Trwa ładowanie...

Nissan Note kontra Skoda Roomster

Nissan Note kontra Skoda Roomster
d4bs2vq
d4bs2vq

Jesteśmy świadkami powstawania zupełnie nowej kategorii aut. Niewielkie wymiary zewnętrzne, a w środku zaskakująco duża przestrzeń. Prezentujemy Nissana Note i najnowsze dzieło Skody – Roomstera.

Jeszcze kilka lat temu nikt nie przypuszczał, że Skoda może w pełni konkurować z autami japońskimi. W tym roku wszystko się zmienia, powstał bowiem zupełnie nowy segment, w którym Czesi znakomicie odnaleźli swoje miejsce.

Cechy szczególne

Na pierwszy rzut oka Nissan niczym specjalnym się nie wyróżnia. Typowy dla współczesnych kompaktów rozstaw osi (260 cm) i pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback nikogo z przechodniów nie rzucą na kolana. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10711/nissan-note-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Ale Note nie jest zwyczajnym kompaktem. Platforma, na której powstał, pochodzi z Renault Modusa. Użyto jej również w najnowszym Clio i Nissanie Micra. Okazuje się więc, że Note wywodzi się z mniejszego segmentu B, czyli aut miejskich. Ale to, co w nim najciekawsze konstruktorzy ukryli we wnętrzu.
Duże, wygodne przednie fotele i szeroka tylna kanapa dają poczucie przestrzeni i swobody. Dodatkowym atutem jest nisko poprowadzona płaszczyzna podłogi i podwójne dno bagażnika. Takie rozwiązanie pozwala na wykorzystanie dodatkowej przestrzeni, także pod przednimi fotelami. W żadnym z obecnie sprzedawanych małych aut nie ma tyle miejsca co w Note. Nie uda nam się także znaleźć nowego auta segmentu C za cenę mniejszą niż 50 tys. zł.

d4bs2vq

Nissanowi wyjątkowo zgrabnie udało się połączyć cechy niewielkiego auta miejskiego z przestrzenią wnętrza oferowaną przez kompakty.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10711/skoda-roomster-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Filozofia konstruktorów Skody jest podobna, najtańszy Roomster kosztuje 46 400 zł, zaledwie o 500 zł więcej od Nota.
Niemniej jeśli chodzi o przestrzeń, Czesi pobili na głowę japońską konkurencję, a pod względem stylistycznym trudno je pomylić z jakimkolwiek kompaktem. Roomster jest zarówno autem miejskim jak i kombivanem.
Przednie zawieszenie pochodzi z Fabii, natomiast z tyłu zamontowano belkę skrętną z pierwszej generacji Octavii. Trzeba przyznać, że naszym południowym sąsiadom udało się stworzyć coś niepowtarzalnego. Auto, które nie tylko łączy cechy dwóch segmentów, ale wygląda bardzo oryginalnie.
Jak przystało na nowy segment, w Skodzie znalazło się dużo nowatorskich rozwiązań. Na uwagę zasługuje przede wszystkim drugi rząd siedzeń, zamontowanych niezależnie od siebie. Każdy z foteli można składać i, co ważniejsze, całkowicie zdemontować. Nie sprawia to większych problemów bo pojedyncze krzesło waży zaledwie 16 kg. Mankamentem okazuje się jednak mała szerokość siedzisk. Trzem dorosłym osobom w Roomsterze może być zbyt ciasno.

ZAPRASZAMY DO GALERII SKODY ROOMSTERZAPRASZAMY DO GALERII SKODY ROOMSTER

d4bs2vq

Silniki

Pięć osób na pokładzie i duża ładowność wymaga od silników sporej siły. Trudno więc zrozumieć dlaczego pod maską Skody można znaleźć zaledwie 64-konną jednostkę o pojemności 1,2 l. Ten mały silnik jest po prosu zbyt słaby.
Najmniejszy silnik pracujący w Nissanie 1,4 l/ 88 KM wydaje się być najbardziej optymalnym rozwiązaniem. Do testu wybraliśmy auta z najtańszymi silnikami wysokoprężnymi. W obu przypadkach niewielkie diesle wyposażono w turbosprężarki, co pozwala na zachowanie odpowiedniej sprawności w mieście. Gorzej jest na trasie, szczególnie na najwyższych biegach w obu autach wyraźnie brakuje mocy.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10711/nissan-note-2-b.jpeg',500,267) ) |
| --- | Pod maską Skody pracuje trzycylindrowe TDI o pojemności 1,4 l. Ten znany z innych modeli tej marki silnik, ostatnio został poddany modyfikacjom, tak, aby spełnił obowiązujące obecnie normy emisji spalin Euro IV. Największą jego zaletą jest długowieczność i bezawaryjna praca.
Do napędu Nota wykorzystano skonstruowany przez firmę Renault silnik dCi. Zaletami francuskiej jednostki jest niewielkie zapotrzebowanie na paliwo i cicha, kulturalna praca.

d4bs2vq

Wrażenia z jazdy

To, czego obawiałem się najbardziej jeżdżąc nową Skodą, szybko okazało się jej zaletą. Jest dużo wyższa od konkurenta i sprawiała wrażenie bardziej podatnej na boczne podmuchy wiatru. Pokonywanie kolein również budziło spore obawy. Tymczasem Roomster za sprawą 6- centymetrowej różnicy rozstawu kół przedniej i tylnej osi, zachowywał się bardzo stabilnie. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10711/skoda-roomster-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Czyżby projektanci zawieszenia wzięli pod uwagę stan naszych dróg? Wszystko wskazuje na to, że po nowej Octavii, Skoda przygotowała kolejny samochód znakomicie dostosowany do naszych realiów. Jedyne zastrzeżenia miałem do jednostki napędowej – jest nieco zbyt hałaśliwa.
Note, jak chwalą się jego konstruktorzy, powinien zapewnić dużo przyjemności z jazdy. Nissan lepiej radzi sobie z pokonywaniem zakrętów, układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny, a zawieszenie sztywniejsze niż w Skodzie. Trudniej mu jednak pokonywać większe nierówności na drodze, które znacznie obniżają komfort jazdy. Jednak osoby preferujące bardziej dynamiczny styl jazdy z pewnością powinny wybrać Nissana.

d4bs2vq

Podsumowanie

Japońskie auto posiada sporo miejsca na bagaż i dla pięciu pasażerów. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10711/nissan-note-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Oferuje także wiele przyjemności z jazdy. Nissan zaproponował auto o dużych wymiarach wewnętrznych i bardzo zgrabnej sylwetce.
Za to w Skodzie wszystko jest bardziej uniwersalne. Przed dłuższą podróżą możemy się pozbyć środkowego fotela i zyskać więcej swobody dla czterech osób. Możemy także zdecydować się na dodatkową opcję i przekształcić ten fotel w niewielki stolik. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10711/skoda-roomster-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Konstruktorom tego auta nie można odmówić pomysłowości. W tej chwili jest to jeden z najbardziej funkcjonalnych samochodów, o tak niewielkich rozmiarach.

d4bs2vq

ZAPRASZAMY DO GALREII NISSANA NOTEZAPRASZAMY DO GALREII NISSANA NOTE

Nissan Note Skoda Roomster
Przestronność wnętrza +
Poziom hałasu +
Hamulce Remis
Dynamika Remis
Zużycie paliwa Remis
Wyposażenie +
Cena Remis

Wybrane dane techniczne

| | Nissan Note | Skoda Roomster |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/diesel | 3/6/diesel |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1461 | 1422 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 68/4000 | 70/4000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 16,5 | 16,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 155 | 158 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 42 | 42 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 280/1332 | 450/1780 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 46 | 55 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto dm3/100 km) | 4,7/5,9 | 4,5/6,4 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 408,3/1691/155 | 420,5/168,4/160,7 |
| Rozstaw osi (cm) | 260 | 261,7 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 2/10 |
| Cena (zł) | 54 900 zł | 56 900 zł |

d4bs2vq

Wybrane wyposażenie seryjne

| | Nissan Note (Visia) | Skoda Roomster (Roomster) |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 4 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | - | 2500 zł |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | 1000 zł |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- | -/- |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | -/- | -/- |
| Klimatyzacja | 4090 zł | 4500 zł |
| Radioodtwarzacz CD | Łącznie za AC | 700 zł | S - standard

Autor: Bartłomiej Bałdyga

d4bs2vq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4bs2vq
Więcej tematów