Trwa ładowanie...
28-08-2013 15:35

Porsche 911 Carrera 4S: żywa legenda

Porsche 911 Carrera 4S: żywa legendaŹródło: Marek Wieliński
d3awmc2
d3awmc2

Poraża przyspieszeniem, zachwyca przyczepnością, kusi charakterem. To jedna z największych legend motoryzacji. Produkowana już od 50 lat. Powstało siedem generacji. Wyprodukowano ponad 820 tys. egzemplarzy. Pierwszy model zaprezentowano w 1963 roku, na salonie samochodowym we Frankfurcie, a każda kolejna generacja była lepsza od poprzedniej. Dla jednych samochód marzeń z plakatu nad łóżkiem, dla innych ogromna radość z jazdy. Oto najnowsze Porsche Carrera 4 S. Supersamochód uniwersalny. Sprawdza się na torze i w drodze do biura.

Pierwsze „911” miało chłodzony powietrzem, 6-cylindrowy silnik typu boxer o mocy 128 KM, który pozwalał na rozpędzenie samochodu do ok. 210 km/h. Testowany egzemplarz też wyposażono w 6-cylindrowego boxera. Jest chłodzony cieczą, ma pojemność 3.8 litra, dysponuje mocą 400 KM oraz momentem obrotowym 440 Nm. W samochodzie, który waży około 1,5 tony, efekt jest piorunujący. Carrera przyspiesza do setki w 4,3 sekundy i rozpędza się do 297 km/h. Napęd za pośrednictwem dwusprzęgłowej i bardzo szybkiej skrzyni PDK jest przenoszony na wszystkie koła. Jak bardzo szybkiej? Na przyspieszenie od zera do 160 km/h Porsche 911 Carrera 4 S potrzebuje tylko 9,2 s. Większość samochodów w tym czasie nie jest w stanie rozpędzić się nawet do setki. Imponująco wygląda przyspieszanie z 80 do 120 km/h, najczęściej występujące podczas wyprzedzania. Dla Carrery 4S to drobnostka. Na objechanie w ten sposób TIRa wystarczy jej 2,5 s.

Układ napędowy, przenoszący moc na cztery koła, bazuje na rozwiązaniach, zastosowanych w poprzedniej generacji Porsche 911 Turbo. Jest w stanie przekazać 100 procent mocy na każdą z osi, w zaledwie 100 milisekund. Pozwala bezpiecznie jeździć z ogromnymi prędkościami i to praktycznie w każdych warunkach. 7-biegowa skrzynia PDK jest szybka jak błyskawica. Siódmy bieg służy jedynie oszczędzaniu paliwa, podobnie jak układ wolnego koła, załączający się nawet przy 150 km/h.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Ta ikona supersamochodu wzbudza emocje wśród fanów motoryzacji na całym świecie i przez wielu jest uważana za punkt odniesienia dla wszystkich innych samochodów sportowych. Wraz z kolejnymi modelami, dynamicznie się zmieniała, nie tracąc swojego wyjątkowego charakteru.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Dziś mamy do czynienia z wynikiem pięćdziesięcioletniej ewolucji modelu 911. Wystarczy jeden rzut oka, by go rozpoznać. Ten samochód, choć tak nowoczesny, nie zmienił swojej stylistyki od pół wieku.

d3awmc2
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Choć jego wygląd nie jest ostentacyjny, Porsche 911 robi wrażenie i przyciąga spojrzenia. Zwraca też uwagę policji. Podczas sesji zdjęciowej zostaliśmy poddani kontroli dokumentów. Po wyjaśnieniu, że - choć nie jesteśmy właścicielami tego samochodu - użytkujemy go legalnie, funkcjonariuszka i funkcjonariusz z chęcią zapozowali do zdjęcia. Pozdrawiamy.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Ponieważ do szybkiego samochodu pasują piękne dziewczyny, do współpracy przy realizacji materiału wideo zaprosiliśmy także Miss Polski Ziemi Pomorskiej, Natalię Kaźmierczak i Miss Ziemi Kaszubskiej, Paulinę Płoską.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Powróćmy jednak do „naszego” Porsche. W środku, nadspodziewanie dużo miejsca. Oczywiście dla tych, którzy siedzą z przodu. Z tyłu też mogą podróżować dorośli, ale tylko w awaryjnych sytuacjach. Tylną ławeczkę, bo z pewnością nie kanapę, najlepiej potraktować jako dodatkowe 160 litrów na bagaż, ponieważ pod maską (czyli w bagażniku) wygospodarowano zaledwie 125 litrów.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W fotelach sportowa ciasnota. Dzięki niej, nie będziesz przemieszczać się w zakrętach, nie mogąc sprawnie dosięgnąć gazu lub co gorsza hamulca. Teraz wystarczy przekręcić, tradycyjnie umieszczony po lewej stronie kluczyk, by działa się magia.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Będzie jeszcze większa, gdy dopłacisz 3215 euro za sportowy układ wydechowy. W codziennej eksploatacji Carrera potrafi być w miarę cicha. Przyjeżdżać do biura, strzelając z rury? Przecież to nie wypada. Wystarczy wcisnąć mały guzik w centralnej konsoli, by soczyste, basowe brzmienie stało się donośne.

d3awmc2
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Ruszanie jest ekscytujące. Zwłaszcza z pakietem Sport Chrono Plus. Wystarczy włączyć program Sport Plus, wcisnąć hamulec i gaz, a następnie szybo zabrać nogę z hamulca. Niewiele ponad 4 sekundy później wskazówka prędkościomierza minie już pierwszą setkę. Tak działa system Launch Control.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W zakrętach opony, jak zaczarowane, kleją się do asfaltu. To genialny samochód, stworzony do szybkiej, ale bardzo bezpiecznej jazdy. Carrera 4S w wersji z napędem na wszystkie koła jest samochodem całorocznym. W przeciwieństwie do wersji z napędem na tylną oś, w żadnych warunkach nie robi nadsterownych niespodzianek.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Ponad 160 tys. zł... to nie jest cena tego samochodu, lecz samych dodatków z bardzo długiej listy opcjonalnego wyposażenia. Za prezentowany egzemplarz trzeba zapłacić prawie 730 tys. zł. Dodajmy, że cenę 911-ki z łatwością możemy podnieść, kupując np. komplet ceramicznych tarcz hamulcowych za 10 tys. euro. W tej sytuacji cena wersji podstawowej (nieco ponad 530 tys. zł), brzmi niezwykle atrakcyjnie.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Porsche 911 Carrera 4 S, jak żaden inny samochód sportowy, jest pomostem pomiędzy nowoczesnością i tradycją, luksusem i powszechnością, funkcjonalnością i zapierającymi dech w piersiach osiągami.

d3awmc2

Marek Wieliński, moto.wp.pl

"Porsche 911 Carrera 4S" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "6-cylindrowy boxer"
Pojemność silnika cm3 "3800 "
Moc KM / przy obr./min "400 / 7400 "
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "440 / 5600"
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "297"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "4,3"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "12,7 / 7,0 / 9,1 "
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 13,3 (max. 22)"
Pojemność bagażnika min./max. / l "125"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4491 / 1852 / 1296 "
Cena wersji podstawowej w zł "564 323 "
Cena testowanego modelu w zł "727 631"
Plusy null
Minusy null
d3awmc2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3awmc2
Więcej tematów