Nowe BMW serii 3
BMW zaprezentowało zdjęcia nowego modelu sedan serii 3, czyli najważniejszego modelu dla tej marki …W przeciwieństwie bowiem do Mercedesa, który jest najsilniejszy w wyższym segmencie rynku, tj. Klasie E, największym bestsellerem BMW pozostaje „trójka”. Czy jej nowe wcielenie, które zadebiutuje dopiero wiosną przyszłego roku w Genewie umocni tę przewagę BMW w “wadze lekkiej”?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8178/bmw-3-2005-02.jpg',600,408) ) |
| --- | Od samego początku serii 3, auta te były lekkimi sportowymi sedanami, czyli więcej miały wspólnego z modelami Alfa Romeo, niż popularnymi Mercedesami. Protoplasty Serii 3 dopatrywać by się można w debiutującym w 1961 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, lekkim i nowoczesnym sedanie o wyraźnie sportowym charakterze: BMW 1500. Auto to określono jako pierwszy model całkiem nowej gamy: „New Class” - która miała być, i jak się okazało była, idealną propozycja dla nabierającej rozpędu Europy. Model 1500 był idealnym kompromisem pomiędzy pięknymi sportowymi sedanami, które produkowało choćby Alfa Romeo, a dopracowanymi technicznie, lecz pozbawionymi polotu popularnymi modelami Mercedesa. Styl modelu 1500 i szybko zastępującego go 1600, oraz modeli 1800 i 2000 był tak wyrazisty, że nadał ton niemalże całej późniejszej produkcji BMW. Wprawdzie z New Class wyłoniła się najpierw seria 5 (1972 rok), a dopiero potem seria 3 (1975 rok) – ale to właśnie owe, debiutujące na początku lat 60. samochody
określiły styl marki, która zaczęła być utożsamiana ze sportowymi sedanami.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8178/bmw-3-2005-01.jpg',600,362) ) |
| --- | Tradycja zobowiązuje, sportowe aspiracje tego wozu trzeba więc stale potwierdzać, a napęd na tylne koła – tak charakterystyczny dzisiaj dla BMW, nie wystarcza. Producent dowodzi praw do sportowego wizerunku wciąż podnosząc osiągi swych modeli. I tak, poniżej mamy porównanie parametrów obecnie produkowanej i przyszłej serii :
model/ moc (KM)/max moment obr. (Nm)/ przysp. 0-100 km/h/prędkość max
nowe BMW 320i / 150 / 200 / 9.0 / 220
obecne BMW 318i / 143 / 200 / 9.3 / 217
nowe BMW 320d / 163 / 340 / 8.3 / 225
obecne BMW 320d / 150 / 330 / 8.8 / 220
nowe BMW 330i / 258 / 300 / 6.3 / 250*
obecne BMW 330i / 231 / 300 / 6.5 / 250*
(* ograniczono elektronicznie)
Standardowo montowana będzie sześcioprzekładniowa skrzynia manualna, zaś w opcji: sześcioprzekładniowy automat.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8178/bmw-3-2005-03.jpg',600,340) ) |
| --- | Honor został obroniony – BMW serii 3 znowu wyznacza standard w swojej klasie. Szczególnie na uwagę zasługuje rewelacyjny dwulitrowy dieslowski silnik, który uzyskuje moc maksymalną 163 KM, co zapewnia BMW3 najlepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h w swojej klasie (wyposażonej w dwulitrowe diesle). Rekord jest o tyleż ważny, że w Europie sprzedaje się wciąż coraz więcej aut z silnikami wysokoprężnymi.
Jeśli chodzi o pozostałe dane techniczne, to pierwszy komunikat prasowy jest niezwykle powściągliwy. Zapewne, do czasu premiery producent chce dozować napięcie. Najważniejsze jednak już ujawniono, to jest wygląd nowej serii 3. Przecież to właśnie uroda samochodu decyduje o jego popularności. Jak więc będzie przyjęte BMW serii 3?