Peugeot: Historia cz. II 

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Wzrastająca pozycja firmy Peugeot na rynku i coraz większe zainteresowanie kupujących sprawiło, że rozpoczęto produkcję Peugeot drugiej serii, czyli typoszeregu "02". Godny uwagi jest fakt, że nawet w dniu dzisiejszym zmiana modeli następuje po upływie ok. 7 lat, a zmiany dokonane przez Peugeot były znacznie szybsze.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Jako pierwszy przedstawiono samochód "402". Był on sensacją Salonu Samochodowego w Paryżu w roku 1935 i jak się okazało dużym konkurentem dla modeli Traction Avant Citroena. Rok później do klientów trafił mniejszy model - "302", ale prawdziwy sukces odnotował dopiero w roku 1938 "Peugeot 202".

Samochód miał wszystkie zalety dużego pojazdu: posiadał rozstaw osi 2450 mm, oferował dużą przestrzeń bagażową, a przy tym był tani w eksploatacji (wyposażony był w trzydziestokonny silnik o pojemności 1133 ccm). Do roku 1942, kiedy przerwano produkcję, z fabryki wyjechało ponad 62 tys. egzemplarzy.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Okres przedwojenny jest bardzo znamienny dla firmy Peugeot. Ugruntowała ona swą pozycję na rynku kładąc główny nacisk na wytrzymałość i trwałość podzespołów. Znane było nawet powiedzenie, że trwałe samochody produkują w Europie tylko Mercedes, Volvo i Peugeot.

Chcąc podkreślić doskonałość techniczną swych wyrobów, firma jak mało która przywiązywała wagę do sukcesów sportowych. Nie były to tylko rajdy i wyścigi w Europie. W 1913 r. Jules Goux odniósł zwycięstwo w Indianapolis (Grand Pix Ameryki 500 mil) przejeżdżając trasę ze średnią prędkością 122,155 km/h. Jako jeden z pierwszych Peugeot wystawił też swe pojazdy do walki w rajdzie Alger-Dakar-Alger, gdzie wyjechały na trasę modele osobowe 201 i ciężarówki 12 Six.

Także pierwsze polskie osiągnięcia sportowe wiążą się z marką Peugeot. Właścicielem 3,5 konnego modelu Peugeot, który w 1897 pokonał trasę z Warszawy do Paryża (ponad 1300 km), był Stanisław Grodzki, współwłaściciel fabryki maszyn rolniczych w Warszawie. Jego wyczyn uznany został za początek polskiego sportu samochodowego.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Jednak nie tylko sport zdominował konstruktorów Peugeot. Pracowali oni także nad nowymi modelami wyposażonymi w inne niż tradycyjne źródła napędu. Już w 1921 r. na Salonie Paryskim zaprezentowano model z silnikiem wysokoprężnym (dotychczas stosowany tylko w ciężarówkach). Mimo oficjalnych prób samochód ten nigdy nie wszedł do seryjnej sprzedaży. Jeszcze większą ciekawostką nawet dla znawców tematu jest rozpoczęcie prób z modelami elektrycznymi w roku 1941. W La Garrenne pod Paryżem w latach 1941-1944 wykonano 377 sztuk samochodu elektrycznego VLV.

Po zakończeniu drugiej wojny światowej Peugeot rozpoczął przygotowania do uruchomienia produkcji przedwojennej serii 202. Jednak z fabryki wyjechało zaledwie 27 egzemplarzy tego modelu. Produkcję wstrzymano, a na liniach montażowych zaczęto wytwarzać samochody ciężarowe. Ponownie "dwieście dwójka" zjeżdżała z taśm od czerwca 1945. Odbudowa zaplecza fabryki nie trwała zbyt długo. Już w 1946 r. wyjechało 14 tys. modelu "P202", który był stale modernizowany i otrzymywał nowe wersje nadwoziowe (m.in. wersja kombi).

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Rok 1948 był przełomem w produkcji. Wyprodukowano wówczas pierwszy powojenny samochód, noszący oznaczenie "203". Powód produkcji małego samochodu był prozaiczny - cena i nabywcy. W odbudowującej się Europie nie było jeszcze miejsca na duże, ekskluzywne i drogie samochody. Popyt był jedynie na samochody tanie i stąd pierwsza propozycja Peugeot dotyczyła właśnie takich modeli.

Był to zupełnie nowy samochód zarówno pod względem linii nadwozia (przypominała ona nieco Warszawę M-20), jak i rozwiązań technicznych (był pierwszym samochodem seryjnym wyposażonym w głowicę Aplax o komorach półkolistych i pierwszym Peugeot ze sprężynami resorującymi tylną oś). Silnik o pojemności 1290 ccm i mocy 42 KM zapewniał prędkość 116 km/h i spalanie ok. 7,9 l/100 km. Sukces modelu spowodował, że rozpoczęto produkcję kilku wersji nadwoziowych, w tym także wersji dostawczych. Ogółem wyprodukowano 685 828 egzemplarzy tego pojazdu.

* TU ZNAJDZIESZ HISTORIĘ PEUGEOT CZ. III * Kolejnym samochodem serii "03" był model 403 (zaprezentowano go w roku 1950). Wyposażany był w dwa silniki benzynowe o pojemności 1290 ccm i 1468 ccm lub jednostkę wysokoprężną 1813 ccm (48 KM). W zależności od wersji silnikowej pojazd mógł rozwinąć prędkość od 120 - 130 km/h. Warto zaznaczyć, że pierwszy masowo produkowany przez Peugeot Diesel był najchętniej kupowanym samochodem przez firmy taksówkowe.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Model "403" jest także przełomem stylistycznym. Po raz pierwszy Peugeot związał się z firmą nadwoziową i korzystał z jej pomocy przy opracowaniu karoserii pojazdu. Projektantem samochodu był Pininfarina.

Nową serię - "04" - zapoczątkował samochód 404. Oferowany on był w wersjach czterodrzwiowej limuzyny, dwudrzwiowego coupe, pic up, kombi i kabriolet. Pojazd był charakterystyczny nie tylko ze względu na "współczesną" stylistykę nadwozia (egzemplarze tego modelu są użytkowane do dnia dzisiejszego w Polsce).

* TU ZNAJDZIESZ HISTORIĘ PEUGEOT CZ. I * Posiadał także kilka niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych. Jednym z nich jest ślimakowa przekładnia główna (zamiast stożkowa stosowana w innych pojazdach), stosowana również w 403. Jednocześnie cały czas produkowany był model "403" i w 1963 r. z taśm zjechał milionowy egzemplarz tego pojazdu. Ogółem do tego roku Peugeot wyprodukował trzy miliony pojazdów.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Kolejnym modelem serii "04" jest zaprezentowany w 1965 r. Peugeot 204. Także ten model opracowany został w zakładach Pininfarina. Był to mały samochód rodzinny, którego długość całkowita nie przekraczała 4 metrów (399 cm). Pojazd oprócz ładnej, choć innej niż dotychczasowe Peugeot, sylwetki z owalnymi (a nie okrągłymi) reflektorami posiadał kilka nowości, niestosowanych dotychczas w firmie. Najważniejsza była zmiana koncepcji napędu. Dotychczas wszystkie samochody tej marki posiadały silnik z przodu napędzający koła tylne.

* TU ZNAJDZIESZ HISTORIĘ PEUGEOT CZ. III * W modelu 204 silnik ustawiono poprzecznie z przodu i napędzał on koła przednie. Zmieniono także układ hamulcowy. W miejsce tradycyjnie stosowanych bębnów, pojazd otrzymał z przodu hamulce tarczowe. Samochód ten od roku 1967 był w sprzedaży także z jednostką wysokoprężną o pojemności 1255 ccm. Był to najmniejszy stosowany wówczas seryjnie silnik diesla. Po raz pierwszy zamontowano także silnik wysokoprężny poprzecznie i napędzano nim koła przednie.

Bogusław Korzeniowski

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy