Trwa ładowanie...
26-07-2013 17:05

Lexus RX 450h F Sport: modny luksus

Lexus RX 450h F Sport: modny luksusŹródło: Marek Wieliński
d2svtxv
d2svtxv

Luksus to już od dawna nie tylko klasyczne limuzyny. Dzisiaj każda marka premium musi mieć w swojej ofercie SUV-a. Samochody tego typu cieszą się ogromną popularnością, gdyż wyglądają na jeszcze większe niż są w rzeczywistości, a przy tym potrafią zapewnić komfort na poziomie limuzyny. Swojego silnego przedstawiciela w tej klasie ma również Lexus.

Samochody wyższej klasy powinny spełniać dwa zadania. Najważniejsze, aby były komfortowe i luksusowe, jednak oprócz tego muszą pełnić rolę reprezentacyjną. Właśnie to jest motorem napędowym sukcesu SUV-ów segmentu premium. Samą swoją wielkością auta pokroju Lexusa RX potwierdzają status właściciela. Choć SUV-om brakuje klasy typowych limuzyn, to od strony luksusu oferują tyle samo, a są autami bardziej uniwersalnymi, które sprawdzą się również jako samochody rodzinne. Nic zatem dziwnego, że bogatsi klienci wybierają je w miejsce mniej uniwersalnych limuzyn.

Japoński SUV w 2012 roku przeszedł lifting polegający przede wszystkim na zmianie przodu auta, tak aby upodobnić je do pozostałych modeli Lexusa. Modyfikacja ta wyszła RX-owi na duży plus. Samochód zyskał sporo charakteru i wygląda teraz dużo bardziej agresywnie – szczególnie w testowanej odmianie F Sport. Tak jak przód zmienił się nie do poznania, tak reszta nadwozia pozostała w starej formie. Japończycy wiedzą, że aby konkurować z uznanymi niemieckimi markami muszą zaoferować coś więcej nie tylko w dziedzinie jakości, ale też wyglądu. Odmłodzony RX to duży krok w dobrym kierunku.

Wnętrze Lexusa RX wita bogatym wyposażeniem znanym z pozostałych modeli japońskiej marki. Jest jednak jedna znacząca różnica. Konsola środkowa przypomina o rodowodzie tego SUV-a. Szary plastik i głęboko schowany ekran bardziej pasowałyby do tańszej Toyoty i kontrastują z luksusowym charakterem Lexusa. Również trudno nazwać wnętrze klasycznym, jak to ma miejsce w przypadku sedanów japońskiej marki premium. Z drugiej jednak strony warto pamiętać, że SUV-y wybierają osoby, chcące zerwać z nudą i trochę ekstrawagancji im nie przeszkadza.

d2svtxv

Jakość wykonania to wizytówka Lexusa, cecha, dzięki której japońskie samochody zdobyły swój status. Nie inaczej jest w przypadku modelu RX. Wszystko musi być idealne. Inżynierowie zadbali nawet o takie szczegóły jak pozytywne wrażenie podczas otwierania schowka na okulary. Wszystkie elementy są świetnie spasowane, dzięki czemu samochód prezentuje się solidnie i robi pozytywne wrażenie podczas użytkowania. Na słowa pochwały zasługuje również ergonomia. Obsługa wszystkich podstawowych funkcji samochodu nie sprawia żadnych problemów. Mała liczba przycisków oraz intuicyjny komputer pokładowy zapewniają wygodne korzystanie z opcji jakie oferuje Lexus.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Skoro klasa premium, to musi być komfortowo i to na wszystkich płaszczyznach. Wygodne fotele z elektrycznym sterowaniem, pamięcią i skórzaną tapicerką zapewniają, aby nawet dłuższe wyprawy nie były męczące. W połączeniu ze skuteczną pracą zawieszenia Lexusowi udało się osiągnąć sukces w tej dziedzinie. Kilkaset kilometrów za kierownicą mija niezauważone, a po opuszczeniu auta kierowca nie narzeka na zmęczenie. SUV-y często wykorzystywane są do długich podróży, często z rodziną, i w takiej sytuacji RX sprawdza się bardzo dobrze.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Duża liczba pokonywanych kilometrów oznacza, że najlepiej, jeśli samochód będzie oszczędny. Dla kierowców, którzy nie lubią częstych wizyt na stacjach Lexus oferuje napęd hybrydowy w wersji oznaczonej 450h. Jednostka spalinowa w tym modelu to niewysilony silnik V6 o pojemności 3,5 l, który dostarcza 249 KM i 317 Nm. Jednak łączna moc całego układu to 299 KM. W przypadku ważącego 2110 kg hybrydowego RX-a nie jest to dużo, ale pozwala na w miarę komfortowe wyprzedzanie. Pierwsza „setka” na liczniku pojawia się po 8,2 s, a samochód rozpędza się do 180 km/h.

d2svtxv

Napęd trafia na wszystkie koła za pośrednictwem bezstopniowej przekładni automatycznej. Skrzynia CVT przy napędzie hybrydowym sprawdza się zdecydowanie lepiej niż w przypadku tradycyjnego silnika spalinowego. Taki układ napędowy pozwala na szybką zmianę przyzwyczajeń tak, aby ograniczyć zużycie paliwa. System dwóch silników nie ma też w takim przypadku dużego opóźnienia w momencie, gdy kierowca mocniej wciśnie pedał przyspieszenia.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Lexus RX 450h cechuje się bardziej komfortową charakterystyką. Mimo to zawieszenie zapewnia dobre, jak na samochód tej klasy, właściwości jezdne. Japoński SUV nie jest może liderem tego segmentu, ale na pewno nie ma się czego wstydzić. O odpowiednie wyczucie samochodu dba też układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganie. Zastosowane w testowanym modelu opony 235/55R19 zapewniają dobrą przyczepność i prezencję felg bez potrzeby rezygnowania z komfortu. Nieco gorsze wizualnie, ale jeszcze bardziej praktyczne jest seryjne ogumienie (235/60R18).

d2svtxv

Japoński SUV dostępny jest też wersji z tym samym silnikiem spalinowym o nieco większej mocy (277 KM), ale bez jednostki elektrycznej. Model oznaczony RX 350 aktualnie sprzedawany jest w promocyjnej cenie od 226 500 zł. Nieco mniejszy rabat udzielany jest na hybrydę - promocyjna cena to 258 700 zł (19 000 zł taniej). Testowany egzemplarz w wersji F Sport to już wydatek 363 900 zł. Za tę cenę oprócz zmienionego pasa przedniego klient otrzymuje bogate wyposażenie. Wśród którego znalazł się między innymi projektor HUD, GPS, kamera cofania, skórzana tapicerka i elektryczne fotele z pamięcią.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Duzy japoński SUV to alternatywa dla klasycznej limuzyny. Lexus RX 450h spełnia wszystkie wymagania jakie stawia się autom tego typu. Ma odpowiednią prezencję i przestronne wnętrze, a przy tym hybrydowy napęd zapewnia stosunkowo nieduże spalanie (średnio ok. 10 l/100 km). Ze wzorową jakością wykonania niestety kontrastuje szary plastik użyty we wnętrzu. Mimo to Lexus RX 450h, to ciekawa alternatywa dla znudzonych niemieckimi SUV-ami.

d2svtxv

Szymon Jasina, moto.wp.pl

"Lexus RX 450h F Sport" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "V6, benzynowy i elektryczny"
Pojemność silnika cm3 "3456"
Moc KM / przy obr./min "299 / 6000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "317 / 4800"
Skrzynia biegów "automatyczna, bezstopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "180"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,2"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,5 / 6,0 / 6,3"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "10,2 / 9,0 / 9,7"
Pojemność bagażnika min./max. / l "496 / b.d."
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4770 / 1885 / 1685"
Cena wersji podstawowej w zł "(w promocji) 226 500"
Cena testowanego modelu w zł "363 900"
Plusy null
Minusy null
d2svtxv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2svtxv
Więcej tematów