Trwa ładowanie...
20-05-2014 16:23

Test żarówek H7: ADAC wyłoniło najlepsze

Test żarówek H7: ADAC wyłoniło najlepszeŹródło: moto.wp.pl
d258bat
d258bat

Oświetlenie to niezwykle ważny, ale często marginalizowany przez kierowców techniczny aspekt samochodów. Jak zapewnić sobie najlepszą widoczność nocą? Najnowszym wynalazkiem są tu światła laserowe, które po raz pierwszy pojawią się w seryjnym samochodzie wraz z debiutem Audi R8 LMX. W zwykłych autach to jednak pieśń odległej przyszłości. Dziś szczytem tego, co możemy dostać, są światła ksenonowe, ale większość kierowców i tak ma do dyspozycji tradycyjne reflektory halogenowe. W ich przypadku ważne jest to, jaką żarówkę zastosujemy. Które są najlepsze?

Test przeprowadzony przez ADAC, niemiecki automobilklub, dotyczył żarówek H7. W porównaniu z dwużarnikowymi H4 dają one nieco więcej światła, ale ceną tej przewagi jest niższa żywotność. Badaniom poddano 15 modeli żarówek różnych producentów. Na ich ocenę w 75 proc. składała się jakość emitowanego przez nie światła (natężenie i precyzja ukształtowania snopa światła, wpływająca na możliwość oślepiania kierowców jadących z naprzeciwka), a w 25 proc. żywotność.

Zwycięzcą testu okazały się żarówki General Electric Extra Life. Nie wykazały się co prawda pod względem jasności, ale nie oślepiają innych kierowców i oferują wysoką trwałość - deklarowane przez producenta 989 godzin.

Na drugim miejscu testu uplasowały się żarówki Bosch Plus90. Niemiecki produkt imponuje jasnością i prawidłowo ukształtowanym snopem światła, ale w porównaniu ze zwycięską żarówką GE ma trzykrotnie krótszą żywotność przy znacznie wyższej cenie.

d258bat

Zdolnością do świecenia przez ponad 1200 godz. miejsce na ostatnim stopniu podium zapewniły sobie żarówki Philips Lifetime x4. Pod tym względem biją one konkurentów w teście na głowę. Słabo natomiast wypadły w kategorii jasności światła i precyzji jego snopa.

Tuż za podium testu ADAC znalazły się żarówki Cartechnic H7 oraz Osram Standard H7. Charakteryzują się one niemal identycznymi parametrami: jasność ponad 1400 lm i żywotność ok. 640 godz. Te pierwsze na rynku niemieckim są jednak niemalże dwukrotnie tańsze. To rozsądna propozycja dla przeciętnego kierowcy.

Na dalszych pozycjach znalazły się żarówki Car1 CO 2041 Longlife, których żywotność nie okazała się wcale zbyt długa, Philips Vision +30proc. oślepiające kierowców oraz General Electric Megalight Ultra +120, która choć daje jasne i dobrze ukształtowane światło, charakteryzuje się niską żywotnością.

Listę żarówek określonych przez ADAC jako „zadowalające” zamykają: Osram Night Braker plus (oślepianie i krótka żywotność), Philips X-treme Vision (oślepianie i krótka żywotność), Bosh Pure Light (wysoka cena), Neolux Hammer (krótka żywotność), Bosch Longlife Daytime (wysoka cena) oraz Osram Ultra Life (słabe światło).

d258bat

Najniżej ocenioną spośród testowanych żarówek okazała się Car1 CO2001, która łączy w sobie niezadowalające światło z krótką żywotnością.

Jaką żarówkę najlepiej wybrać? Wiele zależy od potrzeb konkretnego kierowcy. Jeśli rzadko zdarza się nam jeździć poza miastem po zmroku, warto zamontować model o przedłużonej trwałości. Co prawda taka żarówka nie zapewni doskonałego oświetlenia, ale trzeba będzie ją zmieniać dwa razy rzadziej niż standardową. Jeśli natomiast wyjątkowo często jeździmy nocą poza miastem, warto dopłacić i pogodzić się z niską trwałością, by uzyskać światło kilkadziesiąt proc. jaśniejsze i snop światła dłuższy o 20-30 m niż w przypadku standardowych żarówek.

Źródło: ADAC

tb, moto.wp.pl

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj