Trwa ładowanie...
17-04-2013 10:56

Audi A3 2.0 TDI Ambition: znajdź 10 różnic

Audi A3 2.0 TDI Ambition: znajdź 10 różnicŹródło: Marek Wieliński
d4mlexl
d4mlexl

Jest jednym z najchętniej kupowanych samochodów tej marki. Oferowany od ubiegłego roku model Audi A3 trzeciej generacji to idealny przykład niemieckiego pragmatyzmu. Skoro poprzedni samochód tak się podobał, nabywców znalazło 1,8 mln egzemplarzy i stanowi aż 20 proc. całej sprzedaży koncernu, po co zmieniać coś w kolejnym modelu? Dlatego, przeciętny zjadacz chleba nie będzie w stanie odróżnić najnowszego Audi A3 od poprzedniego modelu. Na pierwszy rzut oka nic się nie zmieniło. To jednak tylko pozory. Owszem, wygląd zewnętrzny poddano bardzo dyskretnym korektom, w istocie jednak zmieniło się prawie wszystko. Najbardziej to, czego od razu nie widać.

To prawda, chyba nikt spośród tych, którzy nie pasjonują się samochodami, nie będzie w stanie wskazać 10 różnic pomiędzy starą i nową generacją Audi A3. Być może dostrzeże nowe lampy i nieco inny kształt osłony chłodnicy, ale… to chyba wszystko. W istocie jednak wszystko zrobiono od nowa. Obecnie produkowane A3 bazuje na płycie podłogowej Golfa VII generacji. Inne są również jego wymiary. Nowe Audi A3 ma większy o 23 mm rozstaw osi, jak też szersze o 12 mm. To większy samochód od poprzednika. Ma długość 4237 mm, szerokość 1777 mm i wysokość 1421 mm. Dzięki temu pasażerowie zyskali nieco przestrzeni. Większy jest również bagażnik (365/1100 l). W trzydrzwiowej wersji nadwozia na tylnej kanapie jest całkiem znośnie, niestety, pomimo systemu easy-entry, trudno się na nią dostać.

Inżynierowie Audi chwalą się, że udało im się odchudzić swoje dziecko. W wersji podstawowej nowe Audi A3 z silnikiem 1.4 TFSI waży nie więcej niż 1175 kg. W porównaniu do poprzedniego modelu, zredukowano ciężar własny samochodu o niecałe 80 kg. Przedział pasażerski jest lżejszy o 18 kg. Maskę i błotniki wykonano z aluminium, co pozwala zaoszczędzić ponad 9 kg. Również wiele elementów podwozia i wnętrza przyczynia się do redukcji ciężaru – począwszy od aluminiowych łożysk wahaczy przedniej osi, aż po napęd wentylatora klimatyzacji.

Więcej różnic znajdziemy we wnętrzu. Nowa jest tablica zegarów i deska rozdzielcza z charakterystycznymi, okrągłymi nawiewami. Obracając je, możemy rozproszyć lub skupić strumień powietrza. W środku jest bardzo ascetycznie. Znajdziemy tu zaledwie kilka przełączników.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Deska rozdzielcza to po prostu szeroka ściana (fakt, że dobrej jakości) plastiku. Plusem takiego rozwiązania jest maksymalna prostota obsługi i minimalistyczny, by nie powiedzieć, ascetyczny wygląd. W tym kierunku zrobiono znacznie więcej. Pośrodku deski rozdzielczej wysuwa się cieniutki (11 mm) ekran systemu MMI, którego udoskonaleniu poświęcono bardzo wiele pracy.

d4mlexl
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Panel sterowania klimatyzacją i znajdujący się pod nim zestaw przycisków w centralnej konsoli jest odchylony w stronę kierowcy. Przednie fotele są bardzo wygodne i posiadają wystarczający zakres regulacji. Kierowca i pasażer mają sporo miejsca i mogą podróżować w komfortowych warunkach. Zarówno w tylnej kanapie, jak i fotelu pasażera z przodu zamontowano uchwyty ISOFIX, pozwalające na bezpieczne mocowanie dziecięcego fotelika.

Elektrycznie wysuwany z deski rozdzielczej wyświetlacz ma przekątną 7 cali, rozdzielczość 800 x 480 pikseli i terminal obsługi, będący skrzyżowaniem joysticka z pokrętłem, umieszczony w środkowym tunelu. Teraz kilka słów o tym, co w nim najlepsze i najatrakcyjniejsze. Powierzchnia pokrętła jest jednocześnie touchpadem, na którym możemy kreślić palcem litery, np. nazwy ulic, co powinno przyspieszyć procedurę programowania nawigacji.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Czytnik kart SD i dostępne opcjonalnie sterowanie głosem (w połączeniu ze skórzaną, wielofunkcyjną kierownicą i Bluetooth), dopełniają możliwości rozbudowy systemu infotainment. System audio wyposażono w sześciokanałowy wzmacniacz z dziesięcioma głośnikami, w tym głośnikiem centralnym i subwooferem.

d4mlexl

Więcej przyjemności ze słuchania muzyki może dostarczyć system nagłaśniający Bang & Olufsen ze wzmacniaczem o mocy 705 W, który połączono z 14 aktywnymi głośnikami. Za pośrednictwem mikrofonu system nagrywa odgłosy, zakłócające odbiór we wnętrzu (hałas opon i silnika, rozmowa) i odpowiednio dopasowuje do nich odtwarzany dźwięk. W połączeniu z systemem nawigacji MMI Navigation plus, dźwięk odtwarzany jest również w formacie 5.1.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Topowy system MMI-Navigation plus, składa się z odtwarzacza DVD i twardego dysku o pojemności 64 GB, przeznaczonego do zapisu danych nawigacji, telefonu i muzyki. Nowe Audi A3, to pierwszy model z Ingolstadt, który ma na pokładzie elementy Modułowego Systemu Infotainment (MIB). Centralny komputer, umieszczony w schowku na rękawiczki, składa się z dwóch jednostek: Radio Car Control Unit i tzw. MMX-Board (MMX= Multi-Media eXtension). Ta ostatnia jednostka została skonstruowana jako moduł wymienny, co w przyszłości ma ułatwić uaktualnianie sprzętu. W nowym Audi A3 wykorzystano chip T 20 z serii Tegra 2, dwurdzeniowy procesor o częstotliwości 1,2 GHz i szybką kartę graficzną NVIDIA, która ma przyspieszać odtwarzanie wielu formatów plików audio i wideo.

d4mlexl
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Kolejną nowością w nowym A3 jest Audi Phone Box. Urządzenie integruje z pojazdem wszelkiego typu telefony komórkowe. Umieszczony w tapicerowanej przegródce środkowego podłokietnika schowek, poprzez zewnętrzną antenę i wzmacniacz, przewodzi sygnały telefonu z którym łączy się, wykorzystując radiową komunikację krótkiego zasięgu. Telefon komórkowy można również naładować, podłączając go do wejścia USB w Audi Phone Box. W niedalekiej przyszłości, Audi chce wprowadzić metodę ładowania bezprzewodowego.

d4mlexl

Opcjonalny telefon pokładowy online z Bluetooth, umożliwiający dostęp do Internetu, to uzupełnienie systemu nawigacji MMI Navigation plus. Aby skorzystać z połączenia online, kierowca musi jedynie umieścić w czytniku kartę SIM, posiadającą funkcję dostępu do internetu. Punkt dostępu hotspot (WLAN), będący integralną częścią systemu, umożliwia pasażerom na podłączenie do nowego Audi A3 do ośmiu mobilnych urządzeń. Dzięki temu, pasażerowie mogą bez ograniczeń korzystać z interentu. Obecnie komunikacja za pomocą telefonu komórkowego odbywa się w standardzie UMTS, w najbliższej przyszłości Audi przestawi się na komunikację w szybkim standardzie LTE, umożliwiającym przesyłanie dużych ilości danych.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Świetną orientację w niemal każdej miejscowości zyskamy dzięki funkcji Google Maps Street View. Kierowca wcześniej widzi ulice wybranej miejscowości na panoramicznych obrazach. Google Maps Street View ściśle współpracuje z Google Earth-Navigation. Przybliżenie na ogólnej mapie świata powoduje, że od skali 30 m mapa automatycznie przemienia się w obraz ulic. Kolejną funkcją, dostępną w nowym Audi A3 jest Smartphone-App Audi music stream. Dzięki niej i technologii UPnP (Universal plug and play), użytkownik może odbierać ponad 3 tysiące internetowych stacji radiowych, zapisywać w telefonie komórkowym wybrane zakładki jako ulubione i zarządzać nimi za pomocą systemu MMI Navigation plus. Dźwięk odtwarzany jest z wykorzystaniem pokładowego sprzętu audio.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Dzięki systemowi Audi connect, na pokładowym wyświetlaczu możemy korzystać także z Facebooka. To nie wszystko. Dzięki informacjom o połączeniach lotniczych i kolejowych, system Audi connect poda nam godziny odjazdów i odlotów, numery peronów na dworcach i bramek na lotniskach oraz informacje o ewentualnych opóźnieniach. Za pomocą funkcji wyszukiwania, można podać systemowi bezpośrednio numer lotu. Usługa „Stop na tankowanie” poda nam listę stacji benzynowych, dostępnych u celu naszej podróży lub w danej miejscowości, uwzględniając rodzaj paliwa, z jakiego korzysta nasze auto.

d4mlexl
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Zawieszenie nowego Audi A3 pozwala na dynamiczną, sportową jazdę, zachowując jednocześnie wysoki poziom komfortu. To udany balans pomiędzy dobrym prowadzeniem i wygodą podróżujących. Komfortową i dynamiczną jazdę wspomagają liczne, elektroniczne systemy. W wyposażeniu może się znaleźć tempomat z radarem, automatycznie regulującym odległość od poprzedzających pojazdów, asystent zmiany pasa ruchu i toru jazdy oraz prewencyjny system ochrony bezpieczeństwa pasażerów. Seryjnym elementem wyposażenia w wersjach Ambition i Ambiente jest system, monitorujący zmęczenie kierowcy, zalecający przerwy podczas jazdy.

d4mlexl

Dostępny opcjonalnie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element seryjnego wyposażenia linii Ambition), umożliwia kierowcy wybór różnych trybów pracy silnika i wspomagania kierownicy oraz przekładni S tronic. System może również zostać zintegrowany z dostępnymi opcjonalnie, dostosowującymi się automatycznie amortyzatorami, tempomatem z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) lub z konwencjonalnym tempomatem, ograniczającym prędkość, funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light i klimatyzacją.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Obecnie oferowane na naszym rynku Audi A3 jest dostępne w czterech wersjach silnikowych. W stosunku do poprzedniej generacji, te jednostki zużywają średnio o 12 proc. mniej paliwa. Do wyboru mamy dwa silniki TDI i dwa warianty silnika TFSI. Ich pojemność wynosi od 1,4 do 2,0 l, a moc mieści się w zakresie od 105 do 180 KM. Wszystkie silniki mają niewielki rozmiar i zredukowaną masę.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Mieliśmy okazję sprawdzić wersję z jednostką 2.0 TDI o mocy 150 KM, maksymalnym momencie 320 Nm i z sześciobiegową, manualną skrzynią. Gwarantowane przez nią osiągi to 8,6 s do setki i prędkość maksymalna 216 km/h. Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 4,1 litra na 100 km. W praktyce jest to ok. 1,5 l/100 km więcej. Dwulitrowa jednostka to więcej, niż trzeba do sprawnego poruszania się tym samochodem. Podstawowy diesel ma pojemność 1.6 litra i moc 105 KM. Średnie spalanie to według producenta zaledwie 3,8 l/100 km.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Mniejszy z dwóch dostępnych silników benzynowych, 1.4 TFSI o mocy 122 KM wyposażono w system odłączania cylindrów. Dzięki niemu, przy częściowym obciążeniu silnika, dwa z jego czterech cylindrów są wyłączane z pracy, dla zaoszczędzenia paliwa.

Wersja z silnikiem 1.8 TFSI o mocy 180 KM jest oferowana na naszym rynku z siedmiostopniową przekładnią S tronic. W połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, dostępna tu jest funkcja wolnego biegu. Wersja z silnikiem 1.4 TFSI oraz z silnikiem 2.0 TDI sprzedawana jest sześciobiegową skrzynią manualną. Już wkrótce, pragnący lepszych osiągów będą mieć do dyspozycji topową, sportową wersję S3 z 2-litrowym silnikiem TFSI o mocy 300 KM, która rozpędza się do setki w 5,1 s.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Cennik Audi A3 zaczyna się od 90 000 zł za wersję Attraction z benzynowym silnikiem TFSI o mocy 122 KM i sześciobiegową skrzynią manualną. Za najmocniejszą obecnie w ofercie benzynę, 1.8 TFSI ze skrzynią S tronic trzeba zapłacić co najmniej 113 800 zł. Jeżeli do tego zestawu chcemy dorzucić napęd quattro, cena wrośnie do 123 880 zł. Najtańszy, 105-konny diesel 1.6 TDI to wydatek 96 000 zł. Wersja 2.0 TDI jest droższa o 9 000 zł. Cennik zamyka model z silnikiem 1.8 TFSI i skrzynią S tronic w najwyższej wersji wyposażenia Ambiente za 132 680 zł. Na tym jednak nie koniec. Bogata lista wyposażenia dodatkowego pozwoli podnieść cenę Audi A3 nawet o kolejnych kilkadziesiąt tys. zł.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Audi A3 to - podobnie jak Golf - samochód o stonowanej, mocno ugrzecznionej i rozpoznawalnej stylistyce. Oba auta mają ze sobą wiele wspólnego, jednak model A3 oferuje wyższą jakość wykonania i większy komfort podróżowania oraz… jeszcze bardziej ascetyczne wnętrze. Oprócz nowego, lżejszego zawieszenia i nadwozia oraz zmodernizowanych silników, najwięcej poczyniono w kierunku umieszczenia w samochodzie rozbudowanych, elektronicznych systemów rozrywki. Najbardziej na jego korzyść przemawia radość z jazdy, poręczność oraz wspomniana wcześniej, wysoka jakość wykonania i dbałość o szczegóły. Czy to wystarczy, by przekonać nabywców do zapłacenia wysokiej kwoty za kompaktowe auto? Okazuje się, że… tak. Nie bez przyczyny Audi A3 jest jednym z kluczowych modeli koncernu z Ingolstadt i najczęściej wybieranych aut tej marki. Teraz do gamy dołączy wisienka na torcie, sportowa wersja S3 z 300-konnym silnikiem.
Ciekawe ile będzie kosztować?

Marek Wieliński, moto.wp.pl

"Audi A3 2.0 TDI Ambition" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel Common Rail TDI"
Pojemność silnika cm3 "1968"
Moc KM / przy obr./min "150 / 3500 - 4000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "320 / 1750 - 3000"
Skrzynia biegów "6-biegowa, manualna"
Prędkość maksymalna km/h "216"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,6"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "4,9 / 3,6 / 4,1"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) ""
Pojemność bagażnika min./max. / l "365 / 1100 "
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4237 / 1777 / 1421"
Cena wersji podstawowej w zł "90 000"
Cena testowanego modelu w zł "113 800"
Plusy null
Minusy null
d4mlexl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4mlexl
Więcej tematów