Trwa ładowanie...

Kultowy rekin - BMW 3.0 CS

Kultowy rekin - BMW 3.0 CSŹródło: WP.PL, fot: Tomek Bednarz
d2ym7ni
d2ym7ni

Wyjątkowej urody nadwozie modelu E9 powstało w latach 60. i to wcale nie we włoskich, słynnych biurach stylistycznych jak Pininfarina, Touring, Ghia czy Bertone. To charakterystyczne i ponadczasowe dzieło niemieckich stylistów – kultowy rekin BMW.

Zobacz jedno z najwspanialszych BMW w historii

(fot. Tomasz Bednarz)
Źródło: (fot. Tomasz Bednarz)

Pierwsze BMW CS serii E9 pojawiło się jesienią 1968 roku na Międzynarodowym Paryskim Salonie Samochodowym gdzie wzbudziło ogromne zainteresowanie. Auto „wpadło w oko” publiczności i trudno się temu dziwić. To z pewnością jedno z najbardziej urodziwych coupe w historii motoryzacji.

d2ym7ni

Początkowo produkowano model 2800CS z silnikiem o mocy 170 KM zasilany dwoma gaźnikami Zenith. Auto wyróżniało się znakomitymi osiągami, co w połączeniu z ciekawą, dynamiczną stylistyką nadwozia czyniło go obiektem pożądania wielu fanów motoryzacji, a zwłaszcza młodych niemieckich biznesmenów. Ponieważ budowany był równolegle z nową serią reprezentacyjnych limuzyn - flagowymi E3 (protoplastami serii 7), posiadał podobne do nich rozwiązania mechaniczne i zbliżoną stylistykę przodu. Był to czas, kiedy rodziły się legendarne „rekiny ze stajni BMW”.

Nadwozia nowego coupe budowano w zakładach Karmanna w Osnabruck. Końcowy montaż, w tym instalacja silnika, miał miejsce w Dingolfing, w nowej fabryce BMW kupionej od producenta samochodów Hansa Glasa. 2800 CS posiadał z przodu hamulce tarczowe a z tyłu bębnowe. Standardowo montowano ręczną, 4-biegową skrzynię. Za 3-biegowy automat oraz wspomaganie kierownicy trzeba było dopłacić. W latach 1969 -1971 wyprodukowano 9399 egzemplarzy tej wersji.

W 1971 roku wprowadzono do produkcji model z silnikiem o pojemności 3 litrów, nadal zasilany gaźnikami Zenith, o mocy 180 KM. W aucie tym zastosowano już standardowo hamulce tarczowe także na tylnej osi, powstały 11063 egzemplarze tej wersji. W sprzedaży pojawiła się także wersja CSi, w której gaźniki zastąpiono nowoczesnym wtryskiem paliwa Bosch D-Jetronic. Wersja ta rozwijała moc nieco ponad 200 KM, ważyła około 1400 kg, a jej prędkość maksymalna przekraczała 220 km/h. Wersja z wtryskiem była dostępna tylko z manualną skrzynią biegów, automat instalowano tylko do wersji gaźnikowej. W sumie powstały 8142 sztuki wersji 3.0 CSi.

(fot. Tomasz Bednarz)
Źródło: (fot. Tomasz Bednarz)

Z powodu kryzysu paliwowego w pierwszej połowie lat 70., wypuszczono na rynek "ekonomiczną" wersję o pojemności silnika zmniejszonej do 2.5 litra - 2.5CS, który rozwijał 150 KM. Jednak wersja ta nie cieszyła się dużym powodzeniem - wyprodukowano zaledwie 844 sztuki. Po prostu użytkownicy modelu E9 nie zwracali uwagi na kryzys i stać ich było na bardziej paliwożerne, mocniejsze wersje, dające więcej przyjemności z jazdy.

d2ym7ni

Najbardziej poszukiwany przez kolekcjonerów jest model 3.0 CSL (Leicht - lekki), wprowadzony do sprzedaży w celu homologacji części używanych w wersji wyścigowej. Wersja CSL była lżejsza od pierwowzoru o około 180 kg, uzyskano to głównie dzięki wykonaniu z aluminium drzwi, maski i pokrywy bagażnika. Początkowo CSL posiadał standardowy, gaźnikowy silnik 3-litrowy. Z czasem silnik poddano modyfikacjom, zwiększając jego pojemność do 3003 cm3 i stosując wtrysk paliwa, moc wzrosła do 204 KM.

(fot. Tomasz Bednarz)
Źródło: (fot. Tomasz Bednarz)

W 1972 roku powołany został wydział sportu BMW, w którym rozwijano wersje wyścigowe modelu E9, kładąc duży nacisk na aerodynamikę. Tak powstał kosmiczny CSL, zwany "Batmobilem". W wersji tej w miejsce przedniego zderzaka zainstalowano potężny spojler, dodano na dachu tzw. kierownicę strug powietrza i zamontowano na bagażniku ogromny tylny spojler. Silnik ponownie powiększono, tym razem do pojemności 3153 cm3. Wersja drogowa tego modelu miała 210 KM, a odmiana wyścigowa przygotowana fabrycznie dysponowała mocą nawet 477 KM! Wersja CSL "Batmobil" szybko stała się niepokonana w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych (MEST), odbierając pozycję lidera Fordowi Capri. Łącznie wyprodukowano 1039 sztuk wersji CSL.

d2ym7ni

Drogowa wersja modelu E9 produkowana była do 1975 roku, kiedy to zastąpiło ją nowe coupe – pierwsza seria 6. Wersje wyścigowe nieprzerwanie królowały na torach aż do 1979 roku, wygrywając sześciokrotnie MEST w latach 1973 i 1975 - 1979.

Łącznie w latach 1968 - 1975 wyprodukowano nieco ponad 30 tys. egzemplarzy tego znakomitego auta. Był to bardzo ważny samochód w historii motoryzacji, a BMW dzięki niemu zyskało uznanie jako producent samochodów o sportowym charakterze, charakterystycznej linii nadwozia i znakomitych właściwościach jezdnych.

Na temat stylistyki współczesnych BMW zdania są podzielone. Przeważają jednak opinie negatywne. Może projektanci tej uznanej bawarskiej firmy częściej powinni odwiedzać własne muzeum, by tworzyć auta bardziej nawiązujące stylem do „legendarnych rekinów” z lat 70 i 80?

Tomek Bednarz

d2ym7ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2ym7ni
Więcej tematów