Paryż: Peugeot - Pierwsza hybryda z Dieslem
Samochodowy salon paryski to dominacja producentów z Francji - są u siebie i muszą się pokazać. Nie jest to bowiem jedynie międzynarodowa impreza pokazująca wszystkie nowinki ze świata stylizacji i techniki, dla nich to także krajowa impreza targowa. Tak więc każdy z producentów stara się pokazać "jesteśmy najlepsi, najoszczędniejsi i najbardziej zaawansowani technologicznie". Ponieważ we Francji najlepiej sprzedają się samochody francuskie, szczególnie koncerny z tego kraju starają się przyciągnąć klientów.
Kiedy w Paryżu w 2006 r. na stoisku Peugeot zaprezentowano model koncepcyjny 908 RC, który był ekskluzywną limuzyną z charakterystyczną linią nadwozia przypominającą coupe, wokół były tłumy oglądających. Oprócz stylistyki zaprezentowano tam wówczas kolejną innowację - wysokoprężny silnik V12 o pojemności 5.5 l, który rozwijał moc 700 KM i moment obrotowy 1200 Nm. Peugeot znany z produkcji wysokoprężnych silników chciał w ten sposób wskazać, że silnik spalinowy, to przede wszystkim jednostki diesla. W tym roku na stoisku Peugeot znowu jest mnóstwo zwiedzających. Tym razem sprawcą zamieszania jest 3008 Hybrid4.
Sama bryła modelu 3008 choć jest z nami juz dwa lata, to jeszcze się nie opatrzyła. Ten crossover jest wynikiem połączenia kliku motoryzacyjnych koncepcji takich jak SUV, oraz kompaktowy MPV. Nie dziwi zatem, że także wykorzystanie napędu hybrydowego jest odmienne od wersji do jakich przyzwyczaili nas inni producenci. Zastosowany Hybrid4 stanowi bowiem połączenie silnika wysokoprężnego i elektrycznego. Podczas przyśpieszania 3008 Hybrid4 korzysta z umieszczonego z przodu silnika wysokoprężnego HDi 163 KM oraz zainstalowanej z tyłu jednostki elektrycznej 37 KM, co skutkuje natychmiastowym wzrostem mocy do 200 KM. Maksymalny moment obrotowy to 500 Nm, z których 300 Nm zapewnia silnik HDi, a 200 Nm generuje silnik elektryczny.
Podczas normalnej pracy wysokoprężna jednostka HDi wykorzystywana jest w swoim najbardziej optymalnym zakresie. Silnik elektryczny odciąża Diesla w chwilach mniejszego zapotrzebowania na moc, a w szczególności podczas rozruchu, jazdy z niewielką prędkością czy podczas hamowania, czyli głównie w mieście. Największym atutem tej hybrydy jest jednak napęd na wszystkie koła. Umieszczona z przodu, jednostka wysokoprężna napędza oś przednią, a silnik elektryczny - tylną. Ponieważ całym układem steruje elektronika, bez mechanicznego łącznika między tylnym a przednim układem przeniesienia napędu, system Hybrid4 ma znaczną przewagę nad tradycyjnym, zintegrowanym, mechanicznym systemem przekładniowym.
Sterowanie jest banalnie proste. W konsoli środkowej znajduje się pokrętło, które pozwala
kierowcy na wybór jednego z czterech ustawień trybu jazdy:
- Auto: pokładowa elektronika automatycznie steruje całym systemem, w tym również przełączaniem między jednostką wysokoprężną i elektryczną. Tryb ten umożliwia zoptymalizowany styl jazdy, który utrzymuje kompromis między niskim spalaniem a dynamiką.
- ZEV (Zero Emission Vehicle) - umożliwia dostęp do całkowicie elektrycznego trybu jazdy. Silnik wysokoprężny HDi uaktywnia się jedynie podczas dynamicznego i długotrwałego przyśpieszenia. W trybie tym akumulatory muszą być naładowane w odpowiednim stopniu, a pojazd - zachowując zerowy poziom emisji i hałasu - zmienia się w typowo miejskie auto.
- 4WD - sprawia, jeśli tylko jest to możliwe, że oba silniki pracują razem. Tylną oś napędza wówczas silnik elektryczny, a przednią - wysokoprężny. Technologia HYbrid4 przy niskich prędkościach zapewnia właściwości terenowe typowego auta klasy SUV - kierowca nie musi już obawiać się wjazdu na błotnisty szlak czy ośnieżone zbocze w drodze do wyciągu narciarskiego.
- Sport - w odróżnieniu od trybu automatycznego, oferuje krótsze przełożenia biegów przy wyższych prędkościach obrotowych silnika.
Model 3008 Hybrid4 produkowany będzie we francuskich zakładach Peugeot - w Sochaux i Mulhouse. Na rynku europejskim samochód zadebiutuje wiosną 2011 roku.
Bogusław Korzeniowski