Mercedes S 63 AMG: atletyczna limuzyna
Najnowsza premiera Mercedesa Klasy S mia艂a miejsce zaledwie kilka miesi臋cy temu. Nie zd膮偶yli艣my przyzwyczai膰 si臋 do najnowszej generacji, a niemiecki koncern ju偶 wprowadza na rynek najmocniejsz膮 wersj臋 oznaczon膮 jak偶e wymownym emblematem AMG. Od poprzednika jest l偶ejsza o 100 kilogram贸w, mo偶e wyst臋powa膰 z nap臋dem na cztery ko艂a oraz kr贸tkim lub d艂ugim rozstawem osi. 585 koni mechanicznych pozwala 艣ciga膰 si臋 z motocyklowymi kurierami. Ciekawe, czy zobaczymy to auto w kolejnej cz臋艣ci filmu "Transporter".
Jako jedni z pierwszych w Polsce i przed oficjaln膮 premier膮 europejsk膮, mogli艣my z bliska przyjrze膰 si臋 tej wytwornej limuzynie i pozna膰 jej w艂a艣ciwo艣ci jezdne. Pierwszy rzut oka mo偶e sugerowa膰 podobie艅stwo do bry艂y Maybacha. Stosunkowo dynamicznie 艣ci臋ta linia dachu w tylnej cz臋艣ci mo偶e te偶 nasuwa膰 na my艣l dynamicznie narysowane nadwozia coupe. Nic w tym dziwnego, bo poza klasyczn膮 dla Klasy S elegancj膮, pojawi艂o si臋 tak偶e kilka atrakcyjnych detali. W dyskretnie nadmuchanych nadkolach zmieszczono 20-calowe obr臋cze ze stop贸w lekkich wraz z niskoprofilowymi oponami, w tylnej cz臋艣ci najmocniejsz膮 w historii wersj臋 podkre艣lono czterema ko艅c贸wkami uk艂adu wydechowego, natomiast z przodu zamontowano zmodernizowany zderzak, bardziej odpowiedni dla V8 z turbodo艂adowaniem. Reszta stanowi uciele艣nienie stylu zarezerwowanego dla przedstawicieli segmentu premium. 艁agodne linie karoserii podkre艣lone przez chromowane elementy i LED-owe o艣wietlenie uchodz膮ce za znak rozpoznawczy danego modelu.
Wewn膮trz flagowego modelu Mercedesa odnajdziemy ju偶 znacznie mniej sportowych wyr贸偶nik贸w. Wersja z d艂u偶szym rozstawem osi (dost臋pny tylko z kierownic膮 po prawej stronie) emanuje najwy偶szym poziomem komfortu w ka偶dym calu. Po otworzeniu masywnych drzwi, ujrzymy obszerne fotele oferuj膮ce u偶ytkownikom wszechstronn膮 regulacj臋 elektryczn膮 z masa偶em i bocznym podparciem regulowanym dynamicznie w zakr臋tach. Im cia艣niej wchodzimy w 艂uk, tym pneumatyka agresywniej pompuje boczn膮 cz臋艣膰 oparcia. R贸wnie dobrze poczuj膮 si臋 osoby zajmuj膮ce miejsce z ty艂u. To propozycja dla os贸b 偶膮dnych wygody niezale偶nie od pory dnia, nocy i zm臋czenia. W standardzie dostaniemy trzyosobow膮 kanap臋, ale w opcji pozostaje jeszcze odmiana przewidziana dla dw贸ch os贸b z mo偶liwo艣ci膮 ustawienia fotela w pozycji le偶膮cej. W贸wczas podr贸偶 b臋dzie przyjemniejsza, ni偶 w klasie biznes w samolocie.
Efektu dope艂nia r贸wnie偶 opcjonalny system audio Burmester z 24 g艂o艣nikami na pok艂adzie. D藕wi臋k rozchodz膮cy si臋 po kabinie mieli艣my ju偶 okazj臋 pozna膰 na prezentacji statycznej w kwietniu tego roku. Dobrej jako艣ci nagranie potrafi stworzy膰 klimat por贸wnywalny z koncertem w filharmonii wiede艅skiej. Na uwag臋 zas艂uguje tak偶e mnogo艣膰 dodatk贸w czyni膮cych ka偶dy egzemplarz innym od pozosta艂ych. W zale偶no艣ci od preferencji klienta, warto艣膰 danego samochodu mo偶e zawiera膰 si臋 w przedziale 670 - 970 tysi臋cy z艂otych.
Doposa偶enie pojazdu o warto艣ci podstawowej konfiguracji Audi S5 zajmie dos艂ownie chwil臋. Wystarczy zaznaczy膰 kilkana艣cie opcji w konfiguratorze. Najnowsze zdobycze techniczne stanowi膮 o przewadze, jaka cechuje Klas臋 S. Dwa ciek艂okrystaliczne wy艣wietlacze steruj膮 ca艂ym zestawem multimedialnym i szeregiem dodatk贸w podnosz膮cych bierne i aktywne bezpiecze艅stwo modelu. C贸偶, to w ko艅cu auto skierowane do najbardziej wymagaj膮cych nabywc贸w. Pojemno艣ci baga偶nika, schowk贸w pok艂adowych i codziennej funkcjonalno艣ci schodz膮 na dalszy plan przy takiej ilo艣ci gad偶et贸w. Nauka ich obs艂ugi mo偶e potrwa膰 dobrych kilka dni.
Najwa偶niejszym aspektem ka偶dego AMG jest serce. Silnik umieszczony pod mask膮 sportowej wersji Mercedesa sk艂adany jest przez jednego pracownika niemieckich zak艂ad贸w i sygnowany jego nazwiskiem. W razie reklamacji, wiemy kogo obarczy膰 win膮 za niedok艂adno艣膰. Trudno jednak o tak膮, bo decyduj膮c si臋 na specyfikacj臋 AMG, otrzymujemy w standardzie mechanik臋 z najwy偶szej p贸艂ki. W opisywanym przypadku mamy do czynienia z podw贸jnie do艂adowanym motorem benzynowym dysponuj膮cym o艣mioma cylindrami. 5,5-litrowa jednostka generuje 585 koni mechanicznych i a偶 900 Nm momentu obrotowego. Tak wy艣rubowane parametry sprawiaj膮, 偶e auto mo偶e z powodzeniem rywalizowa膰 na skrzy偶owaniach z turystycznymi motocyklami w sprincie na kilkaset metr贸w. Ponadto, spe艂nia normy emisji spalin Euro 6, kt贸re wejd膮 w 偶ycie dopiero w 2015.
Niemieck膮 limuzyn臋 mo偶na kupi膰 w odmianie z nap臋dem na jedn膮 lub dwie osie. Gor膮co polecamy drugi wariant, gdzie 4Matic przekazuje moment na przednie i tylne ko艂a w stosunku 33 do 67 procent. Ca艂o艣膰 wsp贸艂pracuje z automatyczn膮 skrzyni膮 AMG Speedshift MCT funkcjonuj膮cej w trzech trybach: Controlled Efficiency, Sport oraz Manual. Chc膮c uzyska膰 odpowiedni膮 charakterystyk臋 akustyczn膮, in偶ynierowie opracowali dedykowany do tego modelu uk艂ad wydechowy generuj膮cy brzmienie zale偶ne od preferencji u偶ytkownika. Najlepiej oczywi艣cie "mruczy" po prze艂膮czeniu w tryb Sport. W贸wczas z czterech trapezoidalnych ko艅c贸wek systemu wydechowego dobywaj膮 si臋 i艣cie basowe d藕wi臋ki informuj膮ce wszem i wobec o potencjale drzemi膮cym pod mask膮. Klient do wyboru otrzyma艂 r贸wnie偶 dwa rodzaje zawieszenia. Pierwsze, pneumatyczne, znane jest z innych modeli koncernu ze Stuttgartu. Tylnonap臋dowe odmiany korzystaj膮 z innowacyjnego rozwi膮zania nazwanego Magic Body Control. Stereoskopowa kamera rozpoznaje stan nawierzchni i automatycznie
dopasowuje charakterystyk臋 t艂umienia do stylu jazdy i aktualnej sytuacji drogowej.
A jak to wszystko si臋 ma w praktyce? S 63 AMG oferuje u偶ytkownikowi 艣wietn膮 艂膮czno艣膰 z po艂o偶eniem k贸艂, przyczepno艣膰 niemal w ka偶dych warunkach i ogromny zapas mocy katapultuj膮cy auto do 100 km/h w 4 sekundy. Pr臋dko艣膰 maksymaln膮 ograniczono do 250 km/h, ale za dop艂at膮 rz臋du kilkunastu tysi臋cy z艂otych, mo偶emy podwy偶szy膰 t臋 granic臋. Poza rasowym brzmieniem i 艣wietn膮 dynamik膮, samoch贸d potrafi te偶 by膰 niezwykle komfortowy i dowie藕膰 nas do wyznaczonego celu bez oznak zm臋czenia i b贸lu kr臋gos艂upa. Zu偶ycie paliwa staje si臋 bardzo czu艂e na operowanie praw膮 nog膮. Dociskaj膮c peda艂 akceleratora do ko艅ca, z 艂atwo艣ci膮 osi膮gniemy wyniki zbli偶one do 30 litr贸w. Spokojna podr贸偶 po ekspresowych drogach zaowocuje zapotrzebowaniem na wysokooktanow膮 benzyn臋 na poziomie 12 litr贸w.
Chc膮c wej艣膰 w posiadanie auta z rodziny AMG musimy liczy膰 si臋 z powa偶nym nadszarpni臋ciem domowego bud偶etu. Podstawowa wersja zosta艂a wyceniona na 679 tysi臋cy z艂otych. Wystarczy jednak zatraci膰 si臋 na chwil臋 w konfiguratorze, aby ko艅cowa faktura opiewa艂a na kwot臋 przekraczaj膮c膮 800 tysi臋cy. Klasa S jak na razie nie ma konkurencji. Na targach we Frankfurcie pokazano najnowsze wcielenie Audi A8, kt贸rego usportowiona odmiana S pojawi si臋 zapewne dopiero za kilka miesi臋cy. Flagowy Mercedes to propozycja dla klient贸w ceni膮cych sobie najwy偶szy poziom komfortu z zadziornym charakterem nie rzucaj膮cym si臋 w oczy nachaln膮 stylizacj膮. Auto w najbli偶szych tygodniach powinno fizycznie pojawi膰 si臋 w polskich salonach.
Piotr Mokwi艅ski/ll/moto.wp.pl