Trwa ładowanie...

Polski układ kierowniczy w koncepcie Peugeot

Polski układ kierowniczy w koncepcie PeugeotŹródło: zdjęcie producenta
d2c7wtp
d2c7wtp

Elektryczny, sportowy koncept Peugeot EX1, zostanie wyposażony w specjalną wersję produkowanego m.in. w polskim zakładzie Nexteer Automotive elektrycznego układu kierowniczego single-pinion EPS.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Zmniejszający tarcie i wysokowydajny system wskazuje, że produkowane obecnie układy ze wspomaganiem elektrycznym mogą znaleźć swe zastosowanie także w najnowocześniejszych pojazdach koncepcyjnych światowych producentów.

Peugeot EX1 wyposażony jest w cztery silniki elektryczne, które łącznie produkują moc 340 KM i moment obrotowy 240 Nm. Sprawia to, że maksymalna prędkość EX1 wynosi 260 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,5 s. Ponadto, w przeciwieństwie do większości aut sportowych, francuski concept car wyposażony jest w dwa drążki kierownicze zastępujące standardową kierownicę. Rozwiązanie to podobne jest do systemów sterowania stosowanych w kokpitach lotniczych.

d2c7wtp
(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Sercem układu kierowniczego EX1 jest najnowsza wersja rozwijanego od 10 lat przez Nexteer Automotive systemu EPS (Electric Power Steering) - wspomaganego elektrycznie układu, który poprawia zwrotność francuskiego Konceptu, ma gwarantować niskie zużycie energii i zapewniać daleki zasięg - cechy szczególnie istotne w samochodach elektrycznych o charakterze sportowym. Ponadto niskie poziomy tarcia układu single-pinion mają poprawiać wyczucie drogi przez kierowcę.

- _ Peugeot EX1 to przykład tego, że układy kierownicze wspomagane elektrycznie wprowadzają nowe doznania w prowadzeniu sportowych aut, pomagając także w ograniczeniu ich wpływu na środowisko. Jesteśmy dumni, że mogliśmy wesprzeć ekscytującą wizję elektrycznego samochodu przyszłości koncernu PSA _ - mówi Laurent Bresson, dyrektor globalnej sprzedaży i marketingu oraz dyrektor zarządzający Nexteer Automotive w Europie. By zapewnić maksymalnie efektywną pracę układu, inżynierowie Nexteer Automotive, ściśle współpracując ze specjalistami koncernu PSA, w bardzo krótkim czasie stworzyli oprogramowanie układu single-pinion EPS, zaprojektowane specjalnie dla modelu EX1. Było to możliwe dzięki temu, iż systemy EPS mogą być w pełni adaptowalne na potrzeby konkretnego producenta i modelu samochodu.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Układy Nexteer Automotive mają obecnie zastosowanie we wszystkich klasach samochodów osobowych - od aut miejskich po SUV'y. Jednymi z najnowszych modeli, w których stosowany jest single-pinion EPS, są m.in. modele Citroena - najnowszy DS3 oraz aktualna wersja miejskiego C3.

d2c7wtp

- _ Nasi inżynierowie pracowali nad wersjami systemu EPS przeznaczonymi dla wszystkich klas produkowanych obecnie aut osobowych - od elektrycznych samochodów miejskich po mocne muscle car'y. Dzięki temu zdobyli niezbędne know-how, które możemy teraz wykorzystywać pracując nad nowymi projektami dla największych światowych producentów _ - mówi Paul Poirel, główny inżynier Nexteer Automotive w Europie.

d2c7wtp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2c7wtp
Więcej tematów