalistycznej polegać będą na wyborze jednej z trzech odpowiedzi - A, B, C - w trakcie 50 sekund. Warto przy tym pamiętać. że niewskazanie żadnej odpowiedzi będzie skutkowało otrzymaniem 0 punktów. Ważne jest też, że raz udzielonej odpowiedzi nie będzie już można zmienić.

d4chpks

Nowe pytania będę miały różną wartość punktową, od 1 do 3 w zależności od znaczenia zagadnienia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Łącznie podczas egzaminu będzie można zdobyć 74 punkty. Aby uzyskać ocenę pozytywną z egzaminu konieczne będzie zdobycie co najmniej 68 punktów. Nie zmieni się czas trwania egzaminu - nadal będzie wynosić 25 minut. Co najważniejsze - pytania egzaminacyjne nie będą opublikowane, a ich baza ma wynosić aż 3000. Kandydaci na kierowców muszą więc zapomnieć o uczeniu się odpowiedzi „na blachę”.

(fot. PAP/Piotr Polak)
Źródło: (fot. PAP/Piotr Polak)

Dzięki uprzejmości firmy Liwona, możemy zapoznać się z tym, jak mają wyglądać nowe testy egzaminacyjne. Nowa forma testu oznacza też koniec z tradycyjnymi rysunkami przedstawiającymi sytuacje na skrzyżowaniach. Zdający zobaczy prawdziwe sytuacje występujące na ulicach i na tej podstawie będzie musiał udzielić prawidłowej odpowiedzi. W ten sposób część teoretyczna egzaminu ma sprawdzić faktyczną zdolność podejmowania decyzji na drodze. * Egzamin na prawo jazdy. Zestaw 1.* * Egzamin na prawo jazdy. Zestaw 2.* * Egzamin na prawo jazdy. Zestaw 3.* * Egzamin na prawo jazdy. Zestaw 4.* * Egzamin na prawo jazdy. Zestaw 5.* * Egzamin na prawo jazdy. Zestaw 6.*

(fot. mord.tarnow.pl)
Źródło: (fot. mord.tarnow.pl)

Wraz z nowym egzaminem pojawią się też nowe kategorie prawa jazdy. Nowością będzie kategoria AM, która przejmie uprawnienia dotychczasowej kategorii motorowerowej. Będą mogły się o nią starać osoby powyżej 14 roku życia, wymagane będzie ukończenie kursu i zdanie egzaminu państwowego. Kategoria A1 będzie uprawnieniem pierwszego stopnia do jazdy na motocyklu dla osób powyżej 16 roku życia. Po uzyskaniu uprawnień będą mogły one kierować motocyklami o pojemności poniżej 125 cm3, mocy poniżej 11 kW i stosunku masy do mocy poniżej 0,1 kW/kg.

d4chpks

Szersze uprawnienia do jazdy na motocyklu pojawią się po ukończeniu 18 roku życia. Kategoria A2 przewiduje prawo do poruszania się motocyklem o mocy poniżej 35 kW i stosunku mocy do masy poniżej 0,2 kW/kg oraz trójkołowcem o mocy poniżej 15 kW. Dla osób powyżej 24 lat przewidziano kategorię A. Górne widełki wiekowe są przeznaczone dla osób, które przynajmniej przez 2 lata nie posiadały kategorii A2.

(fot. Liwona sp. z o. o.)
Źródło: (fot. Liwona sp. z o. o.)

sj, moto.wp.pl

d4chpks
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4chpks
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj