Renault Scenic: francuski przepis
Francuska motoryzacja rządzi się swoimi prawami. O ile w dziedzinie samochodów kompaktowych, średnich i luksusowych marki znad Sekwany i Loary od dawna nie potrafią nawiązać równorzędnej walki z Niemcami, to w dziedzinie minivanów wyznaczają trendy. Wiele wskazuje na to, że podobnie będzie i tym razem. Nowy Scenic wykracza poza konwencję ustaloną dla pojazdów typu MPV.
Zaprezentowana podczas genewskiego salonu samochodowego nowość wzbudza zainteresowanie swoim wyglądem. Francuzi wyszli z założenia, że w czasach, gdy największym powodzeniem na rynku cieszą się crossovery i SUV-y, większe szanse na twardym rynku ma model, który jest do nich trochę podobny. I taki jest właśnie Scenic, który kurację odmładzającą przeszedł wedle przepisu sprawdzonego wcześniej przez większego Espace. W prezentowanych w Genewie egzemplarzach uderzało nie tylko zwarte i nieco wyższe nadwozie i wyraźne, choć łagodne przetłoczenia, ale też ogromne koła. Kompaktowy van z 20-calowymi felgami? Dlaczego nie!
Wygląd zewnętrzny to jednak nie wszystko. W przypadku pojazdu rodzinnego, jakim bezsprzecznie jest z założenia każdy MPV, liczy się bezpieczeństwo i duże możliwości aranżacji wnętrza. Pod tym względem Scenic nie zawodzi. Auto można wyposażyć w system zapobiegający zderzeniom z funkcją wykrywania pieszych czy wyświetlacz typu HUD, który na przedniej szybie wyświetla najważniejsze informacje dotyczące jazdy, zwalniając tym samym kierowcę z konieczności odrywania wzroku od drogi. Jak zwykle w przypadku aut francuskich, najciekawsze nowinki odnoszą się jednak do praktycznego aspektu samochodu.
Podobnie jak ma to miejsce w modelu Captur, nowy Scenic posiada wysuwaną kieszeń zamiast klasycznego schowka przed pasażerem przedniego siedzenia. Dopłacając można wybrać opcję elektrycznie odsuwanej szuflady. Dźwięk, który przy tym wydaje mechanizm, jest po prostu fantastyczny. Najciekawsze dotyczy jednak środkowego panelu pomiędzy przednimi fotelami. W Scenicu cały ten element, a nie tylko jego górną część, możemy odsunąć do tyłu, uzyskując w ten sposób przerwę pomiędzy deską rozdzielczą a panelem. System One Touch Folding pozwala na złożenie kanapy za pomocą dotknięcia jednego przycisku.
Citroen C4 Picasso, Volkswagen Touran czy Ford C-Max zyskają w nowym Renault przeciwnika, którego nie sposób lekceważyć. Scenic, wraz z siedmioosobową wersją, która zostanie zaprezentowana niebawem, trafi do sprzedaży przed końcem roku.
tb