Trwa ładowanie...

Mazda2: Japonka z zacięciem sportowym

Mazda2: Japonka z zacięciem sportowymŹródło: WP.PL
d2hvblg
d2hvblg

<a href="https://moto.wp.pl/mazda-6062003100652161c">Mazda</a> w ostatnich kilku latach notuje wyraźny wzrost w rankingach sprzedaży na Starym Kontynencie. Również Polscy klienci doceniają jej zalety, coraz częściej wybierając właśnie jej produkty. Jednym z bardziej popularnych modeli jest najmniejsza w ofercie "dwójka", której postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Jako zwycięzca prestiżowego konkursu na Światowy Samochód Roku w edycji sprzed dwóch lat, powinna nas zachwycić solidnością, praktycznością i przy okazji lwim pazurem z uwagi na dopisek Sport w nazwie. I w rzeczywistości, pierwszy kontakt z niewielką Japonką, jest bardzo pozytywny.

Jej nadwozie z pewnością wyróżnia się wśród innych konkurentów kształtem, obfitującym w liczne krągłości i łagodnie poprowadzone linie. W przypadku najmocniejszej wersji, karoseria otrzymała dodatkowo spojlery boczne, nieco przeprojektowany przedni zderzak, tylny spojler dachowy, oraz halogenowe, projektorowe reflektory. Tych kilka nieśmiałych akcentów, pozwoliło nabrać Mazdzie bardziej wyrazistego stylu.

<a href="http://moto.wp.pl/mazda2-sport-6062073682715777g">TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MAZDY2</a>

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Wewnątrz konstruktorzy postarali się o bardziej zachowawczy wyraz. Dominujące ciemne kolory nie nastrajają zbyt pozytywnie, ale dzięki licznym pokrętłom i elementom o kulistej formie, osiągnięto zadowalającą spójność z designem zewnętrznym. Plastiki, których użyto do wykończenia centrum sterowania są zdecydowanie zbyt twarde, ale za to solidnie spasowane i nie powinny nawet po kilku latach, wydobywać z siebie nieprzyjemnych dla ucha odgłosów.

d2hvblg

Szkoda tylko, że projektantom zabrakło pomysłu na sportowe detale. Niestety ilość, a także forma schowków mieszczących codzienne drobiazgi, powinna ulec poprawie przy okazji najbliższego liftingu. Ten od strony pasażera podzielono na pół, przez co schowanie większych przedmiotów będzie niemożliwe, a część otwarta skryje jedynie zeszyt lub w dosłownym tego słowa znaczeniu drobiazgi.

Na szczęście o wiele korzystniej przedstawia się sytuacja wygospodarowanej przestrzeni dla pasażerów. Zwłaszcza Ci podróżujący na wygodnych przednich fotelach, nie powinni narzekać. Tutaj nawet wysocy i dobrze zbudowani koszykarze nie będą stykać się łokciami. Kanapa może nie rozpieszcza, ale dwie osoby w dłuższej trasie też wytrzymają bez obawy o dokuczliwy ból kręgosłupa. Za ich plecami pozostawiono 250 litrów na mniejsze weekendowe bagaże. Ustawność i regularność powierzchni bagażnika, na pewno ułatwi załadunek i bezproblemowe rozmieszczenie walizek.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Pod maską testowanego egzemplarza znalazła się jednostka napędowa, generująca 103 KM i 137 Nm momentu obrotowego. Przy masie własnej pojazdu nie przekraczającej 1000 kg, te parametry zapewniają "dwójce" dosyć dobre osiągi. Może i nie są one tak porywające, jak byśmy oczekiwali po dopisku Sport w nazwie, ale 10,4 sekundy potrzebne do uzyskania 100 km/h i 188 km/h prędkości maksymalnej, powinny w zupełności wystarczyć w sprawnej, codziennej jeździe miejskiej.

d2hvblg

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MAZDY2 * Moc jest rozwijana harmonijnie, a silnikowi nie brakuje elastyczności. Dopiero przy większej ilości pasażerów na pokładzie, możemy odczuwać lekki deficyt koni mechanicznych. Niemniej przy umiarkowanym obciążeniu, Mazda nie wykazuje oznak zadyszki. Chociaż w terenie niezabudowanym, gdy jesteśmy zmuszeni wyprzedzić ciężarówkę, redukcja biegu okaże się konieczna.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Gwałtowne używanie pedału gazu wpłynie też istotnie na wskazania komputera pokładowego obejmujące średnie spalanie. W trasie, przy żywiołowej jeździe, wartości na poziomie 7 litrów stanowią normę, natomiast miejska eksploatacja obfitująca w częste wyścigi od świateł do świateł, zwiększy powyższy wynik o 1-2 "oczka". Oczywiście przy zachowaniu wszelkich zasad ekonomicznej szkoły jazdy, można z powodzeniem osiągnąć znacznie niższe spalanie, ale kto kupuje takie auto dla eco-driving'u?

d2hvblg

Ponadto zestrojenie zawieszenia będące świetnym kompromisem między odpowiednią sztywnością a satysfakcjonującym komfortem, nie ułatwia zadania. Klasyczny układ wykorzystujący kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną wraz z wahaczami wleczonymi z tyłu, sprawdza się nad wyraz dobrze. Zapewnia bardzo stabilne prowadzenie nawet w ostrzejszych łukach i świetnie radzi sobie z licznymi nierównościami pokrywającymi polskie drogi.

Chcąc zweryfikować możliwości drzemiące w układzie jezdnym tej małej Japonki, nie musimy się o nic obawiać. Konstrukcja należy do wyjątkowo przewidywalnych, a ryzykowne manewry, w razie czego zostaną wspomożone przez szybko reagujący system dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy DSC. Szkoda, że w ofercie nie ma wyczynowej odmiany MPS, bo jej niewykorzystany potencjał bez trudu przeniesie znacznie więcej koni mechanicznych na asfalt.

<a href="http://moto.wp.pl/mazda2-sport-6062073682715777g">TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MAZDY2</a>

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Niestety radość płynąca z jazdy "dwójką" musi kosztować. Producent życzy sobie za wersję Sport aż 59 900 złotych, co dla wielu może okazać się kwotą zaporową. Na szczęście w kwestii wyposażenia standardowego, nie możemy Japonce nic zarzucić.

d2hvblg

Najwyższa specyfikacja zapewni podróżującym dostęp do automatycznej, choć jednostrefowej klimatyzacji, komputera pokładowego, przyzwoitego systemu audio z możliwością odczytu MP3, a także elektrycznej kontroli nad czterema szybami, czy tempomatu. Modny styl jak widać na załączonym obrazku, zawsze będzie w cenie i chcąc się wyróżnić, powinniśmy być przygotowani na większy wydatek.

Piotr Mokwiński

"Mazda 2 Sport" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "benzyna, R4"
Pojemność silnika cm3 "1498"
Moc KM / przy obr./min "103/6 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "137/4 000"
Skrzynia biegów "manualna, 5-stopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "188"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10,4"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,6/4,7/5,7"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8,2/6,5/7,3"
Pojemność bagażnika min./max. / l "250/787"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "3 885/1 695/1 475"
Cena wersji podstawowej w zł "59 900"
Cena testowanego modelu w zł "59 900"
Plusy null
Minusy null
d2hvblg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2hvblg
Więcej tematów