Trwa ładowanie...

Nissan Micra kontra Toyota Yaris

Nissan Micra kontra Toyota Yaris
d2b2au9
d2b2au9

Małe samochody nie są już małe, a mistrzostwo w ich konstruowaniu osiągnęły firmy japońskie. Porównanie nowej Toyoty Yaris z Nissanem Micrą ma pokazać tendencje istniejące w projektowaniu.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9413/nissan-micra-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Nowy Yaris, wprowadzony na nasz rynek wiosną tego roku, spotkał się z dobrym przyjęciem ze strony nabywców, którzy w dalszym ciągu obdarzają zaufaniem produkty marki Toyota. Mniej widoczna Micra zaczyna być ponownie lansowana. Porównujemy Yarisa napędzanego silnikiem 1,3 l o mocy 87 KM z Micrą 1,2 l/80 KM, oba pojazdy w wersji 5-drzwiowej.

ZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTY YARISZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTY YARIS

d2b2au9

Cechy szczególne

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9413/toyota-yaris-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Chociaż design nadwozia jest inny, Micra i Yaris mają zbliżone proporcje, wymiary zewnętrzne i podobny rozstaw osi. Wspólną cechą tych aut jest przesuwana tylna kanapa, która zaczyna być znowu modna. W ten sposób z małego auta można zrobić duże i wygodnie posadzić na tylnej kanapie wysokie osoby. Gdy kanapę przesuniemy w drugie, skrajne położenie, z tyłu mogą podróżować co najwyżej małe dzieci. Odbywa się to kosztem objętości bagażnika, który w Nissanie ma objętość 235 – 370 l, a w Toyocie – 272 – 363 l. Przestronność wnętrza w obu autach jest zbliżona. Podobna jest też konstrukcja układu zawieszenia. Każdy z producentów wybrał najprostsze rozwiązanie, z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Zupełnie inaczej rozwiązano natomiast wnętrze. W Nissanie tablicę przyrządów umieszczono w tradycyjnym miejscu, przed kierownicą i zgodnie z aktualną modą nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Pokrętła regulacji wentylacji na konsoli centralnej są łatwe w obsłudze. W Yarisie powtórzono
koncepcję z modelu poprzedniej generacji i tablica przyrządów w postaci trójwymiarowego wyświetlacza umieszczona jest na środku, nad konsolą centralną.

Silniki

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9413/nissan-micra-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Japońskie jednostki napędowe wyróżniają się zadziwiająco małym zużyciem paliwa. Micra i Yaris w mieście zużywają do 8 l na 100 km. Silnik Nissana z pojemności 1,2 l osiąga moc 80 KM i jako ciekawostkę można podać, że nie jest to bynajmniej kres jego możliwości - na inne rynki produkuje się wersję z doładowaniem o mocy 110 KM. Silnik Yarisa z układem zmiennych faz rozrządu z pojemności 1,3 l osiąga 87 KM mocy. Obie jednostki napędowe osiągają maksymalny moment obrotowy przy stosunkowo wysokich obrotach, co odbija się negatywnie na poziomie hałasu we wnętrzu.

d2b2au9

Wrażenia z jazdy

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9413/toyota-yaris-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Ze względu na niewielkie wymiary oba pojazdy świetnie radzą sobie w mieście. Komfort jazdy jest nieco wyższy w Yarisie, który ma większe koła – 15 cali (Micra- 14 cali) i przez to lepiej radzi sobie z nierównościami drogi. Micra jest mniej stabilna w zakrętach, gdyż ma miękkie zawieszenie, a jej nadwozie – tendencje do przechylania się. Do prędkości 100 km/h nieco szybszym autem jest Yaris, za to na wyższych biegach lepszą dynamikę uzyskuje Micra. Zwraca uwagę precyzyjna zmiana biegów w obu pojazdach. Bardziej wydajny układ hamulcowy ma Toyota, która z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 40,1 m, o metr krótszej niż Micra.

d2b2au9

ZAPRASZAMY DO GALERII NISSANA MICRAZAPRASZAMY DO GALERII NISSANA MICRA

Podsumowanie

Wygląda nam to, że w konstrukcji małych samochodów japońskie stawia się na oszczędność w zużyciu paliwa, przesuwaną tylną kanapę i tradycyjnie rozwiązane zawieszenie. Pod względem przestronności wnętrza, zużycia paliwa czy nowoczesności rozwiązań konstrukcyjnych Nissan Micra i Toyota Yaris są autami o podobnych walorach. Jednak Micra kosztuje 40 500 zł, a Yaris o 6600 zł więcej (47 100 zł). Tak znaczna różnica ceny wynika z bogatszego wyposażenia Toyoty. Co gorsza, Yarisa z silnikiem 1,3 l nie można kupić taniej, a szkoda.

Nasza ocena *
*
(+ oznacza przewag? nad konkurentem
)

Nissan Micra Toyota Yaris
Przestronno?? wn?trza Remis
Silnik Remis
Poziom ha?asu b.d.
Hamulce +
Dynamika Remis
Zu?ycie paliwa Remis
Nowoczesno?? konstrukcji Remis
Wyposa?enie standardowe +
Cena +

Wybrane dane techniczne:

| | Nissan Micra | Toyota Yaris |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindr?w/zawor?w/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemno?? skokowa (cm3 ) | 1240 | 1296 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 80/5600 | 87/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 121/4000 | 121/4200 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 13,9 | 11,5 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,5 | 13,4 |
| Pr?dko?? maksymalna (km/h) | 167 | 170 |
| G?o?no?? (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 71 | b.d. |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 41,1 | 40,1 |
| Pojemno?? baga?nika (dm3 ) | 235 – 370 | 272 - 363 |
| Pojemno?? zbiornika paliwa (dm3 ) | 46 | 45 |
| Zu?ycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,1/7,4 | 5,3/7,2 |
| D?ugo?? x szeroko?? x wysoko?? (cm) | 372 x 166 x 154 | 375 x 170 x 153 |
| Rozstaw osi (cm) | 243 | 246 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 3/12 |
| Cena wersji 5-drzwiowej (z?) | 40 500 | 47 100 | * - pomiar wg ADAC

d2b2au9

Wyposa?enie seryjne:

| | Nissan Micra Visia+ | Toyota Yaris Luna |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 4 |
| Uk?ad ABS | S | S |
| Wspomaganie uk?adu kierowniczego | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie | S | S |
| Elektrycznie sterowane lusterka | - | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Uk?ad wspomagania nag?ego hamowania | S | S |
| Regulowana kolumna kierownicy | S | S |
| Radio CD/Komputer pok?adowy | - | S/S | s - wyposa?enie seryjne

Autor: Ryszard Polit

d2b2au9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2b2au9
Więcej tematów