Opel Corsa: nowa wcielenie niemieckiego mieszczucha
*Opel zaprezentował nową, piątą generację Corsy. Oprócz odświeżonej karoserii i wnętrza niemiecki samochód oferuje również nowo opracowane trzycylindrowe turbodoładowane silniki, nowe zawieszenie i zoptymalizowany układ kierowniczy. *
Całkowicie nowe wnętrze Corsy ma potęgować wrażenie przestronności; samochód może być wyposażony w system multimedialny IntelliLink oraz systemy wspomagające kierowcę. Projektanci Opla nadali nowej Corsie dynamiczny kształt zgodny z filozofią projektowania marki. Uwydatniony przód pojazdu charakteryzuje się reflektorami w kształcie „skrzydła” z typowymi dla Opla, również nawiązującymi do „skrzydła” światłami LED do jazdy dziennej i niskim, trapezoidalnym grillem z logo producenta. Wyprofilowane boki cechują się typowym dla Opla przetłoczeniem. Z tyłu, szeroko rozstawione poziome światła tylne poszerzają optycznie samochód, nadając mu lepsze proporcje.
Najważniejsze zmiany stają się widoczne dopiero po zajęciu miejsca w fotelu kierowcy, a szczególne podczas jazdy. Całkowicie nowa kabina, w której dominują proste, podłużne kształty i nowe materiały, zawieszenie, które według obietnic Opla ma być bardziej komfortowe i bardziej czuły układ kierowniczy, zupełnie nowe jednostki napędowe i dużo niższy poziom hałasu składają – to krótka charakterystyka auta.
Podobnie jak w przypadku obecnej wersji Opla Corsy klienci mają do dyspozycji dwa rodzaje zawieszenia: komfortowe i sportowe. Zawieszenie sportowe jest wyposażone w sztywniejsze sprężyny i amortyzatory, a specjalna geometria układu kierowniczego i kalibracja skracają czas reakcji na ruch kierownicą.
Pod maską Corsy piątej generacji zamontowano nowy trzycylindrowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. Jednostka o niewielkich rozmiarach jest jedynym jednolitrowym trzycylindrowym silnikiem z wałkiem wyważającym, jest wykonana w całości z aluminium i spełnia wymagania normy Euro 6 w zakresie emisji spalin. Silnik jest dostępny w dwóch wariantach - o mocy 90 KM i 115 KM. Obie wersje oferują moment obrotowy o wartości: 170 Nm od 1800 obr./min. Silnik jest standardowo wyposażony w system Start/Stop.
Gamę jednostek napędowych nowej Corsy poszerzono o nowy turbodoładowany 1,4-litrowy silnik o mocy 100 KM i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm, a także o udoskonalone silniki wolnossące, o pojemności 1,2 i 1,4 litra, spełniające wymagania normy Euro 6. Nowe silniki wysokoprężne montowane w Corsie to całkowicie zmodyfikowane, udoskonalone jednostki 1.3 CDTI o mocy 75 KM i 95 KM, zgodne z wymaganiami normy Euro 6. Najoszczędniejsza wersja Corsy - z silnikiem o mocy 95 KM, 5-biegową przekładnią manualną i systemem Start/Stop — emituje zaledwie 89 g/km CO2.
Silniki współpracują z nowymi 6-biegowymi przekładniami manualnymi. Jedną z ich zalet jest większa efektywność dzięki zmniejszeniu tarcia i większej precyzji. Wprowadzając na rynek nową Corsę, Opel oferuje również najnowszej generacji 6-biegową przekładnię automatyczną i całkowicie nową zautomatyzowaną przekładnię manualną Easytronic 3.0 zapewniającą szybszą, bardziej płynną zmianę biegów i stanowiącą optymalne połączenie komfortu typowego dla przekładni automatycznych z efektywnością skrzyń manualnych.
Centralny element kabiny nowej Corsy stanowi konsola, która wyróżnia się zestawem wskaźników rozmieszczonych poziomo. Kolorowy wyświetlacz dotykowy o przekątnej 7 cali, będący częścią systemu IntelliLink, został umieszczony blisko dźwigni zmiany biegów. W nowej Corsie wprowadzono mnóstwo systemów wspomagających kierowcę. Bezpieczeństwo zwiększają systemy po raz pierwszy obecne w Corsie, takie jak adaptacyjne reflektory biksenonowe, układ ostrzegający o pojeździe w martwym polu (Side Blind Spot Alert), kamera Opel Eye z funkcją rozpoznawania znaków drogowych montowana w przedniej części samochodu, asystent pasa ruchu (LDW), asystent świateł drogowych (HBA), układ monitorowania odległości od poprzedzającego samochodu i system ostrzegający o zagrożeniu kolizją czołową. Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, system ostrzegania przed kolizją (FCA) wyświetla na szybie przedniej ostrzeżenie w kolorze czerwonym. Ponadto system monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS) ostrzega kierowcę w przypadku nadmiernej
utraty ciśnienia w ogumieniu jednej z opon.
Komfort jazdy poprawia również zaawansowany asystent parkowania (APA), który automatycznie kieruje pojazdem podczas parkowania, a także kamera cofania oraz system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu (HSA). Dostępne jest podgrzewanie kierownicy, przednich foteli i szyby czołowej. Użytkownicy aktywni fizycznie docenią opcjonalny praktyczny bagażnik rowerowy FlexFix, zintegrowany z tylną częścią pojazdu, oferowany wyłącznie w samochodach marki Opel.
Światowa premiera piątej generacji bestsellera Opla odbędzie się podczas salonu samochodowego „Mondial de l’Automobile 2014” w Paryżu (4–19 października), a pierwsze samochody zjadą z linii produkcyjnych w Saragossie i Eisenach przed końcem roku.
tb/