Kiedy można legalnie zawracać na skrzyżowaniach

Zawracanie na skrzyżowaniach jest dla kierowców nie lada problemem. Sytuacja jest oczywista, kiedy mamy skrzyżowanie z klasycznym oznakowaniem, jednak w przypadku sygnalizacji świetlnej wielu kierowców nie wie, kiedy można zawracać, a kiedy to jest nielegalne.

Awaria sygnalizacji świetlnej spowodowała spore utrudnienia w ruchu, powstał spory korek.
Źródło zdjęć: © PAP | Paweł Jaskółka

Na początku warto przypomnieć, gdzie zawracanie jest zabronione. Chodzi o mosty, wiadukty i tunele, ale też autostrady, ekspresówki i miejsca, gdzie manewr wymaga przekroczenia lub najechania na linię ciągłą. Oczywiście na drogach jednokierunkowych i tam, gdzie ustawiono znak „Zakaz zawracania” lub „Zakaz skrętu w lewo” również jest to zabronione. Dodatkowo trzeba wiedzieć, że zakaz skrętu w lewo przestaje obowiązywać po najbliższym skrzyżowaniu dróg.

Gdzie można zawracać?

Pomijając wszystkie miejsca wymienione powyżej, warunkiem do legalnego zawracania jest też to, żeby nie spowodować żadnego zagrożenia w ruchu i nie zmusić innych uczestników do zmiany prędkości czy wręcz zahamowania.

W przypadku, gdy przed skrzyżowaniem ustawiona jest tablica pokazująca pasy ruchu i strzałki wskazujące kierunki i jedna lub więcej strzałek jest skierowana w lewo, zawracać możemy na lewym skrajnym pasie tego skrzyżowania. Miejsca legalnego zawracania pokazują też znaki poziome, czyli strzałki wymalowane na pasach ruchu.

Najwięcej kontrowersji wzbudzają światła

W tej kwestii wyróżnić możemy trzy sytuacje:

- kiedy sygnalizator składa się z trzech podstawowych świateł (od góry czerwony, żółty i zielony) bez żadnych strzałek,

- gdy na zielonym świetle jest narysowana strzałka,

- oraz kiedy obok standardowych świateł mamy dodatkową strzałkę kierunkową.

Pierwszy rodzaj sygnalizatora pozwala na zawracanie na skrzyżowaniu, chyba że wcześniej postawiono znak zakazu zawracania. W sytuacji drugiego z wymienionych sygnalizatorów możemy skręcić w lewo, jednak nie można legalnie tam zawracać. Gdy natomiast zielona strzałka zamontowana jest oddzielnie od pozostałych świateł i działa razem ze światłem czerwonym, to pozwala ona na skręcenie w lewo i zawrócenie ze skrajnego lewego pasa, pod warunkiem, że wcześniej zatrzymamy się przed skrzyżowaniem i ustąpimy pierwszeństwa wszystkim użytkownikom drogi.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy