Trwa ładowanie...
opel
30-12-2011 10:37

150 lat Opla

150 lat OplaŹródło: zdjęcie producenta
d1s28iw
d1s28iw

W 1862 r. założyciel firmy - Adam Opel, nie przypuszczał, że pewnego dnia jego firma stanie się jednym z największych producentów samochodów w Europie.

W roku 1862 Adam Opel w zakładzie ślusarskim swojego ojca w niemieckim Rüsselsheim zaczął konstruować maszyny do szycia. Wkrótce potem zaczyna sprzedawać rowery i w roku 1886 na rynek wchodzi pierwszy model „Velociped”. Rowery z Rüsselsheim szybko zyskują popularność. W latach dwudziestych ubiegłego stulecia Opel jest już największym producentem rowerów na świecie. W międzyczasie do listy produktów dochodzą jeszcze motorowery. Motoryzacyjna historia Opla rozpoczyna się w 1899 r.

Jesienią 1902 r. Opel prezentuje model „Lutzmann Patent-MotorWagen” z silnikiem o mocy 10/12 KM. Samochód ten szybko zyskuje ogromną popularność: do 1906 roku z linii produkcyjnej zjeżdża ponad 1 000 takich pojazdów. Do roku 1914 Opel wyprzedza wszystkie konkurencyjne firmy i jest największym producentem samochodów w Niemczech. Marka ta staje się znana jako producent popularnych i niedrogich modeli, takich jak „Doktorwagen” (1909) lub „Puppchen” (1914).

W latach dwudziestych ubiegłego wieku zrodził się duch, który po dziś dzień wytycza drogę Opla. Jest to era modelu „Laubfrosch” (żabki) i „Rakete” (rakiety). Mały Opel z silnikiem o mocy 4/12 KM ze względu na jasno-zielony kolor znany jest jako żabka. Od tego samochodu w 1924 roku rozpoczyna się historia zautomatyzowanej linii montażowej Opla. W 1928 roku rakieta Opla bije rekord prędkości na torze wyścigowym Avus w Berlinie. Fritz von Opel osiąga prędkość 238 km/h, prawdziwy, wprost niewyobrażalny w tamtych czasach wyczyn. Rok później Opel wzbija się w powietrze: z ogromnego placu we Frankfurcie startuje Opel-Sander Rak1, rakieta odbywająca pierwszy na świecie, aczkolwiek krótki lot z załogą na pokładzie.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Rok 1929 to początek ciężkich czasów dla przemysłu motoryzacyjnego. Podczas globalnego kryzysu gospodarczego miliony ludzi traci pracę. Pod koniec „burzliwych” lat dwudziestych światowa
gospodarka rozpada się niczym domek z kart. Jednak Opel szybko reaguje na zaistniałą sytuację i znajduje silnego partnera w amerykańskim gigancie – General Motors. Producent samochodów z Rüsselsheim umacnia swoją pozycję na rynku i w roku 1935 jego roczna produkcja wzrasta do ponad 100 000 samochodów.

d1s28iw

Wśród produktów znajduje się ciężarówka „Blitz”, która produkowana jest w fabryce w Brandenburgii. Wtedy właśnie producent z Rüsselsheim wprowadza techniczną innowację: Olympia jest pierwszym niemieckim samochodem produkcyjnym z nadwoziem samonośnym w całości wykonanym ze stali. Rok później firma ta tworzy fundament, na którym opiera się jej sukces w klasie samochodów kompaktowych, trwający przez 75 lat aż do dziś. Tradycja obecnej rodziny modelu Astra wywodzi się z pierwszego Opla Kadetta. Do roku 1936 Opel jest największym producentem samochodów w Europie przy rocznej produkcji przekraczającej 120 000 samochodów.

Po zawieszeniu produkcji cywilnej w 1939 roku Opel przestawia się na produkcję wojskową. Nigdy jednak produkty tej firmy nie stają się kluczowe dla prowadzenia działań wojennych przez hitlerowców. Co ciekawe, na początku wojny Amerykanie utrzymywali z Oplem stosunki gospodarcze. W 1942 r. fabryki Opla zaczęły produkować na potrzeby wojny części do niemieckich samolotów i czołgów. Gdy Niemcy zostały pokonane, fabrykę przejęło wojsko radzieckie. Po ustąpieniu żołnierzy spod znaku czerwonej gwiazdy okazało się, że z zakładów zniknęły samochody i linie produkcyjne. W 1947 r. w Związku Radzieckim zaprezentowano Moskwicza 400, który – zapewne przez zbieg okoliczności – był niemalże identyczny jak Opel Kadett z 1937 r.

Po wydostaniu się z radzieckiej strefy wpływów Opel wznawia pracę w okresie rekonstrukcji Niemiec. Niemiecki cud gospodarczy kojarzony jest z wieloma modelami Opla, takimi jak Rekord, Olympia Rekord, Rekord P1 oraz Kapitän, podczas gdy wiele gospodarstw domowych wyposażone jest w lodówki firmy Opel.

d1s28iw

W 1962 roku otwarta została druga fabryka Opla w Bochum, co zbiegło się w czasie z setną rocznicą powstania tej firmy. W fabryce tej produkowany jest nowy Opel Kadett. W latach sześćdziesiątych powstaje wiele nowych modeli, które umacniają sportową i pełną emocji reputację Opla, w tym legendarne i ikoniczne modele Manta i GT.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W 1971 r. z linii montażowej zjeżdża dziesięciomilionowy Opel. W roku tym George von Opel bije rekord prędkości samochodem zasilanym akumulatorem, osiągając 188 km/h. W roku 1972 Opel jest cieszącym się największym powodzeniem niemieckim producentem samochodów przy udziale w rynku wynoszącym ponad 20 proc. W Rüsselsheim powstaje nowa gama modeli, którą cechuje bezpieczeństwo, oszczędność paliwa i dbałość o kwestie związane z ochroną środowiska. Współczynnik oporu Kadetta piątej generacji, po raz pierwszy z napędem na przednie koła, wynosi tylko CD 0,39, co sprawia, że jest
to jeden z najbardziej aerodynamicznych kompaktowych samochodów. Znakomite parametry wyróżniają następnie Omegę A (CD 0,28) i Kalibrę (CD 0,26). W latach osiemdziesiątych najważniejszą kwestią staje się kontrola poziomu emisji. Opel jest jednym z pionierów. Producent z Rüsselsheim jest pierwszą Niemiecką firmą oferującą kompletną flotę samochodów z katalizatorami. Od roku 1989 wszystkie modele Opla są wyposażone w tę technologię.

d1s28iw

W 1991 r. oplowski system bezpieczeństwa debiutuje w Astrze. Obejmuje on elementy ochraniające przed siłą bocznego uderzenia, wzmocnioną konstrukcję siedzeń oraz napinacze pasów. Pojawia się również nowa Frontera. Ten turystyczny samochód szybko osiąga pozycję lidera segmentu. W roku 1992 Opel otwiera bramy fabryki w Eisenach – wówczas najnowocześniejszej fabryki na świecie.

W 1999 r. swój debiut ma Zafira. Również w latach dziewięćdziesiątych otwarta zostaja fabryka Opla w Gliwicach, która jako najnowocześniejszy zakład jest obecnie jedynym producentem nowej Astry GTC. Firma z Rüsselsheim przygotowuje się do ataku w segmencie kompaktowych monocabów oraz wyznacza nowe trendy w kwestii elastyczności wnętrza samochodów rodzinnych. Wprowadzając w 2008 r. Insignię Opel zmienia wizerunek marki. Idea ta kontynuowana jest w najnowszej Zafirze Tourer i Astrze GTC.

Opel i jego siostrzana, brytyjska marka Vauxhall obecnie prowadzą sprzedaż samochodów w ponad 40 krajach. Firma ta w fabrykach i ośrodkach inżynieryjnych zatrudnia około 40 500 osób w sześciu krajach Europy.

Źródło: Opel

tb/

d1s28iw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1s28iw
Więcej tematów