Legendarna linia samochodów wyczynowych Ford RS powraca w postaci nowego, ekscytującego modelu, który zostanie zaprezentowany na salonie motoryzacyjnym w Londynie już 22 lipca.
Nowy Ford Focus RS wejdzie do sprzedaży na początku przyszłego roku. Jest opracowywany przez niewielki, ale oddany zespół inżynierów pod kierownictwem Josta Capito, dyrektora ds. linii pojazdów wyczynowych w Ford of Europe.
Dla entuzjastów szosowych samochodów wyczynowych nowy model oznacza mile widziany powrót znaczka Ford RS. Będzie to drugi model Forda Focus produkowany w szacie RS i jego inauguracja zapowiada kolejny ekscytujący rozdział w 40-letniej historii, która rozpoczęła się w Niemczech pod koniec lat 60-tych i nabrała rozpędu w całej Europie po wprowadzeniu na rynek w 1970 r. modelu Escort RS1600.
Capito stwierdził: „Chcemy, aby Ford Focus RS był prawdziwym samochodem wyczynowym, sprawiającym równie wiele radości entuzjastom, co poprzedni model oraz klasyczne modele Ford RS w przeszłości. Pozostajemy wierni głównym zasadom przyświecającym produkcji samochodów RS, zapewniając ekscytujący, ale niedrogi samochód wyczynowy, z którego można korzystać na co dzień”.
Sercem nowego Forda Focus RS jest specjalnie opracowana, turbodoładowana wersja 2,5-litrowego 5-cylindrowego silnika Duratec. Znacznie zmodyfikowany w celu zapewnienia wysokich osiągów, ten zespół napędowy zapewnia imponującą moc 300 KM i moment obrotowy ponad 410 Nm, co zapewni doskonały stosunek mocy do masy. Tak znaczne zwiększenie osiągów nie jest wyłącznie wynikiem modyfikacji układu sterowania pracą silnika lub zmiany ciśnienia doładowania: począwszy od bloku 2,5-litrowego silnika Duratec, inżynierowie zespołu Ford RS opracowali specjalne wałki rozrządu, zmienioną głowicę cylindrów i uszczelkę oraz zmodyfikowany układ dolotowy i kolektory przeznaczone specjalnie dla tego pojazdu.
Mimo iż do czasu inauguracji na początku 2009 r. pojazd nadal jest na etapie rozwoju produktu, we wstępnych testach osiągów uzyskano wyniki wskazujące przyspieszenie 0-100 km/h w czasie poniżej sześciu sekund.
Podczas projektowania Forda Focus RS Capito i jego zespół poświęcili szczególnie wiele uwagi dążeniu do stworzenia samochodu, który zapewnia doskonałe osiągi i przyczepność.
Rozmaite innowacje, opracowane w wyniku sygnałów docierających od właścicieli wcześniejszych wyczynowych modeli Forda, umożliwiły inżynierom zachowanie w nowym Fordzie Focus RS napędu na przednie koła, z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokich parametrów w zakresie przyczepności, trzymania się drogi i sterowności.
Nowy Ford Focus RS jest wyposażony w innowacyjny układ zawieszenia przedniego znany pod nazwą RevoKnuckle, który został zaprojektowany w celu zmniejszenia niepożądanych zakłóceń sterowności oraz zjawiska szarpania kół kierowanych pod wpływem nadmiaru momentu obrotowego, które występuje w pojazdach z napędem na przednie koła. Zjawisko to występuje podczas gwałtownego przyspieszania, pokonywania zakrętów lub jazdy po nierównej nawierzchni, gdy moment obrotowy na kołach napędzanych przekracza poziom przyczepności. Charakteryzuje się ono nagłą siłą obrotową na kierownicy i może być szczególnie silnie odczuwane w pojazdach wyposażonych w szerokie opony i mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu. W Fordzie Focus RS układ RevoKnuckle współpracuje z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu firmy Quaife automatycznie regulującym rozdział momentu obrotowego. Inżynierowie zespołu Ford RS ściśle współpracowali z Centrum
Zaawansowanych Badań
firmy Ford w Akwizgranie w Niemczech, aby opracować technologię RevoKnuckle specjalnie dla wyczynowego Forda Focus RS. Umożliwia ona wykorzystanie prostoty tradycyjnej konstrukcji kolumn McPhersona, ale przy takim ustawieniu geometrii, które minimalizuje zakłócenia sterowności i wspomniany efekt szarpania kół pod wpływem nadmiaru momentu obrotowego, głównie dzięki zmniejszeniu odchyleń w układzie kierowniczym.
"Ford Focus stanowi doskonałą podstawę dla pojazdu wyczynowego – zwinny, dobrze reagujący i stabilny - wyjaśnił Capito. "Dokładnie zbadaliśmy, jak najlepiej wzmocnić te cechy na potrzeby modelu wyczynowego. Nasze prace wyraźnie pokazały, że nasze podejście polegające na połączeniu precyzyjnie dostrojonego układu RevoKnuckle z mechanizmem różnicowym Quaife jest idealnym rozwiązaniem dla wyczynowego samochodu szosowego z napędem na przednie koła, takiego jak Ford Focus RS.
Jak można się spodziewać, uważnie rozważyliśmy możliwość zastosowania napędu na cztery koła, ale dzięki połączeniu i zestrojeniu tych elementów oraz dzięki doświadczeniu Forda w zapewnianiu wiodących na rynku parametrów trzymania się drogi,
mogliśmy wyeliminować dużą masę pojazdu, jaka wiąże się z zastosowaniem napędu na cztery koła, przy jednoczesnym zapewnieniu najlepszego w tej klasie zbilansowania parametrów w zakresie przyczepności, trzymania się drogi i osiągów.
W wyniku tego uzyskaliśmy lekką konstrukcję, która zapewni odpowiednie połączenie przyczepności oraz ostrej jak brzytwa sterowności w sposób, jakiego nikt by się nie spodziewał w pojeździe z napędem na przednie koła i wierzymy, że dokonaliśmy właściwego wyboru - podsumował Capito.
Źródło: Samar.pl, Ford Polska