Trwa ładowanie...

Opel Zafira (1999 - 2004)

Opel Zafira (1999 - 2004)
d1u2z9a
d1u2z9a

*Opel Zafira jest idealnym pojazdem rodzinnym, którym na niedzielną przejażdżkę można zabrać nie tylko żonę i trójkę dzieci, ale jeszcze teściową i teścia. Dla wszystkich są miejsca siedzące. *

Nadwozie

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9251/zafira-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Opel trochę przespał moment walki o rynek w kategorii minivanów. W erze ogromnych sukcesów Renaulta Scenica nie miał nic do zaoferowania. W chwili debiutu Scenika, Opel mógł tylko pokazać, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 1997 r., prototyp modelu. Produkcja i sprzedaż ruszyła dopiero na początku 1999 r.

d1u2z9a

Opel Zafira ma spokojną stylistykę nadwozia. Wnętrze też zaprojektowano spokojne, ale z sensem. Z przodu są dwa fotele z twardą tapicerką. Kokpit jest czytelny i ergonomiczny. Kierowcy przeszkadza trochę podłokietnik między fotelami – utrudnia zmianę biegów. Z tyłu jest dzielona kanapa ze środkowym, trochę mniej wygodnym miejscem. Ale największy hit Zafiry, to dwa fotele w trzecim rzędzie. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie możliwość chowania ich w podłogę auta. Dzięki temu rozwiązaniu można bardzo szybko zaaranżować wnętrze w zależności od aktualnych potrzeb. Wszystkie miejsca wyposażone są w trzypunktowe pasy. Z trzema rzędami siedzeń bagażnik auta ma tylko 150 l pojemności, ale po schowaniu foteli w ostatnim rzędzie powiększa się do 600 l. Natomiast zostawiając tylko przednie siedzenia, właściciel uzyskuje objętość aż 1700 l.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9251/zafira-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Choć Zafira ma wiele wspólnych podzespołów z Astrą II, jest dużo staranniej wykonana, a do wykończenia użyto lepszych materiałów. Była także sprzedawana z bogatszym wyposażeniem standardowym.

Silniki

Opel Zafira ma sporo silników do wyboru – w ciągu kilku lat producent powiększał gamę i modernizował jednostki napędowe, zwiększając ich moc. Najsłabszy silnik benzynowy ma pojemność 1,6 l i moc 101 KM. Drugi w kolejności jest 1,8 l - z pierwszych lat produkcji miał moc 115 KM, a od września 2000 r. - 125 KM. Od tamtego roku w ofercie pojawił się także silnik benzynowy 2,2 l/147 KM, zaś rok później wprowadzono na rynek Zafirę OPC z turbodoładowanym 16-zaworowym silnikiem 2,0 l o mocy 200 KM. Dla miłośników silników wysokoprężnych są dwa: 2,0 l/101 KM (następca jednostki z 1999 r. o mocy 82 KM) i 2,2 l/125 KM.

d1u2z9a

Eksploatacja

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9251/zafira-4-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Zafira przełamała opinię samochodów kiepsko wykonywanych przez Opla. Według zdecydowanej większości użytkowników jest to auto niezawodne. Oczywiście jak każdy model ma swoje słabostki. Należą do nich drobne awarie układu elektrycznego, czujników systemu ABS, zacieranie się linki hamulca ręcznego, nieszczelności układu wydechowego. Jak w większości pojazdów używanych na polskich drogach, szybciej zużywa się zawieszenie – elementy gumowe, łączniki. Kupując Zafirę, warto zwrócić uwagę na materiały we wnętrzu – są dość podatne na zadrapania (szczególnie w bagażniku). Wszystko jednak zależy od sposobu eksploatacji pojazdu.

d1u2z9a

Wadą Zafiry na rynku wtórnym są nadal dość wysokie ceny. Jest to jednak model młody, średnie przebiegi kształtują się w granicach 60-80 tysięcy kilometrów, zaś największym walorem jest jego funkcjonalność. Zaletą jest to, że większość samochodów pochodzi z naszego rynku i były serwisowane w autoryzowanych stacjach. Auta sprowadzone z Niemiec mają najczęściej bogatsze wyposażenie.

W Polsce Opel Zafira budził spore zainteresowanie, ale przeszkodą była jego wysoka cena. Od 1999 r. do momentu wprowadzenia nowego modelu, importer, General Motors Poland, sprzedał 7200 tych samochodów. Najwięcej nabywców, bo 2081, Zafira znalazła w 2000 r., a najpopularniejszymi silnikami okazały się 1,8 l benzynowy i 2,0 l diesel.

d1u2z9a

Wady:

- mało ekonomiczne silniki benzynowe,
- słaba widoczność z przodu,
- materiały wykończeniowe wrażliwe na uszkodzenia.

Zalety:

- obszerne, 7-osobowe wnętrze,
- bogaty wybór silników,
- dobre właściwości jezdne.

Ważniejsze daty z historii modelu *
1997 – prezentacja prototypu podczas salonu we Frankfurcie,
1999 – początek produkcji seryjnej i sprzedaży modelu,
1999 – jesień: Zafira z silnikiem diesla 2,0 l/82 KM
2000 – wprowadzenie na rynek limitowanej wersji Edition; rozszerzenie gammy silników,
2001 – podczas salonu w Genewie prezentacja Zafiry przystosowanej do zasilania gazem ziemnym,
2002 – modernizacja modelu (m.in. nowy grill), wysokoprężny silnik 2,2 l DTI/125 KM,
2005 – premiera Zafiry nowej generacji.
*
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)

*
** | | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1,6 | 19,5-28,8 | 22,7-31,5 | 37,8 | 31,5-36,4 | - | - |
| 1,8 | 25,5-31,7 | 27,9-38,5 | 26,9-41,9 | 38,0-44,9 | 39,9-54,9 | 55,9-62,9 |
| 2,0 | - | 36,0 | - | 42,0 | - | 43,5-59,5 |
| 2,0 D | 34,9-36,0 | 24,0-40,9 | 30,9-41,5 | 31,0-47,5 | 32,9-53,0 | 38,0-52,8 |
| 2,2 DTI | - | - | - | 36,9-44,9 | 45,9-55,0 | 46,0-59,0 | * na podstawie ofert internetowych

d1u2z9a

Wybrane dane techniczne

| Silnik | 1,6 | 1,8 | 2,2 | 2,0 OPC | 2,0 | 2,2 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Rodzaj silnika | benzyna | benzyna | benzyna | benzyna | diesel | diesel |
| Pojemność skokowa (cmł) | 1598 | 1796 | 2198 | 1998 | 1995 | 2171 |
| Moc (KM/obr./min.) | 101/6000 | 125/5600 | 147/5800 | 200/5600 | 101/4300 | 125/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr./min.) | 150/3600 | 170/3800 | 203/4000 | 250/1950 | 230/1800 | 280/1500 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 176 | 188 | 200 | 220 | 175 | 187 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,0 | 11,5 | 10,0 | 8,2 | 14,0 | 11,5 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 6,5/10,3 | 6,9/11,4 | 7,0/12,2 | 7,9/13,8 | 5,6/8,2 | 5,8/8,8 |
| Opony | 195/65 R15 | 225/45 R17 | 195/65 R15 | | | |
| Zbiornik paliwa (l) | 58 | | | | | |
| Objętość bagażnika (dmł) | 150/600/1700 | | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 269 | | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 147/149 | | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 11,2 | | | | | |
| Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 432/174/168 | | | | | |
| Masa własna (kg) | 1320 | 1370 | 1400 | 1540 | 1485 | 1550 |
| Masa całkowita (kg) | 1950 | 1960 | 2000 | 2065 | 2085 | 2075 |
Autor: Jerzy Kozierkiewicz

d1u2z9a
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u2z9a
Więcej tematów